Prawodawstwo polskie, kościelne i międzynarodowe w zakresie ochrony dóbr kultury WH-MU-SP-I-3-PrawPl
Na tle zagadnień wstępnych, obejmujących m.in. zakres przedmiotu, strukturę wykładu, akty prawne i polecaną literaturę, przedstawione zostaną podstawy prawne regulacji prawnej w zakresie ochrony dóbr kultury, w szczególności regulacja ponadustawowa (konstytucyjna, międzynarodowa i unijna) oraz wybrane ustawy: o muzeach i o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Zarysowana zostanie także historia tych uregulowań.
Podczas wykładu przedstawiony zostanie szerszy kontekst ustawowy regulacji ustawy o muzeach oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, przywołane zostaną najważniejsze akty podustawowe oraz omówione zostanie znaczenie tych aktów w systemie omawianej regulacji. W ten sposób przedstawiona zostanie metoda pracy z tekstem prawnym - model wykładni językowej, systemowej i funkcjonalnej.
Wykład konwersatoryjny obejmie także uwagi o pojęciach podstawowych regulacji w zakresie ochrony dóbr kultury, w tym o "dobrach kultury", "muzeum", "muzealium" i "zabyku". Przy okazji omawiania pojęć podstawowych przedstawione zostaną uwagi o roli definicji legalnych w prawie. Wykład koncentrować się będzie na zagadnieniach materialnoprawnych oraz ustrojowych.
Wykład obejmie:
I. Zagadnienia wstępne (źródła regulacji prawnej w dziedzinie ochrony dóbr kultury, literatura, pojęcia podstawowe);
II. Ochrona dóbr kultury w prawie konstytucyjnym, międzynarodowym i unijnym. Rola standardów niewiążących (na przykładzie regulacji ICOM);
III. Pojęcie, status prawny, cele działania i ustrój muzeum, administracja muzealna;
IV. Muzealia, pojęcie i regulacja prawna;
V. Pracownicy muzeum (muzealnicy);
VI. Ochrona rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę;
VII. Formy i sposób ochrony zabytków;
VIII. Zagospodarowanie zabytków, prowadzenie badań, prac i robót oraz podejmowanie innych działań przy zabytkach;
IX. Wywóz zabytków za granicę, krajowy rejestr utraconych dóbr kultury;
X. Opieka nad zabytkami i zasady jej finansowania;
XI. Administracja ochrony zabytków i społeczni opiekunowie zabytków;
XII. Prawodawstwo kościelne w zakresie ochrony dóbr kultury;
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1: Student ma podstawową wiedzę związaną z ochroną dóbr kultury z zakresu prawodawstwa międzynarodowego, polskiego i kościelnego.
2: Student nie zna podstawowych uregulowań i instytucji prawnych z zakresu ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym.
3: Student zna podstawowe uregulowania i instytucje prawne z zakresu ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym.
4: Student dysponuje znacznym rozeznaniem w uregulowaniach i instytucjach prawnych z zakresu ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym. Potrafi ukazać normatywne związki między różnymi regulacjami dotyczącymi tej dziedziny.
5: Student świetnie orientuje się w uregulowaniach i instytucjach prawnych z zakresu ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym. Potrafi ukazać normatywne związki między różnymi regulacjami dotyczącymi tej dziedziny prawa oraz dostrzega jej przekształcenia.
EK2: Student potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować terminologię właściwą dla zawodu rzeczoznawcy i marszanda (w zakresie ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym).
2: Student nie zna podstawowych pojęć i terminologii z zakresu prawnej ochrony dóbr kultury.
3: Student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu prawnej ochrony dóbr kultury.
4: Student dysponuje znacznym rozeznaniem w pojęciach i terminologii z zakresu prawnej ochrony dóbr kultury. Potrafi ukazać zakresowe związki między różnymi pojęciami dotyczącymi tej dziedziny regulacji prawnej.
5: Student świetnie orientuje się pojęciach i terminologii z zakresu prawnej ochrony dóbr kultury. Potrafi ukazać zakresowe związki między różnymi pojęciami dotyczącymi tej dziedziny regulacji.
EK3: Student ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności zawodowej (w zakresie ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym).
2: Student nie dostrzega lub ułomnie postrzega związki między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Nie widzi związku ciągłych zmian prawa w zakresie ochrony dóbr kultury z potrzebą ciągłego samokształcenia się. Nie wiąże interdyscyplinarnego charakteru działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki z potrzebą konsultacji specjalistycznych.
3. Student ma świadomość istnienia związków między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Wie, że ciągłe zmiany prawa w zakresie ochrony dóbr kultury pociągają za sobą konieczność ciągłego samokształcenia się, i rozumie, że interdyscyplinarny charakter działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki narzuca potrzebę konsultacji specjalistycznych.
4. Student dostrzega i poprawnie ocenia naturę związków między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Jest aktywny w procesie uczenia się i - działając pod kierunkiem nauczyciela - jest w stanie sprawnie śledzić ciągłe zmiany prawa w zakresie ochrony dóbr kultury. Dostrzega wyraźnie, że interdyscyplinarny charakter działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki narzuca potrzebę konsultacji specjalistycznych w działalności zawodowej.
5. Student świetnie rozeznaje oraz trafnie i wnikliwie ocenia naturę związków między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Jest aktywny w procesie uczenia się i w pełni samodzielnie śledzi ciągłe zmiany prawa w zakresie ochrony dóbr kultury. Wyraźnie odróżnia od siebie role różnych specjalistów działających na rynku sztuki i trafnie postrzega granice ich kompetencji zawodowej. Wie, że interdyscyplinarny charakter działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki narzuca potrzebę konsultacji specjalistycznych w działalności zawodowej - i jest w stanie samodzielnie wybrać właściwego specjalistę.
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 h
Lektura zadanej literatury: 25 h
Przygotowania do egzaminu: 20 h
Suma godzin: 75
Liczba ECTS: 75 h/25 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody kształcenia dla wszystkich efektów kształcenia:
wykład konwersatoryjny prowadzony na platformie MS Teams
link do zespołu MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9835c87029624ec0b9c669e11ecd2c39%40thread.tacv2/conversations?groupId=6a160bf2-a73f-4bce-8458-f9842ae8a7c3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
kod zespołu MS Teams: jhdmc78
Metody oceniania dla wszystkich efektów kształcenia:
egzamin pisemny w I i II terminie; test Moodle, 15 pytań wielokrotnego wyboru (4 odpowiedzi do wyboru w każdym pytaniu).
Oceniana jest każda odpowiedź - za prawidłową otrzymują Państwo punkty dodatnie, za błędną - ujemne.
Punktacja egzaminacyjna:
7-8 - DST
9 - DST+
10-11 - DB
12 - DB+
13-15 - BDB
Literatura
Literatura podstawowa (podręczniki):
Z. Duniewska i in. (red.), Prawo administracyjne materialne, Warszawa 2020, cz. IV:
M. Miemiec, Materialne prawo administracyjne, Warszawa 2019, rozdz. XVIII i XIX
Literatura uzupełniająca (komentarze):
A. Barbasiewicz, Ustawa o muzeach. Komentarz, Warszawa 2021
K. Zalasińska, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Komentarz, Warszawa 2020
S. Gajewski, A. Jakubowski, Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Komentarz, Wyd. 2. Warszawa 2016
M. J. Nowak, Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz do ustawy i przepisów powiązanych, Warszawa 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: