Zarządzanie muzeum WH-MU-I-3-ZarzMuzC-Z
Celem zajęć jest przedstawienie zarządzania jako procesu uniwersalnego, odnoszącego się do instytucji kultury, do których należą muzea.
W cyklu 2021/22_Z:
Za jedno z wyzwań czasów współczesnych uważa się kryzys humanistyki, którego jednym z objawów jest problem znalezienia instrumentów zarządzania adekwatnych wobec kategorii kultury oraz jej instytucji, w tym efektywnych modeli zarządczych, niekolidujących z długoterminowym horyzontem trwania kultury. Częścią tego wyzwania jest dysfunkcja rozumienia doświadczenia historycznego oraz jego znaczenia dla budowania wspólnoty państwowej i kulturowej, skutkująca potencjalnie niedocenianiem roli długiego trwania kultury jako systemu wartości stabilizujących indywidualność i zbiorowość w świecie, którego istotną cechą wyróżniającą jest zmienność. Społeczno-gospodarczym tłem opisanego zjawiska jest intensywny rozwój instytucji i podmiotów kultury w Polsce i na świecie. Na ten rozwój składają się m.in.: wzrost liczebny, wzrost skali publicznego zainteresowania ich działalnością oraz wzrost nakładów finansowych ze środków publicznych. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zagadnienia szczegółowe: 2) Zarządzanie muzeum jako proces: 3) Zarządzanie muzeum a otoczenie społeczno-gospodarcze (w tym: partycypacja, komunikacja zewnętrzna). 4) Zarządzanie kryzysowe i zarządzanie zmianą: 5) Zarządzanie muzeami w perspektywie polskiego doświadczenia historycznego: 6) Zarządzanie a specyfika działalności kulturalnej w muzeum (w tym: tzw. zarządzanie humanistyczne). |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS: 3 p-ty
aktywny udział w zajęciach 1 p-t
przygotowanie pracy zaliczeniowej 2 p-ty | W cyklu 2022/23_Z: ECTS 3:
udział w zajęciach (1 punkt)
przygotowanie pracy zaliczeniowej, samodzielna praca, konsultacje (2 punkty) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
1) W stopniu podstawowym student zna i rozumie zasady prawne i administracyjne niezbędne w zarządzaniu muzeum.
2) Student zna podstawowe zasady zarządzania bezpieczeństwem zbiorów i ludzi w muzeum, również w kontekście zarządzania kryzysowego, zasady organizowania wystaw oraz zarządzania zbiorami w muzeum.
3) Student posiada umiejętność logicznego konstruowania wypowiedzi na temat wszystkich obszarów działalności muzeum (w mowie i piśmie).
4) Student potrafi pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie muzealników współdziałać w niezbędnym zakresie przy ochronie i zabezpieczeniu muzealiów.
5) Student potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności.
6) Student potrafi w niezbędnym zakresie planować długofalowe działania w praktyce muzealnej na różnych stanowiskach w tym w szczególności zarządzać zespołami ludzi.
7) Student jest gotów ponosić odpowiedzialność za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych, humanistycznych, rozumie ponadto zjawiska konfliktów społecznych, narodowościowych i kulturowych oraz ma przekonanie o swojej roli mediatora między dziedzictwem kultury a społeczeństwem.
Kryteria oceniania
Ocena BDB
Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, wyciąga wnioski, dotyczące zarządzania dziedzictwem w muzach, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów i zarządzania nimi; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków.
Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów i zarządzania nimi; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje obiektywizmu w formułowaniu wniosków.
Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze i podejmuje próby wnioskowania.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej (po semestrze zimowym – konspektu), zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami.
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura: Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle. |
W cyklu 2022/23_Z:
1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Uwagi: zajęcia odbywają się w formie e-learningu w trybie synchronicznym na platformie Moodle za pośrednictwem aplikacji MSTeams; link do dyżuru: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: