Nauki przyrodnicze i paleontologia z elementami metodologii WH-MU-I-2-NaukPrzyr
Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do muzealnictwa.
Tematy zajęć
1. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych: Starożytność-Średniowiecze
2. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych: XV-XVI w. - zarys ogólny, gabinety osobliwości
3. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych: XV-XVI w.- rodzina Medyceuszy; model muzeum wedlug Quiccherberga; gabinet osobliwości księcia Alberta V w Monachium
4. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych: XVII-XVIII w.-kolekcje przyrodnicze i ogrody botaniczne w Gdansku
5. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych: XVIII-XIX w.- gabinet historii naturalnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej
6. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych: XVIII-XIX w.- Muzea jako instytucja publiczna
7. Muzeum Historii Naturalnej we Florencji: historia, sekcje
8. Muzeum Historii Naturalnej we Florencji: Zoologia i Anatomia ( „ La Specola”), Geologia i Paleontologia, Antropologia i Etnografia
9. Muzeum Historii Naturalnej we Florencji: Mineralogia, Ogród botaniczny, Nauki biomedyczne, Villa il Gioiello (rezydencja Galileusza)
10. Sieć Muzeów Uniwersytetu „Sapienza” w Rzymie: struktura, organizacja, dzialalność
11. Sieć Muzeów Uniwersytetu „Sapienza” w Rzymie: struktura, organizacja, działalność
12. Muzea Uniwersytetu „Sapienza” w Rzymie: Muzeum chemii, Muzeum Towaroznawstwa : struktura, zbiory, działalność
13. Muzeum Towaroznawstwa: len, wełna, jedwab, bisior (surowce, produkt końcowy, rodzaje tkanin)
14. Muzeum Towaroznawstwa: drewno, węgiel kamienny, ropa naftowa (surowce, półprodukty, produkty)
15. Linneusz; taksonomia; binominalne nazewnictwo gatunków; nazwy zwyczajowe roślin w języku polskim; Międzynarodowy Kodeks Nomenklatury Zoologicznej
16. Muzea biologii- metodologia niezbędna do ich organizacji
17. Budowa chemiczna organizmów: pierwiastki budujace organizmy, składniki chemiczne organizmów
18. Budowa chemiczna organizmów: pierwiastki biogenne, makro- i mikroorganizmy; występowanie, rola i skutki niedoboru mikro- i makroelementów
19. Wartości odżywcze produktów (badanie,etykiety zgodnie z rozporządzeniem UE nr 1169/2011)
20. Znaczenie wody dla organizmów
21. Powstanie życia na Ziemi: etapy procesu powstawania pierwszych struktur
22. Rola czynników zewnętrznych w czasie powstawania Ziemi: dryf kontynentów, zmiany klimatyczne, itp.
23. Najważniejsze zdarzenia z życia na Ziemi: eony, ery, okresy
24. Skamieniałości: proces powstawania, metodologie badania
25. Bursztyn: proces powstania, metodologie datowania
26. Diament: proces powstania, charakterystyka, ocena jakości i wartości, znaczenie w przemyśle i w technologii
27. Kamienie szlachetne: rubin, szafir, szmaragd: charakterystyka, wartość rozmieszczenie na kuli ziemskiej
28. Kamienie półszlachetne: wartość, rozmieszczenie na kuli ziemskiej
29. Parki Narodowe: znaczenie, rozmieszczenie w Polsce
30. Parki Narodowe: Puszcza Białowieska
E-Learning
W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
2 ECTS - 60 godz. - udział w zajęciach
2 ECTS - 20 godz. - przygotowanie prac semestralnych
1 ECTS - 15 godz. - lektury
Kryteria oceniania
METODY
ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji - 40% oceny),
weryfikacja pisemnego opracowania (60% oceny)
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu informacyjno-problemowego, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur i zajęć (zwiedzanie muzeów i ogrodów), oraz przez ocenę przygotowanego przez studenta opracowania z pełnym aparatem badawczym, obejmującego historię wybranej muzealnej kolekcji z zakresu nauk biologicznych,historię ogrodu botanicznego, lub parku, oraz analizy wybranego obiektu z tej kolekcji, z ogrodu botanicznego, lub parku (n.p. rodzina roślin) z zastosowaniem wybranej przez studenta metodologii.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, oraz przez ocenę przygotowanego przez studenta opracowania z pełnym aparatem badawczym, obejmującego historię wybranej muzealnej kolekcji (również z ogrodu botanicznego, lub parku) z zakresu nauk biologicznych, oraz analizy wybranego obiektu z tej kolekcji, z ogrodu botanicznego, lub parku (n.p. rodzina roślin) z zastosowaniem wybranej przez studenta metodologii.
KRYTERIA OCENY
ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w naukach przyrodniczych. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub analizy wybranego obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku.
Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków.
ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku.
Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków.
ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych.
ocena NDST - Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Literatura
1. Biologia Campbella, Opracowanie zbiorowe , Dom Wydawniczy Rebis, Poznan, 2016.
2. Arabas, I., Przyrodnicy, kolekcjonerzy i teoretycy muzealnictwa , „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 54/1, 2009, s.115-130.
3. Trojanowska, M., Parki i ogrody terapeutyczne, PWN, Warszawa, 2017
4. Majdecki. L. Historia ogrodów Warszawa 2007.
5. Majdecki L., Historia ogrodów: przemiany formy i konserwacja. Warszawa 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: