Historia kultury polskiej XX i XXI w. WH-MU-I-2-HisKulPols
Ćwiczenia mają na celu uporządkowanie i uzupełnienie wiedzy o kulturze polskiej, a także kształtowanie umiejętności interpretowania kierunków artystycznych rozwijających się w latach 1918-2020.
W trakcie zajęć student zapoznaje się z głównymi procesami ideowymi, cywilizacyjnymi, społecznymi i estetycznymi zachodzącymi w Polsce (od okresu międzywojennego do współczesności); przyswaja informacje o ważnych dziełach, tendencjach i stylach w sztuce, a także dokonaniach polskich twórców.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w obszarze...
Wiedza
Muz1_W12 – ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą przemian kulturowych w XX i XXI wieku, w tym zmian w rozwoju filozofii, literatury i sztuki oraz ważnych ośrodków (np. miejsca pamięci, muzea martyrologiczne, galerie sztuki i muzea sztuki nowoczesnej)
Umiejętności
Muz1_U02 – umie rozpoznać i omówić twórczość znanych polskich artystów w XX i XXI wieku, weryfikuje swoją wiedzę z informacjami zamieszczonymi w różnych źródłach
Muz1_U11 – zna i potrafi wskazać cechy poszczególnych nurtów w sztuce nowoczesnej, charakteryzuje nowe sposoby kontaktu z kulturą, wydarzenia kulturalne i zjawiska o charakterze para-artystycznym
Kompetencje
Muz1_K01 – chce dalej podnosić swoje kompetencje związane z polską kulturą, ma świadomość uzupełniania swojej wiedzy o rozwoju muzealnictwa w XX i XXI wieku
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
aktywność podczas zajęć
przygotowanie do zajęć (lektury i zadania na Moodle)
opracowanie wybranego zagadnienia (prezentacja)
Kryteria oceniania:
na ocenę BDB (5) - student posiada wystarczającą i zadowalającą wiedzę z zakresu przemian kulturowych XX i XXI w.; omawia ówczesną sytuację ideową, społeczną i artystyczną; przedstawia dokonania polskich artystów i ich dzieła (od okresu międzywojennego do współczesności); charakteryzuje nurty w sztuce nowoczesnej, nowe sposoby kontaktu ze sztuką i wydarzenia kulturalne (wystawy, eventy, festiwale, spotkania literackie i filmowe), a także zjawiska o charakterze para-artystycznym (happening, performance, nowe media); analizuje różne ośrodki (np. miejsca pamięci, muzea martyrologiczne, galerie sztuki, muzea sztuki nowoczesnej); sprawnie korzysta z literatury fachowej, popularnonaukowej oraz zasobów internetowych
na ocenę DB (4) - student opanował część wiadomości z zakresu przemian kulturowych XX i XXI w.; wskazuje główne tendencje w twórczości literackiej i artystycznej; zna wybitnych polskich artystów i ich wpływ na rozwój sztuki polskiej; podaje cechy sztuki nowoczesnej, nowych aktywności (wystawy, pokazy multimedialne) i zjawisk z pogranicza literatury, teatru i nowych mediów; kojarzy znane ośrodki (np. miejsca pamięci, galerie sztuki i muzea sztuki nowoczesnej); sporadycznie sięga po opracowania naukowe; widzi potrzebę dalszego rozwoju
na ocenę DST (3) - student zna podstawowe informacje z zakresu przemian kulturowych XX i XXI w.; wybiórczo wymienia polskich artystów; rozpoznaje popularne nurty w sztuce polskiej (awangarda, socrealizm, abstrakcjonizm, postmodernizm); wskazuje nowe zjawiska w sztuce; rozpoznaje omówione na zajęciach ośrodki (np. miejsca pamięci i muzea sztuki nowoczesnej); bardzo ogólnie zna opracowania naukowe; widzi potrzebę dalszego rozwoju
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: