Wstęp do muzeologii i muzealnictwa WH-MU-I-1-WstMuz-C
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i pojęciami muzeologii, sposobami funkcjonowania muzeów i ich zarządzaniem oraz rolą, jaką pełnią instytucje muzealne w społeczeństwie.
Zajęcia mają charakter ćwiczeniowo-praktyczny i służą uporządkowaniu wiedzy dotyczącej muzeologii, szczególnie w jej aspekcie teoretycznym (podstawowe pojęcia i terminologia) oraz praktycznym (programy muzealne, rodzaje działalności muzealnej, m.in. dokumentacja, katalogowanie zbiorów, status muzeum, ustawa o muzeach, konserwatorstwo). Istotną część zajęć stanowi ukazanie zasad nowego muzealnictwa oraz sposobów funkcjonowania różnych typów muzeów, zarówno dawnych (np.: przyrodniczych, artystycznych, historycznych), jak i współczesnych (np.: instytucji kultury, multimedialnych, interaktywnych i narracyjnych).
Ćwiczenia umożliwiają nabycie kompetencji przyszłych muzeologów.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem przedmiotu jest uzupełnienie podstawowych wiadomości o muzeum jako instytucji kultury. Student w trakcie kursu rozszerza znajomość funkcjonowania placówek muzealnych, ich roli w kulturze i społeczeństwie oraz sposobów kształtowania i wyodrębniania założeń muzealnych. Ma też możliwość poznać metody i narzędzia pracy w muzeum, takie jak dokumentacja, ochrona i opieka nad zbiorami, wystawiennictwo. Ćwiczenia umożliwiają nabycie kompetencji przyszłych muzeologów. |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem przedmiotu jest uzupełnienie podstawowych wiadomości o muzeum jako instytucji kultury. Student w trakcie kursu rozszerza znajomość funkcjonowania placówek muzealnych, ich roli w kulturze i społeczeństwie oraz sposobów kształtowania i wyodrębniania założeń muzealnych. Ma też możliwość poznać metody i narzędzia pracy w muzeum, takie jak dokumentacja, ochrona i opieka nad zbiorami, wystawiennictwo. Ćwiczenia umożliwiają nabycie kompetencji przyszłych muzeologów. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Punktacja ECTS - 2 pkt., w tym:
praca w bezpośrednim kontakcie: 1 pkt (30 godz. uczestnictwo w zajęciach, omówienie pracy zaliczeniowej)
samodzielna praca studenta: 0,5 pkt (15 godz. przygotowanie się do zajęć, lektura zadanych tekstów, karty pracy i zadania na Moodle) i 0,5 pkt (15 godz. opracowanie zagadnienia - prezentacji) | W cyklu 2022/23_Z: Punktacja ECTS - 2 pkt., w tym:
1 = 30 h uczestnictwo w zajęciach
0,5 = 15 h przygotowanie do zajęć (samodzielna lektura, karty pracy i opracowanie zagadnienia)
0,5 = 15 h przygotowanie pracy zaliczeniowej |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student w obszarze:
Wiedza (Muz1_W01, Muz1_W02)
- zna podstawową terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie
- kojarzy metody badań z zakresu muzealnictwa
- wskazuje rodzaje działalności muzealnej
- charakteryzuje typy muzeów
Umiejętności (Muz1_U01, Muz1_U02)
- opisuje wybrany rodzaj muzeum
- rozpoznaje formy ochrony i opieki nad zbiorami muzealnymi
- identyfikuje dokumenty muzealne (np. statut muzeum, karta ewidencyjna)
- potrafi wyszukiwać i weryfikować informacje dotyczące muzealiów
Kompetencje społeczne (Muz1_K01)
- w prezentacji stosuje pojęcia i narzędzia poznane na zajęciach
- orientuje się w aktualnej sytuacji muzealnictwa w Polsce
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
ocenianie ciągłe
sprawdzanie zadań (materiały dydaktyczne na Moodle)
weryfikacja pracy na zajęciach (ćwiczenia, dyskusje itp.)
omówienie przygotowanego przez studenta zagadnienia (wstąpienie z prezentacją)
Kryteria oceniania:
Ocena BDB (5) – student zna znakomicie zagadnienia dotyczące muzeologii i muzealnictwa. Omawia podstawowe terminy, narzędzia badawcze oraz rodzaje działalności muzealnej. Przedstawia dokumenty prawne związane z muzealnictwem. Rozpoznaje formy nadzoru nad zbiorami muzealnymi. Charakteryzuje typy muzeów oraz różne instytucje o charakterze muzealnym, a także ocenia sposoby ich zarządzania.
Ocena DB (4) – student opanował wstępną wiedzę dotyczącą muzeologii i muzealnictwa. Posługuje się podstawową terminologią muzeologiczną. Zna różne typy muzeów i instytucji muzealnych. Wybiórczo wymienia poznane na zajęciach dokumenty prawne oraz formy ochrony zbiorów muzealnych. Widzi potrzebę dalszego rozwoju.
Ocena DST (3) - student ma elementarną wiedzę dotyczącą muzeologii i muzealnictwa. Rozpoznaje poznane na zajęciach muzea oraz formy zabezpieczenia zbiorów muzealnych. Widzi potrzebę dalszego rozwoju.
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
Folga-Januszewska D., Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo” 2008, nr 49, s. 200 -203. Lektury dotyczące konkretnych ćwiczeń są podawane na bieżąco w trakcie zajęć. |
W cyklu 2022/23_Z:
Folga-Januszewska D., Muzealnictwo, muzeologia, muzeografia, „Muzealnictwo” 2006, nr 47, s. 11-15. Lektury dotyczące konkretnych ćwiczeń są podawane na bieżąco w trakcie zajęć. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: