Historia kultury polskiej XIX w. WH-MU-I-2-HisKuXIX-C
Ćwiczenia mają na celu pogłębienie wiedzy o kulturze polskiej, a także kształtowanie umiejętności rozpoznawania istotnych kontekstów (np. historycznych, religijnych i estetycznych) wpływających na rozwój filozofii, literatury i sztuki w latach 1795-1918.
W trakcie zajęć student poznaje podstawowe założenia społeczno-polityczne, artystyczne i aksjologiczne w XIX w.; zaznajamia się z kanonicznymi obiektami, nurtami myślowymi, prądami i stylami w sztuce (np. styl empire, historyzm, gotycyzm, mesjanizm, klasycyzm, parnasizm, impresjonizm, ekspresjonizm, groteska, secesja) oraz polskimi twórcami; nabywa umiejętności analizowania i interpretowania dzieł sztuki z poszczególnych epok (m.in. romantyzm, pozytywizm i Młoda Polska). Ma również możliwość prześledzenia funkcjonowania w czasie zaborów instytucji kultury (placówek oświatowych, bibliotek, muzeów), ich struktury i działalności w ratowaniu polskich pamiątek oraz tożsamości narodowej.
Zajęcia dotyczą następujących zagadnień:
- rozwój świadomości narodowej, nurt mesjanizmu polskiego
- nauka, literatura i sztuka w epoce zaborów
- zwrot pozytywistyczny
- architektura i sztuka 2 poł. XIX wieku
- instytucje życia kulturalnego (publiczność literacka, czasopisma)
- nowe dziedziny sztuki: fotografia, kino
- dramat 2 poł. XIX wieku, jego cechy i główni przedstawiciele
- postawa dekadencka i jej wpływ na kulturę polską
- nowe nurty poprzedzające I wojnę światową
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Muz1_W12 - student zna najważniejszą faktografię historii rozwoju kultury europejskiej i jej wpływu na kulturę polską w poszczególnych epokach, w szczególności historii filozofii, literatury i sztuki XIX w.
Muz1_U02 - potrafi samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze związane z kulturą polską XIX w.
Muz1_U11 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną o przemianach ideowych, artystycznych i społecznych w XIX w. w pracy muzealnika, w tym rozpoznaje różnorodne konteksty, np. historycznoliterackie, kulturowe, filozoficzne, religijne.
Muz1_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy o kulturze polskiej XIX w., rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
Ocenianie ciągłe
Aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, systematyczna realizacja zadań)
Praca zaliczeniowa (prezentacja)
Ocena BDB - student ma wiedzę na temat omawianych na zajęciach kanonicznych dzieł; płynnie posługuje się terminologią dotyczącą działalności literackiej i artystycznej XIX w.; rozumie historię kultury polskiej jako proces, a także dostrzega znaczenie czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na jej rozwój; rozpoznaje konteksty (np. historycznoliterackie, kulturowe, filozoficzne, religijne) niezbędne przy analizie tekstów kultury i dzieł plastycznych; na podstawie tej wiedzy i własnych studiów potrafi zaprezentować zagadnienie związane z życiem i twórczością wybitnej postaci dla kultury polskiej XIX w.
Ocena DB - student rozpoznaje omawiane na zajęciach dzieła; podaje cechy charakterystyczne poszczególnych epok (romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska); wymienia najważniejszych twórców i ich wpływ na kulturę polską; rozumie najważniejsze zjawiska społeczne, narodowościowe i kulturowe; posługuje się terminami i metodami poznanymi na zajęciach w przygotowanej pracy.
Ocena DST - student zna podstawowe pojęcia związane z twórczością literacką i artystyczną XIX w.; wskazuje kolejne epoki (romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska); ma świadomość dorobku polskiej kultury; stosuje wymagane terminy i metody w przygotowanej pracy.
Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Literatura
Dzieje historii sztuki w Polsce. Kształtowanie się instytucji naukowych w XIX i XX wieku, red. A. Labuda, Poznań 1996.
Grabska E., Moderniści o sztuce, Warszawa 1971.
Janion M., Gorączka romantyczna, Warszawa 1975.
Markiewicz H., Pozytywizm, Warszawa 1998.
Poprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1989.
Ryszkiewicz A., Malarstwo Polskie. Romantyzm. Historyzm. Realizm, Warszawa 1989.
Świerkocki M., Magia gotycyzmu, w: Gotycyzm i groza w kulturze, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Łódź 2003, s. 9-14.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: