Zarządzanie muzeum WH-MU-I-3-ZarzMuzC-L
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a516b3a1c874c4fa990193a0b63fd6e7f%40thread.tacv2/conversations?groupId=8a6242ab-45ab-4c65-a7b8-308444608a04&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abaa7850fc92b4b648b9169d82a5b94e7%40thread.tacv2/conversations?groupId=8a6819bb-a768-428a-b70a-49ba3df385d9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2020/21_L)
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem jego specyfiki, wynikającej z charakteru dziedzictwa kulturowego (w tym – dziedzictwa materialnego i niematerialnego zgromadzonego w muzeach). Przedmiotem zajęć będą następujące zagadnienia:
• zarządzanie jako proces;
• zarządzanie dziedzictwem w muzeach w perspektywie doświadczenia historycznego:
- okres zaborów (przed 1918 r.),
- Druga Rzeczypospolita (1918–1939),
- II wojna światowa (1939–1945),
- okres po II wojnie światowej (do 1989 r.).
• zarządzanie dziedzictwem kulturowym w muzeach jako zadanie państwa i jego instytucji:
- system prawa powszechnie obowiązującego (Konstytucja RP, ustawodawstwo odnoszące się do muzeów),
- kompetencje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, innych organów władzy państwowej oraz wyspecjalizowanych instytucji kultury, zajmujących się ochroną dziedzictwa w muzeach,
- źródła finansowania kultury – formy mecenatu państwa (dotacje bieżące i inwestycyjne organizatorów dla instytucji kultury, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury), rola samorządu terytorialnego, finansowanie ze źródeł tzw. europejskich, granty (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju).
• wyzwania zarządcze na przykładzie muzeów polskich po 1989 r.:
- muzea w systemie zarządzania dziedzictwem kulturowym,
- tradycyjne funkcje muzeum a jego społeczna misja,
- modele finansowania a zasada nienastawienia na osiąganie zysku,
- zarządzanie kryzysowe oraz zarządzanie zmianą w kontekście wyzwań czasu pandemii.
W cyklu 2019/20_L:
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym w muzeach, w tym zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji muzealiów oraz zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz odnoszących się doń strat wojennych i powojennych. |
W cyklu 2020/21_L:
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym w muzeach, w tym zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji muzealiów oraz zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz odnoszących się doń strat wojennych i powojennych. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2018/19_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są poprzez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć.
Kryteria oceniania
Metody/Methods:
Ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć (40%).
Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60%).
Kryteria/Criteria:
Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, wyciąga wnioski, dotyczące zarządzania dziedzictwem w muzach, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów i zarządzania nimi; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków.
Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów i zarządzania nimi; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje obiektywizmu w formułowaniu wniosków.
Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze i podejmuje próby wnioskowania.
Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej.
Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej (po semestrze zimowym - abstraktu), zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami.
Literatura
Literatura/Literature:
1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.
2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.
3) J. Clair, Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009.
4) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011.
5) D. Folga-Januszewska, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo”, nr 49, 2008.
6) D. Folga-Januszewska, 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, Olszanica 2011.
7) M. Fumaroli, Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008.
8) W. Kowalski, Likwidacja skutków II wojny światowej w dziedzinie kultury, Warszawa 1994.
9) P. Majewski, Czas końca, czas początku. Architektura i urbanistyka Warszawy historycznej 1939–1956, Warszawa 2018.
10) P. Majewski, Wykształcony muzealnik we współczesnym muzeum – próba diagnozy stanu obecnego i perspektyw zmian, „Przegląd Zachodniopomorski”, 2018, nr 2.
11) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006.
12) K. Message, New Museums and the Making of Culture, New York 2006.
13) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019.
14) Muzea kościelne wobec nowych wyzwań, red. N. Błażejczyk, P. Majewski, Warszawa 2019.
15) J. Pasierb, Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 2001.
16) Polskie dziedzictwo kulturowe u progu niepodległości, red. E. Manikowska, P. Jamski, Warszawa 2010.
17) K. Pomian, Zbieracze i osobliwości, Lublin 2001.
18) N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995.
19) J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001.
20) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018.
21) K. Zalasińska, Prawna ochrona zabytków nieruchomych w Polsce, Warszawa 2010.
22) I Kongres Muzealników Polskich, red. M. Wysocki, Warszawa 2015.
23) czasopismo „Cenne, Bezcenne, Utracone”.
24) czasopismo naukowe „Muzealnictwo”.
25) czasopismo naukowe „Załącznik Kulturoznawczy”.
26) Rocznik Kultury Polskiej 2016, 2017, 2018, Narodowe Centrum Kultury.
27) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym/ Topical literature will be selected by the lecturer in accordance with the individually determined subject matter.
W cyklu 2019/20_L:
Literatura (wybór): |
W cyklu 2020/21_L:
Literatura: Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle. Literatura (wybór): |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: