Historia tworzenia zbiorów i kolekcji (od starożytności do XIX w.) WH-MU-I-2-HisTwZb-Cw
Ćwiczenia jako podstawowe zadanie mają na celu uzupełnienie oraz rozszerzenie, a czasem też powtórzenie informacji przekazanych studentom podczas kursu wykładów o tym samym tytule. Równolegle, w odniesieniu do kursu wykładów, poprzez samodzielną pracę studentów z materiałem pochodzącym z lektur, umożliwiają studentom utrwalenie wcześniej prezentowanych treści. Szczególny nacisk podczas ćwiczeń, położony jest na pogłębienie wiadomości dotyczących kolekcji polskich. Studenci poznają i sami omawiają najważniejsze zjawiska dotyczące dziejów kolekcjonerstwa. Zapoznają się także z najbardziej znaczącymi postaciami, twórcami kolekcji i muzeów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie
- wiedzy:
Muz1_W03 - Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki i metodach badawczych stosowanych w naukach humanistycznych;
Muz1_W04 - Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju muzeologii i muzealnictwa artystycznego, historycznego, naukowo-przyrodniczego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach
Muz1_W05 - Ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym zwłaszcza sztuki, filozofii, antropologii, socjologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych
- umiejętności:
Muz1_U03 - Posiada umiejętność logicznego konstruowania krytycznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wszystkich obszarów działalności muzeum
Muz1_U07 - Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna)
- kompetencji społecznych:
Muz1_K01 - Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej
1 p = udział studenta w zajęciach + przygotowanie prezentacji
Kryteria oceniania
Metody oceniania: Ocena referatu z prezentacją multimedialną przygotowanego przez studenta; ocena aktywności i zaangażowania studenta podczas zajęć
Na ocenę mierną (2): Student nie zna terminologii w odniesieniu do kolekcji, zbiorów i kolekcjonerstwa. Student nie zna ani nie korzysta z podstawowej i specjalistycznej literatury oraz zasobów internetowych na temat dziejów kolekcji i zbiorów – co zostanie sprawdzone w czasie przygotowywania i prezentacji wybranego przez studenta tematu. Student nie potrafi omówić wybranego przez siebie tematu, ani zilustrować swojej wypowiedzi prezentacją multimedialną. Student nie potrafi pracować w zespole (np. podczas przygotowania prezentacji). Student nie wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, nie rozumie konieczność podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji, nie wykazuje zainteresowanie przedmiotem.
Na ocenę dostateczną (3): Student zna terminologię w odniesieniu do kolekcji, zbiorów i kolekcjonerstwa. Student korzysta z podstawowej i specjalistycznej literatury oraz zasobów internetowych na temat dziejów kolekcji i zbiorów po konsultacji w prowadzącym zajęcia – co zostanie sprawdzone w czasie przygotowywania i prezentacji wybranego przez studenta tematu. Student potrafi omówić wybrany przez siebie temat i zilustrować swoją wypowiedź prezentacją multimedialną. Student mało efektywnie pracuje w zespole (np. podczas przygotowania prezentacji). Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, częściowo rozumie konieczność podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji, nie wykazuje zainteresowanie przedmiotem.
Na ocenę dobrą (4): Student posługuje się terminologią w odniesieniu do kolekcji, zbiorów i kolekcjonerstwa; potrafi zastosować metodologię badania kolekcjonerstwa. Student potrafi korzystać z podstawowej literatury oraz zasobów internetowych na temat dziejów kolekcji i zbiorów – co zostanie sprawdzone w czasie przygotowywania i prezentacji wybranego przez studenta tematu. Student potrafi omówić wybrany przez siebie temat i zilustrować swoją wypowiedź prezentacją multimedialną. Student umie pracować w zespole (np. podczas przygotowania prezentacji). Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, rozumie konieczność podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji, wykazuje zainteresowanie przedmiotem.
Na ocenę bardzo dobrą (5): Student swobodnie posługuje się terminologią w odniesieniu do kolekcji, zbiorów i kolekcjonerstwa; rozumie, potrafi omówić oraz zastosować metodologię badania kolekcjonerstwa. Student zna i potrafi swobodnie korzystać z podstawowej i specjalistycznej literatury oraz zasobów internetowych na temat dziejów kolekcji i zbiorów – co zostanie sprawdzone w czasie przygotowywania i prezentacji wybranego przez studenta tematu. Student potrafi w sposób uporządkowany i merytoryczny omówić wybrany przez siebie temat i zilustrować swoją wypowiedź prezentacją multimedialną. Student umie efektywnie pracować w zespole (np. podczas przygotowania prezentacji). Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, jest aktywny podczas zajęć, zabiera głos w dyskusji, konstruuje wnioski, doskonale rozumie konieczność podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji, wykazuje pogłębione zainteresowanie przedmiotem np. poprzez uczestniczenie w zajęciach pozauniwersyteckich (np. organizowanych przez muzea).
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Skarby Rzeczypospolitej. Z dziejów kolekcjonerstwa sztuki w Polsce od XIII do końca XVIII wieku, red. D. Folga-Januszewska, A. Rottermund, Warszawa 2003.
2. Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982
Lektury dodatkowe:
1. Manikowska Ewa, Sztuka – ceremoniał – informacja. Studium wokół królewskich kolekcji Stanisława Augusta, Warszawa 2007.
2. Mencfel Michał, Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wiekach XVII i XVIII, Warszawa 2010.
3. Myśliński Michał, Klejnoty Rzeczypospolitej. Zawartość Skarbca Koronnego na Wawelu w świetle jego inwentarzy z lat 1475-1792, Warszawa 2007.
4. Pod jedną koroną. Królewskie. Zbiory Sztuki w Dreźnie [kat. wys.], red. W. Schmidt, Muzeum Narodowe w Warszawie, 26 czerwca–12 października 1997, Warszawa 1997.
5. Rottermund Andrzej, Kolekcja w Pałacu na Wyspie czyli jak uformować przestrzeń muzeum nowoczesnego [w:] Rembrandt i inni. Królewska kolekcja obrazów Stanisława Augusta, t. 1, s. 11-19.
6. Szmydki Ryszard, Artystyczno – dyplomatyczne kontakty Zygmunta III Wazy z Niderlandami Południowymi, Lublin 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: