Publikacje muzealne i praca redakcyjna w muzeum WH-MU-I-1-PubMuz-Cw
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do profesjonalnej pracy z tekstem na gruncie muzeologicznym. Student pozna historię języka, jego rolę w komunikacji i kulturze oraz metodologię badań. Poruszone zostaną aspekty redakcji wydawniczej i naukowej tekstu stylistycznych odmian języka. Student dowie się jakie są podstawowe tytpy publikacji muzealnych. Przeanalizowane zostaną następujące typy publikacji z uwzględnieniem przykładów polskich i europejskich: krótkie teksty muzealne, podpisy, katalogi wystaw, teksty naukowe, materiały informacyjno-reklamowe, materiały prasowe, publikacje internetowe. Student pozna rolę znaków graficznych w przekazie informacji i identyfikacji wizualnej. Zajęcia zakładają praktyczną pracę z tekstem oraz przygotowanie wszystkich rodzajów tekstu, z którymi pracują muzealnicy. Zajęcia przygotowują studenta do prowadzenia samodzielnych badań naukowych oraz tworzenia wszystkich rodzajów tekstów występujących w muzeach.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Muz_W02 Zna podstawową terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie oraz zna jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
Muz_W09 Ma uporządkowaną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi.
Muz_U03 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum.
Muz_U04 Posiada umiejętność logicznego konstruowania krytycznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wszystkich obszarów działalności muzeum.
Muz_U07 Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna).
Muz_K01 Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.
Muz_K04 Ma świadomość roli pracy zespołowej przy tworzeniu publikacji.
1 ECTS - przygotowanie referatów, pracy pisemnych, lektury obowiązkowe, przygotowanie do dyskusji (30h)
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA
Ocenianie ciągłe
Aktywność na zajęciach
Praca zaliczeniowa
Udział w dyskusjach
Zaliczenie prac pisemnych w ciągu semestru
Zaliczenie ustne
KRYTERIA OCENIANIA
na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące sposobu tworzenia publikacji muzealnych, bezbłędnie operuje językiem polskim w mowie i piśmie, posiada wiedzę na temat sposobu pracy redakcyjnej oraz umie wykorzystać ją w praktycznym tworzeniu tekstów.
na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące sposobu tworzenia publikacji muzealnych, dobrze operuje językiem polskim w mowie i piśmie, posiada wiedzę na temat sposobu pracy redakcyjnej, w sposób poprawny tworzy teksty muzealne.
na ocenę DST - student ma podstawową wiedzę dotyczące sposobu tworzenia publikacji muzealnych, operuje poprawnym językiem polskim, posiada nieuporządkowaną wiedzę na temat sposobu pracy redakcyjnej. Potrafi stworzyć podstawowe teksty muzealne.
na ocenę NDST - student nie posiada podtawowej wiedzy z zakresu tworzenia publikacji, brakuje mu podstaw by brać udział w pracach redakcyjnych i opracowywać własne teksty.
Literatura
A. Ayer, Filozofia XX w., Warszawa 1997.
U. Eco, Pejzaż semiotyczny, Warszawa 1972.
U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 1973.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2006.
J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010.
A. Schaff, Język a poznanie, Warszawa 1964.
T. Szanto, Pismo i styl, Wrocław 1986.
A. Wolański, Edycja tekstów, Warszawa 2008.
B. Zachrisson, Studia nad czytelnością druku, Warszawa 1970.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: