Nauki przyrodnicze w muzeum (wstep do metodologii badań) WH-MU-I-2-NauPrz
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z terminologią i narzędziami stosowanymi w naukach przyrodniczych w kontekście muzealnictwa polskiego i europejskiego.
Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do Nauki o Muzeach. Wykłady obejmują powstanie życia na Ziemi tzn. etapy procesu powstawania pierwszych struktur i rola czynników zewnętrznych w czasie powstawania Ziemi: dryf kontynentów, zmiany klimatyczne, itp., jak również najważniejsze zdarzenia z życia Ziemi i naukę o budowie organizmów. Kolejne tematy zajmują się taksonomią w świecie roślinnym i zwierzęcym, następnie minerałami. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych począwszy od Starożytności aż do utworzenia Muzeum jako instytucji publicznej kończy wykłady o Naukach Przyrodniczych związanych z Muzeami.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (Muz1_W05)
EK (1) zna podstawową terminologię w zakresie nauk przyrodniczych
EK (2) kojarzy metody badań z zakresu muzealnictwa przyrodniczego
EK (3) rozróżnia założenia muzealne gromadzące okazy natury
Umiejętności (Muz1_U12)
EK (1) przedstawia instytucje gromadzące okazy natury, jak muzea przyrodnicze, parki, ogrody botaniczne
EK (2) opisuje wybrany obiekt należący do kolekcji muzealnej, parku lub ogrodu botanicznego
EK (3) potrafi wyszukiwać i weryfikować informacje dotyczące kolekcji okazów natury
Kryteria oceniania
METODY
ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć
praca zaliczeniowa
KRYTERIA OCENY
ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w naukach przyrodniczych. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub analizy wybranego obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku.
Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków.
ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku.
Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków.
ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: