Wystawiennictwo WH-MU-I-3-Wystaw-CTz
Ćwiczenia terenowe do wykładu pt. "Wystawiennictwo", które odbywają się w placówkach muzealnych. Ich celem jest dokładna analiza formalna typów wystaw, które najczęściej spotyka się w praktyce muzealniczej. Omawiane są zastosowane przez kuratora i projektanta środki formalne i zabiegi stylistyczne, mające swoje funkcje w globalnym odbiorze wystawy. Głębszej refleksji naukowej są poddane przykłady wystaw stałych, czasowych (indywidualnych i grupowych), wystawy o charakterze chronologicznym, wystawy tematyczne, wystawy we wnętrzach domów historycznych oraz inner (w zależności od dostępności placówki i pojawiających się wystaw czasowych). Studenci poznają również kwestie towarzyszące całościowemu projektowi wystawy takie jak identyfikacja wizualna, przygotowanie miejsca dla osób niepełnosprawnych i dzieci oraz publikacje i gadżety będące uzupełnieniem wydarzenia
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Muz1_W06 Student ma elementarną wiedzę o miejscu psychologii percepcji oraz jej oddziaływaniu na metody tworzenia wystaw i możliwości, które są wykorzystywane w muzealnicwie
Muz1_W09 Student ma uporządkowaną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi
Muz1_U03 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum, szczególnie w kontekście wystawiennictwa
Muz1_U04 Student posiada umiejętność logicznego konstruowania krytycznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wszystkich obszarów działalności muzeum, potrzebną do prac związanych z organizacją i metrytorycznym przygotowaniem wystaw.
Muz1_U05 Student potrafi, pracując w zespole, zorganizować wystawę
Muz1_U06 Student potrafi, pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie muzealników, współdziałać przy ochronie i zabezpieczeniu muzealiów
Muz1_U10 Student potrafi pracować w zespole składającym się z przedstawicieli nauk humanistycznych, społecznych i ścisłych, rozumie zależności i zakresy kompetencji poszczególnych działów muzeum niezbęde przy organizacji wystaw
Muz1_K04 Student ma świadomość roli pracy zespołowej w muzeum
Muz1_K05 Student ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum, w tym rolę wystawiennictwa w omawianym kontekście
Muz1_K06 Student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych i jej szczególną rolę w organizacji wystaw
Muz1_K07 Student ma świadomość odpowiedzialności za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych, ludzkich, rozumie zjawiska konfliktów społecznych, narodowościowych i kulturowych i ma przekonanie o swojej roli mediatora między dziedzictwem kultury a społeczeństwem
OPIS ECTS
2 ECTS = 60h
30h praca naukowa w museum
30h przygotowanie do zajęć
Kryteria oceniania
Obecność na ćwiczeniach
Ocenianie ciągłe, aktywność na zajęciach
Prezentacje i praca pisemna
na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące wystawiennictwa, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu typologii wystaw, potrafi omówić cechy charakterystyczne i kontekst występowania poszczególnych typów wystaw, zna biegle historię wystawiennictwa. W oparciu o materiał wizualny in situ w muzeum potrafi rozpoznać i omówić wszystkie typy wystaw i związane z nimi problemy.
na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące wystawiennictwa, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu typologii wystaw, potrafi omówić najistotniejsze cechy charakterystyczne i kontekst występowania poszczególnych typów wystaw, zna najważniejsze fakty z historii wystawiennictwa. W oparciu o materiał wizualny in situ w muzeum potrafi rozpoznać i omówić większość typów wystaw i związanych z nimi problemów.
na ocenę DST - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu wystawiennictwa, ma podstawową wiedzę z zakresu typologii wystaw, potrafi omówić pewne cechy charakterystyczne poszczególnych typów wystaw, zna podstawowe fakty z historii wystawiennictwa. W oparciu o materiał wizualny in situ w muzeum potrafi rozpoznać i omówić pewne typy wystaw i krótko je scharakteryzować.
na ocenę NDST - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wystawiennictwa, nie zna typologii wystaw, brakuje mu podstaw by określić kontekst ich występowania. W oparciu o materiał wizualny in situ w muzeum nie potrafi rozpoznać i omówić typów wystaw i związanych z nimi problemów.
Literatura
LEKTURY OBOWIĄZKOWE
H. Gołuńska, Ł. Kędziora, A. Tołysz [red.], Sensualność ekspozycji muzealnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika: Toruń 2016
M. Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Universitas: Kraków 2008.
M. Popczyk [red.], Muzeum Sztuki. Antologia, Universitas: Krakow 2005.
Z. Żygulski Jr, Muzea na świecie, PWN: Warszawa 1982.
LEKTURY REKOMENDOWANE
M. Belcher, Exhibitions in Museums, University of Leicester Press: Leicester 1991.
M. Brawne, The Museum Interior: Temporary and Permanent Display Techniques, Architectural Book Pub: Stamford 1982.
Ph. Hughes, Exhibition Design, Lawrence King: London 2013.
K. Murawska-Muthesius, P. Piotrowski, From Museum Critique to the Critical Museum, Routledge: London 2015 [part II]
M. A. Staniszewski, The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum of Modern Art, The MIT Press: Cambridge, MA 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: