Wystawiennictwo WH-MU-I-3-Wystaw-C-Z
Celem przedmiotu jest uporządkowanie wiedzy na temat działalności wystawienniczej oraz wprowadzenie w aspekty praktyczne organizacji wystawy, takie jak: koncepcja i scenariusz inicjatywy, budowanie zespołu, planowanie i budżet przedsięwzięcia, wybór obiektów, sposób ich prezentacji, ochrona i bezpieczeństwo (dokumentacja, transport, montaż), zasady i procedury akcesji oraz aspekty prawne, rola oraz sposób przygotowania tekstów towarzyszących ekspozycji, programy i edukacja muzealna, druki związane z wystawą, imprezy towarzyszące, marketing i publikacje, sposoby odbioru ekspozycji, formy dokumentacji (archiwa, publikacje, Internet) oraz ewaluacja i spuścizna wystawy.
Ćwiczenia umożliwiają nabycie kompetencji przyszłych mediatorów między dziedzictwem kultury a społeczeństwem. Pozwalają w sposób wieloaspektowy spojrzeć na teorie współczesnej muzeologii, sztuki, socjologii, psychologii.
Zajęcia dotyczą następujących zagadnień:
- formułowanie koncepcji projektu wystawy
- planowanie i zarządzanie projektem
- budowanie zespołu i konsultacje naukowe
- wybór i ochrona przedmiotów wystawienniczych
- aranżacja przestrzeni: droga zwiedzania i nowoczesne techniki muzealnicze
- utrzymanie ekspozycji
- programy działalności wystawienniczej
- edukacja muzealna
- prawa autorskie
- marketing i publikacje
- wydarzenia towarzyszące
- dokumentacja projektu wystawy
- etyka pracy muzealniczej
- ewaluacja wystawy
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju działalności wystawienniczej i sposobach prezentacji obiektów muzealnych.
Student porusza się samodzielnie w źródłach i literaturze przedmiotu; potrafi formułować pytania badawcze odnoszące się do praktyki muzealnej, przede wszystkim związanej z dokumentacją i organizacją wystaw; zna zadania w zakresie organizacji wystaw, podstawy prawne i administracyjne, samodzielnie opracowuje druki i formularze, współtworzy zespół, inicjuje wydarzenia towarzyszące wystawie.
Kryteria oceniania
METODY
Ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji),
weryfikacja prezentacji, udział w projekcie.
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze ćwiczeniowo – praktycznej, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, oraz przez ocenę przygotowanego przez studenta projektu z wykorzystaniem metod poznanych na zajęciach.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych są osiągane metodami dyskusji, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć i ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem metod poznanych na zajęciach.
Na ocenę końcową składają się:
30% aktywność na zajęciach/w dyskusji
30% wykonywanie zadań
40% prezentacja
KRYTERIA
Ocena BDB - płynnie posługuje się terminologią związaną z organizacją wystaw, potrafi samodzielnie planować i zrealizować projekt wystawy, zna i weryfikuje działania pozainstytucjonalne (strategie kuratorskie, bezpieczeństwo i ochrona, marketing i publikacje, wydarzenia towarzyszące, ewaluacja, archiwizacja).
Prezentuje pracę z zakresu organizacji wystawy.
Ocena DB - W przygotowanej pracy posługuje się terminami i metodami poznanymi na zajęciach, planuje i weryfikuje działania związane z organizacją wystawy. Posługuje się dokumentacją muzealną.
Ocena DST - Zna podstawowe terminy i zadania związane z działalnością wystawienniczą. Posługuje się dokumentacją muzealną.
Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Literatura
Matassa F., Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów, Warszawa-Kraków 2015
Matassa F., Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2011
Popczyk M., Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Kraków 2008
Żygulsk Z.i jun. Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: