Wstęp do muzeologii i muzealnictwa WH-MU-I-1-WstMuz-W
Materiał podzielony jest na III segmenty:
W pierwszej części mającej na celu uporządkowanie wiedzy w zakresie rozwoju muzeologii, muzealnictwa historycznego i metodologii stosowanej w tych naukach, omówiona zostanie definicja muzeum a także przybliżone zostaną formy protomuzealne i przesłanki ideowe muzealnictwa w starożytności, a w dalszej kolejności omawiane będą dzieje kolekcji po upadku imperium zachodniorzymskiego, w tym średniowieczne skarbce. Więcej czasu poświęcone będzie odrodzeniu idei muzealnictwa w XV w. i jego rozwojowi w XVI-XVII wieku. Kolejno omawiane będą zagadnienia poświęcone zmianom ideowym w muzealnictwie XVIII w. i kształtowaniu się w wieku XIX muzeów narodowych.
Część II dotyczyć będzie kategoryzacji muzeów. Omówione będą różne typy muzeów:
artystyczne, muzea rezydencje, muzea historyczne, uniwersyteckie, biograficzne, etnograficzne, techniczno-naukowe i przyrodnicze.
Część III poświęcona będzie zagadnieniom prawnym. Zarysowane zostaną przemiany zachodzące w prawie muzealnym na przykładzie dokumentów państwowych i kościelnych.
Tematy zajęć I semestr
1. Czym jest muzealnictwo i muzeologia.
2. Przesłanki ideowe muzealnictwa w okresie starożytności.
3. Dzieje kolekcjonerstwa po upadku imperium zachodniorzymskiego, m.in. skarbce średniowieczne.
4. Odrodzenie idei muzealnictwa w Xv wieku.
5. Rozwój muzealnictwa XVI/XVII wieku na przykładzie kolekcji Medyceuszy.
6. Zagadnienia poświęcone ideom muzealnictwa XVIII/XIX w.
7. Kategoryzacja muzeów.
8. Muzea artystyczne.
9. Muzea rezydencje.
10. Muzea historyczne.
11. Muzea religijne.
12.Muzea przyrodnicze.
13. Muzea techniczne.
14. Muzea skansenologiczne.
15. Dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków - zarys historyczny.
16. Państwowe dokumenty prawne z zakresu muzealnictwa.
17. Dokumenty prawne wydane przez Kościół rzymskokatolicki dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
W01 - zna kluczowe pojęcia z zakresu muzeologii i muzealnictwa. Rozumie znaczenie kształtowania się i funkcjonowania placówek muzealnych. Definiuje podstawowe pojęcia muzeologiczne.
W02 - zna podstawową terminologię z zakresu muzeologii i muzealnictwa
U01-Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę, do analizowania struktury i funkcji muzeum.
K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej.
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są na drodze wykładu informacyjno-problemowego. Weryfikowane są przez ocenianie obecności studenta na zajęciach, jego aktywności, uważnemu śledzeniu przez wykładowcę wiedzy słuchacza z zakresu muzeologii i muzealnictwa.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są metodami dyskusji weryfikującymi umiejętności wykorzystania wiedzy zdobytej na wykładach i podczas analizy zdanych lektur.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są między innymi drogą współpracy międzyinstytucjonalnej i sprawdzaniu profesjonalizacji działań muzealnych.
Kryteria: (egzamin ustny)
Ocena BDB – student porządkuje wiedzę z zakresu historii muzealnictwa i muzeologii. Posługuje się podstawową terminologią z powyższego zakresu. Wskazuje i objaśnia dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków. Rozpoznaje i charakteryzuje typy muzeów, a także porównuje i wyprowadza wnioski dotyczące ich funkcjonowania. Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia muzeologiczne.
Ocena DB – student charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju muzealnictwa. Posługuje się podstawową terminologią muzeologiczną. i podaje przykłady. Wskazuje i porównuje dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków. Rozpoznaje i charakteryzuje typy muzeów.
Ocena DST - student charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju muzealnictwa. Rozpoznaje i charakteryzuje typy muzeów.
Literatura
Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012.
Folga-Januszewska D., Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo, "Muzealnictwo" 2008, t. 49, s. 200-203.
Funkcja pastoralna muzeów kościelnych, "Biuletyn Muzeum Diecezjalnego"4 (2000-2001), Zamość, s. 5-76.
Muzea polskie, red.D. Folga-Januszewska, Olszanica 2012.
Szczebak Wł., Muzeum Diecezjalne w Tarnowie, Tarnów 2003.
ŻygulskZ.i jun. Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Funkcja pastoralna muzeów kościelnych, "Biuletyn Muzeum Diecezjalnego"4 (2000-2001), Zamość, s. 5-76. Literatura uzupełniająca: Szczebak Wł., Muzeum Diecezjalne w Tarnowie, Tarnów 2003. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: