Historia kultury polskiej XX i XXI wieku WH-MU-I-2-HiKuXX/XXC
Celem zajęć jest zapoznanie z podstawowymi przemianami kulturowymi na ziemiach polskich w XX i XXI wieku, a także umożliwienie nabycia umiejętności interpretowania kierunków artystycznych oraz dokonań wybitnych artystów polskich.
W trakcie zajęć student zapoznaje się z naczelnymi procesami ideowymi, cywilizacyjnymi, społecznymi i estetycznymi zachodzącymi w Polsce (od okresu międzywojennego do współczesności); przyswaja informacje o ważnych dziełach, tendencjach i stylach w sztuce; poznaje też popularne strategie artystyczne i działania twórcze (z pogranicza poezji, teatru i sztuk plastycznych); rozwija umiejętności krytycznej i refleksyjnej oceny zjawisk para-artystycznych, mass mediów i kultury popularnej, przejawów globalizacji, wirtualizacji oraz estetyzacji codzienności.
Student dowiaduje się również o sposobach inicjowania i zarządzania instytucjami kultury XX i XXI w., w szczególności muzeami sztuki i miejscami pamięci (np. muzea historyczne, martyrologiczne).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 2 ECTS, w tym:
- praca w bezpośrednim kontakcie: 0, 5 ECTS (15 godz. ćwiczenia) oraz 0,5 ECTS (15 godz. konsultacje, zaliczenie zajęć)
- praca własna: 1 ECTS (30 godz. przygotowanie do zajęć, lektura, zadania na Moodle, opracowanie zagadnienia – prezentacja) | W cyklu 2023/24_L: 2 pkt. ECTS:
0,5 pkt – praca w bezpośrednim kontakcie (uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie)
1,5 pkt – praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, zadania na Moodle, opracowanie zagadnienia – prezentacja) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w obszarze:
WIEDZA (Muz1_W12)
- wymienia zjawiska związane z rozwojem kultury polskiej od okresu międzywojennego do współczesności
- omawia kierunki i grupy artystyczne w sztuce polskiej (formizm, Bunt, Rytm, Jung Idysz, abstrakcjonizm, konstruktywizm, koloryzm, socrealizm, nowa figuracja, konceptualizm, pop art, postmodernizm, neoekspresjonizm)
- przedstawia zjawiska para-artystyczne (działania transgresyjne, environment, happening, performance, body art, street art, nowe media)
- zna miejsca pamięci (muzea historyczne, martyrologiczne), instytucje zajmujące się gromadzeniem i eksponowaniem obiektów sztuki współczesnej (parki sztuki, galerie, muzea sztuki nowoczesnej), a także wydarzenia związane z promocją sztuki najnowszej (wystawy, eventy, festiwale, spotkania literackie i filmowe)
UMIEJĘTNOŚCI (Muz1_U02, Muz1_U11)
- klasyfikuje przemiany w kulturze polskiej w XX i XXI wieku
- analizuje wybrane dzieła i zjawiska para-artystyczne
- poddaje weryfikacji dokonania polskich artystów
- ocenia funkcjonowanie miejsc pamięci, instytucji związanych ze zbiorami sztuki nowoczesnej
KOMPETENCJE (Muz1_K01)
- przedstawia swoją opinię o głównych tendencjach i stylach w sztuce współczesnej
- w prezentacji stosuje narzędzia badawcze charakterystyczne dla nauk o kulturze i religii
- współpracuje w grupie przy realizacji zadania ujawniającego przemiany kulturowe i muzeologiczne
- wykazuje zainteresowanie aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
aktywność podczas zajęć
przygotowanie do zajęć (lektury, zadania na Moodle)
opracowanie wybranego zagadnienia
Na ocenę BDB (5) - student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przemian kulturowych XX i XXI w.; biegle posługuje się terminami i pojęciami dotyczącymi twórczości literackiej i artystycznej; dostrzega związek między praktykami oraz wytworami kultury (obrazami, pokazami i widowiskami) a sytuacją społeczno-historyczną; opisuje nowe sposoby kontaktu z kulturą; przedstawia miejsca pamięci (muzea historyczne, martyrologiczne) i instytucje poświęcone obiektom sztuki (parki sztuki, galerie, muzea sztuki nowoczesnej); charakteryzuje wydarzenia kulturalne (wystawy, eventy, festiwale, spotkania literackie i filmowe); zna i korzysta z literatury fachowej, popularnonaukowej oraz zasobów internetowych.
Na ocenę DB (4) - student ma ogólną wiedzę na temat prezentowanych na ćwiczeniach przemian kulturowych XX i XXI w.; rozpoznaje popularne nurty w sztuce polskiej (awangarda, socrealizm, abstrakcjonizm, postmodernizm); zna konteksty niezbędne przy interpretacji tekstów kultury; analizuje wybrane dzieła i zjawiska para-artystyczne; wymienia dokonania słynnych artystów i ich wpływ na rozwój sztuki polskiej; podaje instytucje kultury związane z omawianym okresem.
Na ocenę DST (3) - student opanował w minimalnym stopniu informacje o twórczości literackiej i artystycznej XX i XXI w.; ogólnie rozumie zmiany w sztuce polskiej (od okresu międzywojennego do współczesności); przedstawia sporadyczne zjawiska para-artystyczne (happening, performance, nowe media); zna omawiane na zajęciach dzieła z różnych dziedzin sztuki (literatura, architektura, plastyka, teatr, nowe media); rozróżnia miejsca pamięci (muzea historyczne, martyrologiczne) i muzea sztuki nowoczesnej. Student omawia na zajęciach wybrany przez siebie temat z przygotowaniem prezentacji multimedialnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: