Historia techniki z elementami metodologii WH-MU-I-2-HisTech-L
„Pozbawieni swobody, przykuci jesteśmy wszędzie do techniki, czy jej potakujemy z zapałem, czy też przeczymy. Ale najgorzej zdani jesteśmy na jej łaskę wówczas, gdy traktujemy ją jako coś neutralnego: przedstawiając ja bowiem w ten sposób , jak to się dziś robi ze szczególną skwapliwością, stajemy się zupełnie ślepi na istotę techniki” [M.Heidegger,1953].
Podczas trwania ćwiczeń analizie poddane zostanie pojęcie techniki, jej istoty i związków z etyką oraz estetyką. Przedstawiona zostanie skrócona historia technik konstruujących druk i obraz w ich wersji analogowej i cyfrowej. Zajęcia teoretyczne poprzedzane są wizytą w miejscu, gdzie wybrana technika jest praktykowana, np. w: Muzeum Drukarstwa, Muzeum Maszyn Biurowych, ciemni fotograficznej, wytwórni filmowej, pracowni digitalizacji. W ten sposób student styka się faktycznie z techniką i uzyskuje ogólną wiedzę na jej temat, którą następnie konfrontuje z tekstami metodologicznymi i analitycznymi dotyczącymi tychże artefaktów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
• ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach.
• potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum.
• ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej
Kryteria oceniania
Ocena podsumowująca:
• na ocenę 5: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
• na ocenę 4,5: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, nie rozumie jednak konieczności ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
• na ocenę 4: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; nie ma jednak pełnej świadomości interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
• na ocenę 3,5: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, ale nie edukacyjnych w muzeum; nie ma jednak świadomości interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
• na ocenę 3: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; nie potrafi jednak wykorzystać zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych ani w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, ani edukacyjnych w muzeum; nie ma również świadomości interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
• na ocenę 2: student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; zatem nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych ani w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, ani edukacyjnych w muzeum; nie ma świadomości interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
Ocena podsumowująca na podstawie:
- obecności na zajęciach;
- przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za trzy aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół oceny);
- dwóch testów cząstkowych, których zaliczenie jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego;
- testu końcowego w formie odpowiedzi na pytania: otwarte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: