Kultura języka WH-MU-I-1-KultJez
Podczas ćwiczeń z kultury języka omawiane są wybrane problemy językoznawstwa normatywnego dotyczące poprawności fleksyjnej i składniowej. Studenci zapoznają się z podstawową terminologią z tego zakresu oraz najnowszymi rozstrzygnięciami normatywnymi. Poznają również wybrane źródła: podręczniki, słowniki, poradniki. Dzięki ćwiczeniowej formule zajęć studenci mają możliwość praktycznego weryfikowania zdobywanej wiedzy w czasie ćwiczeń polegających na analizie i korekcie wyrażeń, konstrukcji i zdań zawierających różnego rodzaju błędy.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć z kultury języka student:
- zna podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa normatywnego i rozumie znaczenie języka jako narzędzia interpretacji rzeczywistości,
- zna podstawowe źródła z zakresu językoznawstwa normatywnego,
- potrafi posługiwać się językiem polskim zgodnie z najwyższymi standardami poprawności językowej oraz kultury komunikacji,
- potrafi korzystać z wybranych źródeł.
Opis ECTS:
uczestnictwo w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do zajęć: 20 godz.
przygotowanie do dyktanda i kolokwium: 10 godz.
70 godz. = 2 p. ECTS
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia zajęć: ćwiczeniowa i problemowa.
Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:
- dyktando oraz końcowy sprawdzian pisemny (możliwe także w formie online),
- kontrola przygotowania studentów do zajęć potwierdzonego aktywnością podczas ćwiczeń, a w przypadku nauki zdalnej: także ocenianie ćwiczeń, przesyłanych na platformie Moodle,
Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:
- kontrola przygotowania studentów do zajęć potwierdzonego aktywnością podczas ćwiczeń, a w przypadku nauki zdalnej: także ocenianie ćwiczeń, przesyłanych na platformie Moodle.
Na ocenę niedostateczną student:
- nie zna podstawowych pojęć z zakresu językoznawstwa normatywnego i nie rozumie znaczenia języka jako narzędzia interpretacji rzeczywistości,
- nie zna podstawowych źródeł z zakresu językoznawstwa normatywnego,
- nie potrafi posługiwać się językiem polskim zgodnie z najwyższymi standardami poprawności językowej oraz kultury komunikacji,
- nie potrafi korzystać z wybranych źródeł.
Na ocenę dostateczną student:
- zna jedynie niektóre pojęcia z zakresu językoznawstwa normatywnego i rozumie znaczenie języka jako narzędzia interpretacji rzeczywistości,
- zna tylko pojedyncze podstawowe źródła z zakresu językoznawstwa normatywnego,
- z trudem potrafi posługiwać się językiem polskim zgodnie z najwyższymi standardami poprawności językowej oraz kultury komunikacji,
- z dużą pomocą prowadzącego zajęcia potrafi korzystać z wybranych źródeł.
Na ocenę dobrą student:
- zna większość pojęć z zakresu językoznawstwa normatywnego i rozumie znaczenie języka jako narzędzia interpretacji rzeczywistości,
- zna większość podstawowych źródeł z zakresu językoznawstwa normatywnego,
- potrafi posługiwać się językiem polskim zgodnie z najwyższymi standardami poprawności językowej oraz kultury komunikacji,
- z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi korzystać z wybranych źródeł.
Na ocenę bardzo dobrą student:
- zna pojęcia z zakresu językoznawstwa normatywnego i rozumie znaczenie języka jako narzędzia interpretacji rzeczywistości,
- zna podstawowe źródła z zakresu językoznawstwa normatywnego,
- potrafi posługiwać się językiem polskim zgodnie z najwyższymi standardami poprawności językowej oraz kultury komunikacji,
- samodzielnie potrafi korzystać z wybranych źródeł.
Literatura
Podręczniki:
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa 2018 (lub wydanie I: 2005).
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa 2005 (lub II wyd.: 2019).
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja. Warszawa 2018 (lub wydanie I: 2009).
Najważniejsze źródła dodatkowe:
A. Markowski (red.), Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, Warszawa 2018 [lub wcześniejsze wydania].
A. Markowski, Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2003.
K. Kłosińska (red.), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce. Wydanie nowe, zmienione, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: