Przestępczość przeciw zabytkom (przemyt, falsyfikaty, straty wojenne) WH-MU-M-I-3-PrzesZab
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqd5otTQ4GTkQeLdfuoVDcb12HCHYZQ_7nOXQ_imKab01%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e5c2717-ea70-42a4-830e-33682022ac3f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=30210 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ayAIdK0tXmbV7Yw5r4IkJMFL6k3vrnqyS_ll0r2y6tRY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=40700d11-9099-4b7e-9b11-b42771ed276d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Zajęcia prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego (problemowego, informacyjnego) połączonego z aktywnym uczestnictwem studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki, referaty w formie prezentacji) wraz z pomocniczym wykorzystaniem platformy MS Teams.
W pierwszej części zajęć student zostanie zapoznany z historią metodologią i terminologią dyscypliny. Zasadniczą część zajęć stanowić będzie analiza węzłowych zagadnień przestępstw przeciwko dobrom kultury (zabytki, dzieła sztuki, rzemiosła itp.) z przykładami praktycznego zastosowania metodologii badań właściwej dla prezentowanej dyscypliny.
W ramach zajęć podjęte zostaną następujące tematy szczegółowe:
1) Wojenne zagrożenia wobec dziedzictwa kultury
2) Polskie straty dóbr kultury
3) Restytucja dóbr kultury. Bazy danych, instytucje monitorujące
4) Rodzaje i kategorie przestępstw przeciwko zabytkom i dziełom sztuki;
5) Przestępczość na rynku sztuki
6) Wywóz i przemyt zabytków i dzieł sztuki
7) Fałszerstwa dzieł sztuki i rzemiosła
8) Patologie kolekcjonerstwa i rynku dzieł sztuki w świetle muzeologii neuronalnej. Przestępstwa "białych kołnierzyków"
9) Kradzieże, kradzieże pracownicze, kradzieże z włamaniem
10) Bezpieczeństwo muzeum, bezpieczeństwo kolekcji
11) Zabezpieczenie alarmowe i techniczne
12) Zabezpieczenie przeciwpożarowe
13) Perspektywa prawna ochrony dóbr kultury
14) Perspektywa etyczna ochrony dóbr kultury
15) Podsumowanie i weryfikacja zdobytej wiedzy i umiejętności
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia prowadzone w formie wykładu informacyjnego (problemowego, konwersatoryjnego) połączonego z aktywnym uczestnictwem studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki, referaty w formie prezentacji) wraz z pomocniczym wykorzystaniem platformy Moodle. Tematy zajęć I semestr: |
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia prowadzone w formie wykładu informacyjnego (problemowego, konwersatoryjnego) połączonego z aktywnym uczestnictwem studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki, referaty w formie prezentacji) wraz z pomocniczym wykorzystaniem platformy Moodle. W ramach zajęć podjęte zostaną następujące tematy szczegółowe: |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego (problemowego, informacyjnego) połączonego z aktywnym uczestnictwem studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki, referaty w formie prezentacji) wraz z pomocniczym wykorzystaniem platformy MS Teams. W ramach zajęć podjęte zostaną następujące tematy szczegółowe: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: 1 ECTS - udział w zajęciach/przygotowanie do zajęć - 30 godz.
1 ECTS - przygotowanie prac zaliczeniowych - 30 godz.
1 ECTS - lektury obowiązkowe - 30 godz.
90 godzin = 3 punkty ECTS
Muz1_W03 Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa i ochrony dóbr kultury, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju teorii i praktyki przeciwdziałania przestępstwom wobec dóbr kultury z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie;
Muz1_U02 Potrafi samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze, a także samodzielnie wyszukiwać specjalistyczną literaturę i
opracowania z zakresu muzealnictwa i ochrony dóbr kultury;
Muz1_ U04 Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię muzeologiczną i z zakresu ochrony dóbr kultury.
Muz1_U11 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika.
Muz1_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji
specjalistycznych w zakresie ochrony dóbr kultury. | W cyklu 2023/24_Z: 15 godz. - udział w zajęciach
15 godz. - samodzielna praca ze źródłami
10 godz. - przygotowanie referatów
15 godz.- przygotowanie do egzaminu/zaliczeń okresowych
30 godz. - samodzielna praca w oparciu o zadane lektury
5 godz. - konsultacje z wykładowcą
W sumie 90 godz. = 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 1/2 ECTS - udział w zajęciach - 15 godz.
1/2 ECTS - /przygotowanie do zajęć - 15 godz.
1 ECTS - przygotowanie prac zaliczeniowych - 30 godz.
1 ECTS - lektury obowiązkowe - 30 godz.
90 godzin = 3 punkty ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
- Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w wykrywaniu, typologizacji i przeciwdziałaniu przestępstwom przeciw dobrom kultury
- Student wyciąga wnioski dotyczące konsekwencji przestępstw dla stanu dziedzictwa kulturowego
- Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie ochrony dóbr kultury
- Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat przeciwdziałania przestępstwom przeciw dobrom kultury
- Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w zakresie ochrony dóbr kultury student podejmuje próby formułowania wniosków.
1/2 ECTS - udział w zajęciach - 15 godz.
1/2 ECTS przygotowanie do zajęć - 15 godz.
1 ECTS - przygotowanie prac zaliczeniowych - 30 godz.
60 godzin = 3 punkty ECTS
Muz1_W03 Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa i ochrony dóbr kultury, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju teorii i praktyki przeciwdziałania przestępstwom wobec dóbr kultury z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie;
Muz1_U02 Potrafi samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze, a także samodzielnie wyszukiwać specjalistyczną literaturę i
opracowania z zakresu muzealnictwa i ochrony dóbr kultury;
Muz1_ U04 Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię muzeologiczną i z zakresu ochrony dóbr kultury.
Muz1_U11 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika.
Muz1_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji
specjalistycznych w zakresie ochrony dóbr kultury.
Kryteria oceniania
na dst:
- Student słabo zna i słabo rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa i ochrony dóbr kultury, w tym posiada niewielką wiedzę na temat rozwoju teorii i praktyki przeciwdziałania przestępstwom wobec dóbr kultury z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie (Muz1_W03 );
- Słabo potrafi formułować i analizować problemy badawcze, a także wyszukiwać specjalistyczną literaturę i opracowania z zakresu muzealnictwa i ochrony dóbr kultury (Muz1_U02 );
Częściowo potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię muzeologiczną i z zakresu ochrony dóbr kultury (Muz1_ U04 ).
W małym stopniu potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika (Muz1_U11 ).
W małym stopniu rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji
specjalistycznych w zakresie ochrony dóbr kultury (Muz1_K01 ).
Na db:
- Student dobrze zna i dobrze rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa i ochrony dóbr kultury, w tym posiada wystarczającą wiedzę na temat rozwoju teorii i praktyki przeciwdziałania przestępstwom wobec dóbr kultury z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie (Muz1_W03 );
- Dobrze potrafi formułować i analizować problemy badawcze, a także wyszukiwać specjalistyczną literaturę i opracowania z zakresu muzealnictwa i ochrony dóbr kultury (Muz1_U02 );
- Dobrze posługuje się specjalistycznym językiem i stosouje właściwą terminologię muzeologiczną i z zakresu ochrony dóbr kultury (Muz1_ U04 ).
- Dobrze wykorzystuje wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika (Muz1_U11 ).
- Wystarczająco rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji
specjalistycznych w zakresie ochrony dóbr kultury (Muz1_K01 ).
Na bdb:
- Student bardzo dobrze zna i celnie rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa i ochrony dóbr kultury, w tym posiada doskonałą wiedzę na temat rozwoju teorii i praktyki przeciwdziałania przestępstwom wobec dóbr kultury z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie (Muz1_W03 );
- Doskonale potrafi formułować i analizować problemy badawcze, a także wyszukiwać specjalistyczną literaturę i opracowania z zakresu muzealnictwa i ochrony dóbr kultury (Muz1_U02 );
- Znakomicie posługuje się specjalistycznym językiem i stosuje właściwą terminologię muzeologiczną i z zakresu ochrony dóbr kultury (Muz1_ U04 ).
- Bardzo dobrze wykorzystuje wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika (Muz1_U11 ).
- Świetnie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji
specjalistycznych w zakresie ochrony dóbr kultury (Muz1_K01 ).
Weryfikacja Wiedzy, Umiejętności i Kompetencji:
- 30% - referaty w formie prezentacji na bazie przyswojenia sobie wskazanych lektur
- 60% - zadania w formie prac zaliczeniowych
- 10% - frekwencja i aktywność
Literatura
LEKTURY PODSTAWOWE:
1) W. Ślesiński, Fałszerze, fałszerstwa i ich zwalczanie - Otwarty dostęp w Internecie:
http://cennebezcenne.pl/wp-content/uploads/2017/12/CBU_2009_3-s-05-09_SLESINSKI.pdf
2) Stop przestępczości przeciwko dziedzictwu Dobre praktyki i rekomendacje (UWAGA: Tylko teksty autorów polskich), Warszawa 2011, on line: https://ksiegarnia.nid.pl/wp-content/uploads/2023/05/stop-przestepczosci-przeciwko-dziedzictwu.pdf
3) M. Obrębski, Grabież dóbr kultury w czasie II wojny światowej jako zbrodnia wojenna. Aspekty prawne, on line:
https://przystanekhistoria.pl/pa2/teksty/75820,Grabiez-dobr-kultury-w-czasie-II-wojny-swiatowej-jako-zbrodnia-wojenna-Aspekty-p.html
B) Referat/prezentacja
1) STRATY PRZEDWOJENNE ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie)
Ewa Manikowska, Artykuł XI Traktatu Ryskiego. O Zbiorach, które nie wróciły do Polski;
Hanna Łaskarzewska, Traktat ryski. Fakty i refleksje;
Ewa Manikowska, Państwowe zbiory sztuki. U źródeł pierwszej państwowej kolekcji muzealnej;
Katarzyna Wagner, Sprawozdanie z konferencji naukowej „POLSKIE DZIEDZICTWO KULTUROWE W SZWECJI. HISTORIA I ZABYTKI”;
2) STRATY WOJENNE ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie)
NA TROPIE POLSKIEGO DZIEDZICTWA KULTUROWEGO (oprac. zbior.);
Agata Modzolewska, ODZYSKANE STRATY WOJENNE;
Elżbieta Przyłuska, TRUDNA SZTUKA RESTYTUCJI. ODZYSKANIE OBRAZU WNĘTRZE KATEDRY W MEDIOLANIE MARCINA ZALESKIEGO;
3) ZAGROŻENIA DZIEDZICTWA PRZESTĘPCZOŚCIĄ ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie)
Magdalena Marcinkowska, REKORDOWA KRADZIEŻ;
Olgierd Jakubowski, Krzysztof Osiewicz, BEZPIECZEŃSTWO MUZEÓW – ZAGROŻENIA, ZAPOBIEGANIE;
Adam Grajewski, SKALA ZAGROŻENIA PRZESTĘPCZOŚCIĄ PRZECIWKO DOBROM KULTURY W 2019 R. EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁAŃ POLICJI;
4) BEZPIECZEŃSTWO ZBIORÓW I OCHRONA DZIEDZICTWA ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie)
Magdalena Marcinkowska, VINCI II - NOWE NARZĘDZIE ZWALCZANIA NIELEGALNEGO OBROTU DZIEŁAMI SZTUK;
Dorota Wada, INTERNAL MARKET INFORMATION SYSTEM – FUNKCJONOWANIE SYSTEMU W POLSCE NA PRZYKŁADZIE MODUŁU W ZAKRESIE ZWROTU DÓBR KULTURY;
Tomasz Safjański, DZIAŁANIA OPERACYJNE INTERPOLU UKIERUNKOWANE NA ODZYSKIWANIE SKRADZIONYCH DZIEŁ SZTUKI –PRÓBA USYSTEMATYZOWANIA I OCENY SKUTECZNOŚCI;
5) DOKUMENTOWANIE I ZNAKOWANIE ZBIORÓW ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie)
Maria Romanowska-Zadrożna, Dariusz Nowacki, INSKRYPCJA WSKAZUJE ŚLAD (Zabytkowy kielich odzyskany po latach);
Monika Barwik, Piotr Ogrodzki, DOKUMENTOWANIE I ZNAKOWANIE DZIEŁ SZTUKI;
Marta Dworniczak, NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W ZNAKOWANIU ZABYTKÓW. Z DOŚWIADCZEŃ URZĘDU OCHRONY ZABYTKÓW W POZNANIU I POLICJI WIELKOPOLSKIEJ ;
6) KLĘSKI ŻYWIOŁOWE. POŻARY ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie)
Ewa Potrzebnicka, POWODZIE I ZALANIA STAŁYM ZAGROŻENIEM DLA MATERIAŁÓW BIBLIOTECZNYCH;
Anna Czajka, KOŁO RATUNKOWE REAGOWANIE W PRZYPADKU KATASTROFY;
POŻARY OBIEKTÓW ZABYTKOWYCH W ROKU 2019 (Oprac. Redakcja);
7) KONFLIKTY ZBROJNE ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie)
Krzysztof Sałaciński, RATOWANIE ZAGROŻONEGO DZIEDZICTWA KULTURY WE WSPÓŁCZESNYCH KONFLIKTACH ZBROJNYCH;
Marcin Sabaciński, DZIEDZICTWO KULTUROWEJ JAKO NARZĘDZIE W RĘKACH TZW. PAŃSTWA ISLAMSKIEGO;
Krystyna Ogrodzka, RED LIST PRAKTYCZNYM NARZĘDZIEM DO WALKI Z NIELEGALNYM HANDLEM;
8) PRAWO OCHRONY DZIEDZICTWA ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie)
Magdalena Marcinkowska, VINCI II. NOWE NARZĘDZIE ZWALCZANIA NIELEGALNEGO OBROTU DZIEŁAMI SZTUKI;
Elżbieta Rogowska, RACJA I DYPLOMACJA. W POSZUKIWANIU SKUTECZNYCH SPOSOBÓW RESTYTUCJI DÓBR KULTURY;
Andrzej Drozd, USTAWA O RESTYTUCJI NARODOWYCH DÓBR KULTURY;
Tomasz Szkaradnik, Olgierd Jakubowski, Spór o własność wachlarzy Kossaków skradzionych z Muzeum w Górkach Wielkich;
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE:
M. Trzciński, O. Jakubowski, Przestępczość przeciwko dziedzictwu kulturowemu. Diagnoza, zapobieganie, zwalczanie, Wrocław 2016
A. Dembiński, L. Pietraszko (red.), Ochrona dziedzictwa kulturowego i ma-
terialnego pogranicza, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011;
M. Obrębski, Grabież dóbr kultury w czasie II wojny światowej jako zbrodnia wojenna. Aspekty prawne (Otwarty dostęp w Internecie).
O. Jakubowski, Zjawisko przemytu dóbr kultury, "Archiwum Kryminologii", t. XXXVI/2014, s. 389-421 - otwarty dostęp w Internecie:
https://ak.inp.pan.pl/index.php/ak/article/view/91/jakubowski_zjawisko_przemytu_d_7420AK2014N.pdf
O. Jakubowski, S. Ziembiński (red.), Ochrona dzieł sztuki w Polsce:
materiały z konferencji naukowej w ASW 18–19 maja 1989 r., Akademia Spraw Wewnętrznych, Warszawa 1990;
O. Jakubowski, Modus operandi sprawców włamań do instytucji muzeal-
nych, Kultura w praktyce. Zagadnienia prawne, t. 2, Poznań 2014;
S. Kocewiak, P. Ogrodzki, J. Rulewicz., Vademecum zabezpieczenia muzeów, Warszawa 2002;
R. Krawczyk, Kryminalistyczna problematyka przestępczości przeciwko dobrom kultury – mity i rzeczywistość, w: E. Gruza, M. Goc, T. Tomaszewski (red.), Co nowego w kryminalistyce – przegląd zagadnień z zakresu zwalczania przestępczości, Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW, Warszawa 2010;
M. Lange, Praktyczne aspekty zwalczania przestępczości skierowanej przeciwko zabytkom, „Przegląd Policyjny” 2007, nr 3(87);
V. Noce, Kolekcja egoisty: szalona przygoda notorycznego złodzieja dzieł
sztuki i inne pouczające historie, Warszawa 2008;
P. Ogrodzki, Ochrona indywidualna dzieł sztuki i zabytków w muzeach, 2008;
P. Ogrodzki, Zagrożenie dóbr kultury przestępczością (Otwarty dostęp w Internecie);
E.W. Pływaczewski, E. Kowalewska-Borys (red.), Zwalczanie przemytu. Zbiór dobrych praktyk. Różne perspektywy – wspólny cel, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013;
J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski, jego straty i ochrona prawna, t. 1-2, Kraków 2001;
W. Szafrański (red.), Wokół problematyki prawnej zabytków i dzieł sztuki, t. 1, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2007;
J. Świeczyński, Grabieżcy kultury i fałszerze sztuki, Warszawa 1986.
W cyklu 2021/22_L:
LEKTURY PODSTAWOWE: 1) STRATY PRZEDWOJENNE ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie) O. Jakubowski, Zjawisko przemytu dóbr kultury, "Archiwum Kryminologii", t. XXXVI/2014, s. 389-421 (otwarty dostęp w Internecie) LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE: |
W cyklu 2022/23_Z:
LEKTURY PODSTAWOWE: Lektury obowiązkowe: (Referaty) LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE: |
W cyklu 2023/24_Z:
LEKTURY PODSTAWOWE: DB BDB LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: