Historia tworzenia zbiorów i kolekcji (od starożytności do XIX w.) WH-MU-I-2-HistZbio-W
Przedmiot ma na celu przybliżenie genezy oraz funkcjonowania zbiorów i kolekcji na przestrzeni dziejów rozwoju muzealnictwa od starożytności do XIX wieku.
Wykład przede wszystkim umożliwia poznanie najważniejszych zagadnień związanych z dawnym kolekcjonerstwem, rzeczoznawstwem i rynkiem sztuki. Pozwala zgodnie z porządkiem chronologicznym przedstawić kolejne etapy inicjowania i organizacji różnych typów depozytów (m.in. świątynnych i monarszych). Służy przedstawieniu znanych władców i duchownych, uczonych, podróżników, znawców i mecenasów sztuki oraz artystów, którzy gromadzili cenne przedmioty. Omawia też wybrane aspekty zarządzania zbiorami i kolekcjami w kontekście pojawiania się nowych instytucji kultury – muzeów i bibliotek.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Student w obszarze:
Wiedza (Muz1_W13)
- definiuje podstawowe pojęcia związane z dawnym kolekcjonerstwem, rzeczoznawstwem i rynkiem sztuki
- wymienia i omawia różne typy zbiorów oraz kolekcji
- zna najwybitniejszych kolekcjonerów
- rozpoznaje związek dawnych zbiorów i kolekcji z rozwojem nowych instytucji kultury (muzeów i bibliotek)
Umiejętności (Muz1_U11)
- stosuje poznane na zajęciach metody, by zidentyfikować różne typy depozytów
- potrafi przedstawić sylwetkę wybranego kolekcjonera, jego zainteresowania i skład cennego zbioru
- umiejętnie korzysta z albumów o sztuce, katalogów aukcyjnych i materiałów online poświęconych kolekcjonerstwu
Kompetencje społeczne (Muz1_K01)
- analizuje dawne sposoby inicjowania zbiorów i kolekcji
- ma świadomość zastosowania wiedzy z zakresu kolekcjonerstwa w pracy muzealnika
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- weryfikacja pracy na zajęciach
- egzamin końcowy
Kryteria ocen:
Bardzo dobry (5): student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą dawnych zbiorów i kolekcji, a także słynnych kolekcjonerów; odpowiada poprawnie na zadane pytania, płynnie prowadzi konwersacje na zadane tematy. Bez problemu wskazuje przykłady.
Dobry (4): student opanował w sposób niepełny wiadomości dotyczące dawnych zbiorów i kolekcji, a także słynnych kolekcjonerów; odpowiada mało dokładnie na zadane pytania. Dopuszczalne niepełne odpowiedzi lub drobne potknięcia. Naprowadzony podaje przykłady. Widzi potrzebę dalszego rozwoju.
Dostateczny (3): student opanował podstawowe wiadomości dotyczące dawnego kolekcjonerstwa; naprowadzany przez prowadzącego odpowiada zdawkowo na pytania. Widzi potrzebę dalszego rozwoju.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: