Seminarium licencjackie WH-MU-I-3-SemLic-Z
Celem przedmiotu jest opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej w oparciu o wcześniej przeprowadzoną kwerendę naukową i badania.
Studenci opanowują techniki przygotowywania pracy o charakterze naukowym, tzn. umiejętność prowadzenia kwerendy, w bibliotekach, archiwach, muzeach). Zdobywają umiejętność pozyskiwania materiału tekstowego i ikonograficznego. Samodzielnie przygotowują stanu badań, zestawiają bibliografię. Nabywają umiejętność konstrukcji i redakcji tekstu naukowego. W dalszej kolejności uczą się edytorskiego opracowania tekstu, tworzenia odsyłaczy i katalogów oraz i opanowują zasady cytowania.
Treści merytoryczne:
Współczesny warsztat badawczy humanisty.
Zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych.
Zasady konstruowania wywodu naukowego.
Kompozycja pracy licencjackiej.
Elementy stylistyki tekstu naukowego.
Zasady edytorskie przygotowania humanistycznych prac naukowych.
Problematyka plagiatu, ochrony własności intelektualnej, praw autorskich.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Przygotowanie pracy licencjackiej opartej na wiedzy z zakresu muzeologii i muzealnictwa oraz historii sztuki. Pogłębione poznanie metodologii badań charakterystycznych dla tych dyscyplin.
Student, który ukończył seminarium:
- posiada wiedzę w zakresie metodologii badań nauk humanistycznych oraz ma świadomość specyfiki prowadzenia badań muzealniczych,
- sprawnie posługuje się terminologią z zakresu muzeologii, muzealnictwa, historii sztuki.
- ma wiedzę ogólną o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla muzeologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych,
- posiada szczegółową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o sztuce oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych,
- potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie muzeologii, muzealnictwa, historii sztuki,
- Potrafi w sposób samodzielny pozyskiwać informacje z źródłowe, dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji,
- samodzielnie selekcjonuje i wykorzystuje zdobyte informacje, potrafi korzystać z nich w odpowiednio dobranym kontekście,
- posiada umiejętność formułowania własnych opinii na temat badanego problemu
- ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości,
- ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego jako znaków tożsamości człowieka we współczesnym zglobalizowanym świecie,
- jest aktywnym, świadomym i krytycznym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego.
OPIS ECTS - 13 pkt odpowiednio w 3 semestrach (sem 1 - 3 ects, sem 2 - 5 Ects, sem 3 - 5 ects)
Udział w seminarium - w pierwszym roku 30 godz. = 1 ects, w drugim roku 60 godz.= 2 ects
Przygotowanie do seminarium - w pierwszym roku 30 godz.= 1 ects, opracowanie planu pracy, wstępnego stanu badań, przygotowanie referatu 15 godz. 1 ects, w drugim roku przygotowanie referatów/wystąpień ustnych 30 godz. = 1 ects, lektura 30 godz. = 1 ects
Konsultacje - w drugim roku: 30 godz. = 1 ests
napisanie pracy licencjackiej: 5 ECTS
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe na podstawie udziału w dyskusji podczas seminarium,
ocena za fragment pracy.
Student uzyskuje ocenę w pierwszym roku studiów (sem. letni 2 roku studiów) gdy sformułuje wstępny temat pracy, przedstawi wstępny plan oraz podejmie próbę formułowania problemu badawczego, przedstawi w formie pisemnej wstępny stan badań.
Student uzyskuje ocenę w drugim roku studiów w sem. zimowym, gdy przedłoży min. rozdział pracy, a w sem. letnim 3 roku studiów, gdy przedstawi gotową pracę, która spełnia wymogi pracy licencjackiej.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Literatura:
1. Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
2. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.
Pozostała literatura to specjalistyczne publikacje związane z problematyką podejmowaną przez studenta w jego pracy licencjackiej.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
n/d |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: