Kultura artystyczna-dizajn w muzeum WH-MU-I-1-KuArDiz-Z
Ćwiczenia prezentują genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa dzięki aktywnym działaniom podczas zajęć, co jest charakterystyczne dla formuły ćwiczeń. Studenci poznają zagadnienia teoretyczne związane z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Przybliża sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa. Celem zajęć wstępnych jest ukazanie początków zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Kurs wyjaśnia wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci zapoznają się z designem amerykańskim, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie zaprezentowani zostaną najważniejsi twórcy, projekty, nurty oraz firmy projektowe, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Poruszone zostaną również zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Istotnym elementem ćwiczeń jest design w kontekście muzealnictwa - historia muzeów designu, najważniejsze wystawy oraz kluczowe postaci kuratorów zajmujących się tą tematyką. Kurs przedstawi również aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwoli na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań.
W cyklu 2021/22_Z:
Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Rozpoczyna się od zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Przybliża sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa. Analizuje początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Kurs przybliży wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci zapoznają się z designem amerykańskim, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie zaprezentowani zostaną najważniejsi twórcy, projekty, nurty oraz firmy projektowe, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Poruszone zostaną również zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Istotnym elementem ćwiczeń jest design w kontekście muzealnictwa - historia muzeów designu, najważniejsze wystawy oraz kluczowe postaci kuratorów zajmujących się tą tematyką. Kurs przedstawi również aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwoli na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
2 ECTS
1ECTS = 30h uczestnictwo w zajęciach
0,5ECTS = 15h studiowanie literatury
0,5ECTS = 15h przygotowanie do zajęć
Muz1_W03 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących historii i chronologii designu w kontekście Stanów Zjednoczonych i Europy. Zna najważniejszych twórców, dzieła oraz firmy projektowe, które przyczyniły się do rozwoju designu na świecie. Zna najważniejsze różnice pomiędzy szkołami, nurtami i projektantami, umieścić je na mapie współczesnego designu.
Muz1_U02 Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie oraz historii designu.
Muz1_U11 Zna język obcy, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia.
Muz1_K01 Ma świadomość złożoności procesu kształtowania się designu, potrafi go przeanalizować w logiczny sposób, w oparciu o wiedzę historyczną.
Posiada bazę naukową (znajomość historii, podstawowa literatura), która pozwala na poszerzanie wiedzy we własnym zakresie oraz lepsze rozumienie najnowszych trendów wzorniczych.
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA
Ocenianie ciągłe
Aktywność na zajęciach 20%
Prezentacja zaliczeniowa oraz zadania na platformie Moodle 60%
Obecność 30%
UWAGA
Zajęcia odbywają się w semestrze zimowym w systemie synchronicznym na platformie MS Teams (zespół SZTUKA DEKORACYJNA + DESIGN)
Link to zajęć podany jest każdorazowo na Platformie Moodle
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adc71588a101f4ce192a92050c0682dee%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c502d67-3a78-4fc2-a4b4-4e628fbfd917&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
KRYTERIA OCENIANIA
na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii designu, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego. W prezentacji ustnej korzysta poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Prezentacja nie wymaga korzystania z notatek.
na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego. W prezentacji ustnej student z niewielkimi błędami korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Przy prezentacji tematu sporadycznie korzysta z notatek.
na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół na podstawie materiału wizualnego. Fragmentarycznie korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Prezentacja podparta jest notatkami prelegenta.
na ocenę NDST - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii i chronologii, brakuje mu podstaw by określić style i szkoły we wzornictwie oraz wymienić najważniejszych twórców. Nie korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Nie ma przygotowanej pracy zaliczeniowej lub jest ona w całości czytana oraz zawiera rażące błędy merytoryczne.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia Projektowania, Arkady: Warszawa 2015.
Irma Kozina, Polski Design, SBM: Katowice 2014.
Jacek Mrowczyk [red.], Widzieć / Wiedzieć. Wybór Najważniejszych Tekstów o Designie, Karakter: Kraków 2011.
Józef A. Mrozek, Historia designu a historia sztuki, Kultura Współczesna 2/2009.
Penny Sparke, Historia Wzornictwa, Arkady: Warszawa 2012.
Dejan Sudjic, B jak Bauhaus. Alfabet Współczesności, Karakter: Kraków 2014.
LITERATURA DODATKOWA
Thomas Berg, Masterpieces of German Design, Fiell Publishing: Chipping Candem 2013.
Christopher Crouch, Doing research in design, Bloomsbury Academic: London 2012.
Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010.
Charlotte Fiell, Peter Fiell, Scandinavian Design, Taschen: Berlin 2013.
Catherine Ince, The world of Charles and Ray Eames, Thames and Hudson: London 2015.
Pat Kirkham, History of Design: Decorative Arts and Material Culture, 1400–2000 (Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts, Design & Culture), Bard Center: New York 2013.
Pekka Korvenmaa, Finnish Design, Aalto University Press: Helsinki 2014.
Victor Margolin, Design Discourse: History, Theory, Criticism, The University of Chicago Press: Chicago 1989.
Jeffrey L. Meikle, Design in the USA, Oxford University Press: Oxford 2005.
Bruno Munari, Design as Art, Penguin Classics: London 2008.
Mark Mussari, Danish Modern, Bloomsbury Academic: London 2016.
Gillian Naylor, Bauhaus, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe: Warszawa 1977
Paul Overy, De Stijl, Thames and Hudson: London 1991.
Bernd Polster, Claudia Neumann, Markus Schuler, Nowoczesne Wzornictwo Od A Do Z, Olesiejuk: Ożarów Mazowiecki 2010.
Bradley Quinn, Mid-Century Modern: Interiors, Furniture, Design Details, Conran: 2004.
Dejan Sudjic, B jak Bauhaus. Alfabet Współczesności, Karakter: Kraków 2014.
Elizabeth Wilhide, Design the whole story, Thames and Hudson: London 2016.
Elizabeth Wilhide, Scandinavian Home: A Comprehensive Guide to Mid-Century Modern Scandinavian Designers, Quadrille Publishing: London 2016.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
n/d |
W cyklu 2022/23_Z:
n/d |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: