Historia tworzenia zbiorów i kolekcji WH-MU-I-2-HistTwoZb
Przedmiot ma na celu przybliżenie genezy oraz funkcjonowania zbiorów i kolekcji na przestrzeni dziejów rozwoju muzealnictwa od starożytności do XIX wieku.
Wykład umożliwia poznanie najważniejszych zagadnień związanych z dawnym kolekcjonerstwem, rzeczoznawstwem i rynkiem sztuki. Pozwala zgodnie z porządkiem chronologicznym przedstawić kolejne etapy inicjowania i organizacji różnych typów depozytów (m. in. świątynnych i monarszych). Służy przedstawieniu znanych władców i duchownych, uczonych, podróżników, znawców i mecenasów sztuki oraz artystów, którzy gromadzili cenne przedmioty. Omawia też wybrane aspekty zarządzania zbiorami i kolekcjami w kontekście pojawiania się nowych instytucji kultury – muzeów i bibliotek.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w obszarze...
Wiedza
Muz1_W13 – ma uporządkowaną wiedzę o dawnym kolekcjonerstwie, rzeczoznawstwie i rynku sztuki, zna mechanizmy powstawania i rozwoju kolekcji od starożytności do XIX wieku
Umiejętności
Muz1_U11 – rozpoznaje specyfikę tworzenia zbiorów i kolekcji, na tej podstawie formułuje opinie i wnioski o zbiorach muzealnych
Kompetencje
Muz1_K01 – jest przygotowany do prowadzenia samodzielnych studiów na polu kolekcjonerstwa, widzi konieczność dalszego kształcenia w obszarze dawnych zbiorów i kolekcji
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- weryfikacja przygotowania do zajęć
- egzamin końcowy w formie odpowiedzi ustnej
Kryteria dotyczące poszczególnych ocen:
Ocena BDB (5) - student ma wystarczającą wiedzę dotyczącą dawnego kolekcjonerstwa, rzeczoznawstwa i rynku sztuki, a także słynnych kolekcjonerów; odpowiada poprawnie na zadane pytania, płynnie prowadzi konwersacje na zadane tematy. Bez problemu wskazuje przykłady.
Ocena DB (4) - student opanował w sposób niepełny wiadomości dotyczące dawnych zbiorów i kolekcji, a także słynnych kolekcjonerów; odpowiada mało dokładnie na zadane pytania. Naprowadzony podaje przykłady. Widzi potrzebę dalszego rozwoju.
Ocena DST (3) - student zna podstawowe wiadomości dotyczące dawnych zbiorów i kolekcji; naprowadzany przez wykładowcę odpowiada zdawkowo na pytania. Widzi potrzebę dalszego rozwoju.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: