Historia kultury polskiej po 1918 r. WH-MU-I-2-HistKult-L
Celem przedmiotu jest uporządkowanie wiedzy na temat kultury polskiej w latach 1939-1989 z uwzględnieniem najważniejszych przemian historycznych, społeczno-politycznych i aksjologicznych jako czynników wpływających na twórczość artystyczną oraz tendencje estetyczne i postawy światopoglądowe. Uporządkowaniu wiedzy o polskiej kulturze tego czasu służą analizy i interpretacje wybranych tekstów kultury z zastosowaniem odpowiednich narzędzi, jak i syntetyczna refleksja na temat życia kulturalnego epoki w ujęciu przekrojowym. W ten sposób student zyskuje podstawową wiedzę dotyczącą najważniejszych procesów kultury polskiej oraz poznaje sposoby badania nowych praktyk kulturowych, zjawisk społecznych i artystycznych po II wojnie światowej.
Zajęcia dotyczą następujących zagadnień:
- literatura wobec wojny i okupacji
- holokaust
- malarstwo i rzeźba po II wojnie światowej
- nowoczesność i socrealizm
- ruch konstruktywistyczny w sztuce polskiej
- fotografia jako sztuka zapisu - reportaż
- teatr absurdu (antyteatr)
- fenomen polskiej szkoły filmowej
- poezja współczesna: nowe nurty 2 poł XX wieku
- zjawiska para artystyczne
- literatura młodzieżowa i fantasy
- kultura społeczeństwa masowego
- muzeum w kulturze współczesnej, teoria i praktyka muzealna
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu konwersacyjnego, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, przez ocenę przygotowanego przez studenta opracowania (w każdym z semestrów) z pełnym aparatem badawczym.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych są osiągane takimi metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, przez ocenę przygotowanego przez studenta opracowania (w każdym z semestrów) z pełnym aparatem badawczym.
Kryteria oceniania
METODY
ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć oraz pisemne prace (kolokwium i opracowanie tematu).
KRYTERIA
Na ocenę końcową składają się:
Aktywny udział w zajęciach - 20% oceny
Pisemne kolokwium końcowe sprawdzające znajomość materiału omawianego na zajęciach - 40% oceny
Praca pisemna dotycząca jednego z omawianych na zajęciach zagadnień - 40% oceny
Na ocenę bardzo dobrą
Student posiada wiedzę na temat omawianych na zajęciach kanonicznych dzieł polskiej literatury i sztuki powstałych w latach 1939-1989, odpowiednio dobiera zasady ich analizy i interpretacji, potrafi trafnie określić współtworzące je konteksty kulturowe; posiada bardzo dobrą orientację w życiu kulturalnym w Polsce w latach 1939-1989,
Student rozumie najważniejsze zjawiska społeczne, narodowościowe i kulturowe lat 1939-1989 i potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w rozmowie na temat edukacji muzealnej i promocji kultury polskiej, a także zastosować do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum współczesnego powiązanego kulturowo z zapoznanymi na zajęciach treściami (np. Muzeum Niepodległości, Muzeum Historii Żydów Polskich „Polin” w zakresie kultury żydowskiej itp.), wykazując ją podczas regularnej aktywności na zajęciach, w kolokwium końcowym.
Na bazie tej wiedzy i własnych studiów potrafi napisać interdyscyplinarną pracę badawczą na podstawowym poziomie.
Na ocenę dobrą
Student posiada ogólną wiedzę na temat omawianych na zajęciach kanonicznych dzieł polskiej literatury i sztuki powstałych w latach 1939-1989, ale nie zawsze odpowiednio dobiera zasady ich analizy i interpretacji, potrafi trafnie określić współtworzące je konteksty kulturowe; posiada dobrą orientację w życiu kulturalnym w Polsce w latach 1939-1989.
Rozumie najważniejsze zjawiska społeczne, narodowościowe i kulturowe lat 1939-1989, ale w ograniczonym stopniu wykorzystuje zdobytą wiedzę w rozmowie na temat edukacji muzealnej i promocji kultury polskiej, a także zastosować do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum współczesnego powiązanego kulturowo z zapoznanymi na zajęciach treściami (np. Muzeum Niepodległości, Muzeum Historii Żydów Polskich „Polin” w zakresie kultury żydowskiej itp.), nieregularnie wykazując ją podczas aktywności na zajęciach; w ograniczonym zakresie w kolokwium końcowym.
Na bazie tej wiedzy potrafi napisać pracę badawczą na podstawowym poziomie, ale nie potrafi jej pogłębić z zastosowaniem odpowiednich narzędzi analizy i interpretacji interdyscyplinarnej.
Na ocenę dostateczną
Student posiada ogólną wiedzę na temat omawianych na zajęciach kanonicznych dzieł polskiej literatury i sztuki powstałych w latach 1939-1989, ale nie zawsze odpowiednio dobiera zasady ich analizy i interpretacji i nie zawsze potrafi trafnie określić współtworzące je konteksty kulturowe; posiada podstawową orientację w życiu kulturalnym w Polsce w latach 1939-1989.
Rozumie wybrane zjawiska społeczne, narodowościowe i kulturowe lat 1939-1989, ale nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy w rozmowie na temat edukacji muzealnej i promocji kultury polskiej, a także zastosować do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum współczesnego powiązanego kulturowo z zapoznanymi na zajęciach treściami (np. Muzeum Niepodległości, Muzeum Historii Żydów Polskich „Polin” w zakresie kultury żydowskiej itp.), nie uczestniczy aktywnie w zajęciach; w ograniczonym zakresie wykazuje te umiejętność w kolokwium końcowym.
Na bazie tej wiedzy potrafi napisać pracę badawczą na podstawowym poziomie, związaną ze współczesnymi instytucjami kulturalnymi, ale nie potrafi jej pogłębić z zastosowaniem odpowiednich narzędzi analizy i interpretacji interdyscyplinarnej.
Na ocenę niedostateczną student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny dostatecznej.
Literatura
Ogólna bibliografia dla historii polski 1939-1989 (wybór podręczników, sugerowana literatura będzie podawana na bieżąco)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: