Historia kultury polskiej XIX w. WH-MU-I-2-HisKulPol
Ćwiczenia mają na celu pogłębienie wiedzy o kulturze polskiej, a także kształtowanie umiejętności rozpoznawania istotnych kontekstów (np. historycznych, religijnych i estetycznych) wpływających na rozwój filozofii, literatury i sztuki w latach 1795-1918.
W trakcie zajęć student poznaje podstawowe założenia społeczno-polityczne, artystyczne i aksjologiczne w XIX w.; zaznajamia się z kanonicznymi obiektami, nurtami myślowymi, prądami i stylami w sztuce oraz polskimi twórcami.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Student w obszarze:
WIEDZA (Muz1_W12)
- wymienia zjawiska związane z rozwojem kultury polskiej w XIX w.
- omawia kierunki i nurty artystyczne w sztuce polskiej z XIX w.
- przedstawia najwybitniejszych twórców kultury polskiej z XIX w.
- zna miejsca przechowywania kanonicznych dzieł sztuki z XIX w. (muzea, galerie, biblioteki)
UMIEJĘTNOŚCI (Muz1_U02, Muz1_U11)
- klasyfikuje przemiany w kulturze polskiej w XIX w.
- analizuje wybrane dzieła sztuki z XIX w.
- poddaje weryfikacji dokonania polskich artystów z XIX w.
- ocenia funkcjonowanie miejsc przechowywania kanonicznych dzieł sztuki z XIX w. (muzea, galerie, biblioteki)
KOMPETENCJE (Muz1_K01)
- przedstawia swoją opinię o głównych tendencjach i stylach w sztuce w XIX w.
- w prezentacji stosuje narzędzia badawcze charakterystyczne dla nauk o kulturze i religii
- współpracuje w grupie przy realizacji zadania ujawniającego przemiany kulturowe i muzeologiczne
- interesuje się wystawami dotyczącymi sztuki z XIX w.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
aktywność podczas zajęć
przygotowanie do zajęć (lektury, zadania na Moodle)
opracowanie wybranego zagadnienia
Na ocenę BDB (5) - student ma wiedzę na temat omawianych na zajęciach zjawisk w kulturze polskiej; płynnie posługuje się terminologią dotyczącą działalności literackiej i artystycznej XIX w.; rozumie historię kultury polskiej jako proces, a także dostrzega znaczenie czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na jej rozwój; rozpoznaje konteksty (np. historycznoliterackie, filozoficzne, religijne) niezbędne przy analizie tekstów kultury i dzieł plastycznych; potrafi zaprezentować zagadnienie związane z życiem i twórczością wybitnej postaci dla kultury polskiej XIX w.
Na ocenę DB (4) - student ma ogólne wiadomości dotyczące zjawisk w kulturze polskiej; podaje cechy charakterystyczne poszczególnych epok (romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska); wymienia najważniejszych twórców i ich wpływ na kulturę polską; rozumie najważniejsze zjawiska społeczne, narodowościowe i kulturowe; posługuje się terminami i metodami poznanymi na zajęciach w przygotowanej pracy.
Na ocenę DST (3) - student opanował w minimalnym stopniu informacje o twórczości literackiej i artystycznej XIX w.; wskazuje kolejne epoki (romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska); ma świadomość dorobku polskiej kultury; stosuje wymagane terminy i metody w przygotowanej pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: