Socjologia w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-2-SocwMuz
Przedmiot ma na celu propedeutyczne przedstawienie użyteczności socjologii jako dziedziny wiedzy społecznej w codziennej praktyce muzeologa. Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium
Student zapoznaje się z historią rozwoju myśli społecznej i socjologii od starożytności do współczesnych teorii socjologicznych, zwłaszcza dotyczących koncepcji rozwoju kultury w tym kultury masowej. Przedstawione są mu zasady stawiania pytań (hipotezy) dotyczących udziału społeczeństwa w kulturze oraz ich weryfikacji przez możliwe do samodzielnego przeprowadzenia i interpretacji wyników badań publiczności muzealnej (ankieta, wywiad, obserwacja). Posiada ogólną wiedzę umożliwiającą prognozowanie efektów działalności muzeum oraz wytyczanie kierunków rozwoju optymalnej polityki w zakresie realizacji misji muzeum.
zakres tematów:
1 Przedstawienie rozwoju refleksji nad państwem i społeczeństwem (Platon, Arystoteles, stoicy, św. Augustyn, św. Tomasz, Odrodzenie, Oświecenie, konserwatyzm, liberalizm, socjalizm i komunizm utopijny, Saint-Simon, Marks. 2. Początki socjologii jako nauki: Comte , Mill, Spencer.
3. Psychologizm - Pareto.
4. Socjologia - Durkheim.
5. Socjologia humanistyczna, materializm po Marksie, pragmatyzm społeczny, amerykańska socjologia opisowa - Szkoła Chicagowska.
6. Znaniecki.
7. Antropologia a socjologia.
8. Funkcjonalizm - Malinowski, Radcliffe-Brown, Merton
9. Kultura - definicja i jej struktura. Kłoskowska, Golka.
10. Miejsce muzeum w kulturze.
11. Metodologia socjologii - teoria a empiria, techniki badawcze.
12. Samodzielne przygotowanie badań (wywiad kwestionariuszowy, ankieta, obserwacja); hipotezy robocze, ich weryfikacja.
13. Ogólne wiadomości o zastosowaniu statystyki w badaniach.
14. Interpretacja danych.
UWAGA: Numeracja tematów nie jest numeracją kolejnych zajęć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Muz1_W14
Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej.
Muz1_U01
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury
Muz1_U08
Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
Muz1_K04
Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
Kryteria oceniania
wpisz symbol/symbMuz1_W14
Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie.
Ocena 2 (niedostateczna):
-student nie zna i nierozumie wagi społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także nierozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie.
ocena 3 (dst.):
student zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika w stopniu podstawowym , a także w takim samym zakresie rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie.
- ocena 4 (db.):
student wykazuje dobry poziom wiedzy i rozumienia wagi społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także znaczenia badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie.
- Ocena 5 (licencjat):
student wykazuje rozległy poziom wiedzy i rozumienia wagi społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także znaczenia badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie.
Muz1_U01
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
Ocena 2 (niedostateczna):
student nie potrafi wykorzystywać wiedzy teoretycznej do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
ocena 3 (dst.):
student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury w sposób podstawowy.
- ocena 4 (db.):
student potrafi dobrze wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
- Ocena 5 (bdb):
student potrafi w szerokim zakresie, efektywnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
Muz1_U08
Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności.
Ocena 2 (niedostateczna):
student nie potrafi prezentować własnych poglądów i opini na temat istniejących
muzeów i ich działalności.
ocena 3 (dst.):
student potrafi w sposób podstawowy prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności
- ocena 4 (db.): student potrafi zadowalająco prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności
- Ocena 5 (bdb):
student potrafi w sposób dojrzały, prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności
Muz1_K04
Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum.
Ocena 2 (niedostateczna):
Ma nie posiada świadomości swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, nie dostrzega potrzeb społecznych i edukacyjnych
w miejscach działania muzeum.
ocena 3 (dst.):
student posiada świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum. Wiedza ta nie jest jednak ugruntowana
- ocena 4 (db.):
student posiada ugruntowaną świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum.
- Ocena 5 (bdb):
student posiada głęboką świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, bardzo dobrze rozumie potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: