Techniki cyfrowe i internetowe WH-MU-I-3-TechCyInCZ
Zajęcia dotyczą kilku głównych bloków tematycznych: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp., (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe; (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja; (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych.
Tryb zajęć e-learningowy - platforma Moodle / MS Teams oraz UMAIL.
W cyklu 2021/22_Z:
Bloki tematyczne – zakres szczegółowy: Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.). |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
Muz1_W09 - student ma uporządkowaną wiedzę o zastosowaniu nowych technologii w muzealnictwie.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
Muz1_U03 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
Muz1_K06 - student docenia rolę współpracy między instytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych.
Kryteria oceniania
Efekt W09:
- dostateczny/3 – posiada (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) podstawową wiedzę z zakresu zastosowania nowych technologii w muzealnictwie, zna podstawowe terminy, a także wybraną literaturę przedmiotu;
- dobry/4 - posiada podstawową wiedzę z zakresu zastosowania nowych technologii w muzealnictwie, zna podstawowe terminy, a także wybraną literaturę przedmiotu;
- bardzo dobry/5 – posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu zastosowania nowych technologii w muzealnictwie, zna większość terminów, a także podstawową literaturę przedmiotu.
Efekt U03:
- dostateczny/3 – posiada (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) umiejętność doboru wybranych nowoczesnych metod i narzędzi ITC, a także wykorzystywania wybranych nowoczesnych metod i narzędzi ITC;
- dobry/4 – posiada (samodzielną) umiejętność doboru wybranych nowoczesnych metod i narzędzi ITC, a także wykorzystywania wybranych nowoczesnych metod i narzędzi ITC;
- bardzo dobry/5 – posiada (samodzielną) umiejętność doboru podstawowych nowoczesnych metod i narzędzi ITC, a także wykorzystywania podstawowych nowoczesnych metod i narzędzi ITC.
Efekt K06:
- dostateczny/3 – (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) wykazuje gotowość odpowiedzialności za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych i ludzkich; rozumie zjawiska konfliktów, a także posiada przekonanie o swojej roli mediatora miedzy dziedzictwem kulturowym a społeczeństwem;
- dobry/4 – (samodzielnie) wykazuje gotowość odpowiedzialności za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych i ludzkich; rozumie zjawiska konfliktów, a także posiada przekonanie o swojej roli mediatora miedzy dziedzictwem kulturowym a społeczeństwem;
- bardzo dobry/5 – wykazuje pełną gotowość odpowiedzialności za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych i ludzkich; rozumie najważniejsze (wszystkie) zjawiska konfliktów, a także posiada pełne przekonanie o swojej roli mediatora miedzy dziedzictwem kulturowym a społeczeństwem.
Literatura
PODSTAWOWA:
1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf
2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf
3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf
4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf
5. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW.
6. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf
7. Andrzej Zybertowicz z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015.
8. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce
UZUPELNIAJĄCA – podawana na zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: