Socjologia w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-2-SocMuz
Przedmiot ma na celu propedeutyczne przedstawienie użyteczności socjologii jako dziedziny wiedzy społecznej w codziennej praktyce muzeologa. Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium
Student zapoznaje się z historią rozwoju myśli społecznej i socjologii od starożytności do współczesnych teorii socjologicznych, zwłaszcza dotyczących koncepcji rozwoju kultury w tym kultury masowej. Przedstawione są mu zasady stawiania pytań (hipotezy) dotyczących udziału społeczeństwa w kulturze oraz ich weryfikacji przez możliwe do samodzielnego przeprowadzenia i interpretacji wyników badań publiczności muzealnej (ankieta, wywiad, obserwacja). Posiada ogólną wiedzę umożliwiającą prognozowanie efektów działalności muzeum oraz wytyczanie kierunków rozwoju optymalnej polityki w zakresie realizacji misji muzeum.
Zakres tematów:
1 Przedstawienie rozwoju refleksji nad państwem i społeczeństwem (Platon, Arystoteles, stoicy, św. Augustyn, św. Tomasz, Odrodzenie, Oświecenie, konserwatyzm, liberalizm, socjalizm i komunizm utopijny, Saint-Simon, Marks. 2. Początki socjologii jako nauki: Comte , Mill, Spencer.
3. Psychologizm - Pareto.
4. Socjologia - Durkheim.
5. Socjologia humanistyczna, materializm po Marksie, pragmatyzm społeczny, amerykańska socjologia opisowa - Szkoła Chicagowska.
6. Znaniecki.
7. Antropologia a socjologia.
8. Funkcjonalizm - Malinowski, Radcliffe-Brown, Merton
9. Kultura - definicja i jej struktura. Kłoskowska, Golka.
10. Miejsce muzeum w kulturze.
11. Metodologia socjologii - teoria a empiria, techniki badawcze.
12. Samodzielne przygotowanie badań (wywiad kwestionariuszowy, ankieta, obserwacja); hipotezy robocze, ich weryfikacja.
13. Ogólne wiadomości o zastosowaniu statystyki w badaniach.
14. Interpretacja danych.
UWAGA: Numeracja tematów nie jest numeracją kolejnych zajęć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Muz1_W14
Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej.
Muz1_U01
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury
Muz1_U08
Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
Muz1_K04
Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
Kryteria oceniania
Muz1_W14
Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej.
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej.
• na ocenę dobrą: student dobrze zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej.
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej.
Muz1_U01
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
• na ocenę dobrą: student dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
Muz1_U08
Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
• na ocenę dobrą: student dobrze potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
Muz1_K04
Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
na ocenę bardzo dobrą: student ma pełną świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
• na ocenę dobrą: student ma częściową świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
•
na ocenę dostateczną:student ma dostateczną świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: