Kultura artystyczna - architektura muzeum WH-MU-I-1-KArArchMu
- https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:6b5a1e4017dd4c0886e5f7ac7ac9dedb@thread.tacv2&ctx=channel (w cyklu 2020/21_Z)
Zajęcia mają charakter konwersatoryjny. Ważnym aspektem jest zwrócenie uwagi, że chociaż budynki, nie są warunkiem koniecznym istnienia muzeów, to jednak, jak zauważa Z. Żygulski, architektura stanowi ważny element tworu muzealnego. Począwszy już od czasów protomuzealnych, aż do współczesnych założeń, gdzie sam budynek, poprzez swoją formę, staje się niejako , głównym "muzealium".
Początkowo omawiane są kategorie budynków z góry zaplanowane na cele ekspozycyjne, jak studiola, guardaroby, Wunderkamery, skarbce.
W dalszej kolejności, powstające od XVIII w. pierwsze budynki muzealne oderwane od zespołów pałacowych, a także już budynki XX/XXI w. , zwłaszcza z fundacji Salomona Guggenheima.
Student przygotowuje zlecone przez wykładowcę zadania (prezentacje) i jest gotowy do dyskusji na tematy poruszane podczas zajęć.
W cyklu 2020/21_Z:
Ćwiczenia korespondują z wykładem pod tym samym tytułem. Służą pogłębieniu wiedzy o muzeum, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. W trakcie zajęć analizowane są budynki i założenia architektoniczne przeznaczone na ekspozycje, jak też obiekty wtórnie zaadaptowane do celów muzealnych. Ćwiczenia umożliwiają nabycie kompetencji przyszłych muzeologów. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Muz1_W03 - rozumie znaczenie nauk humanistycznych, a także zauważa powiązania z dyscyplinami pokrewnymi. Zna kluczowe pojęcia z zakresu muzeologii i architektury.
Muz1_W08 -zna zasady dokumentacji, oraz dygitalizacji obiektów architektury.
Muz1_W09 - zna i rozumie zastosowanie nowych technologii w architekturze muzealnej.
Muz1_U04 - potrafi zastosować właściwą terminologię muzeologiczną i architektoniczną
Muz1_U06 - potrafi samodzielnie i w zespole zaprojektować ekspozycję stałą muzealną.
Muz1_K01 - rozumie konieczność ciągłego dokształcania i konsultacji specjalistycznych
Muz1_K04_dostrzega potrzeby społeczne w zakresie muzealnictwa
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter konwersatoryjny.
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są na drodze wykładu informacyjno – problemowego oceniane są poprzez obserwację aktywności studentów na zajęciach, przygotowaną prezentację, a także przez analizę wypowiedzi ustnej studenta.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności weryfikowane są przez ocenę umiejętności posługiwania się studenta podstawowymi narzędziami badawczymi, prawidłową interpretację zdobytej wiedzy.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji weryfikowane są na podstawie dyskusji na temat treści poznanych na wykładach.
Ocena BDB- Student posługuje się językiem fachowym, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu architektury i muzeologii, aktywnie i systematycznie uczestniczy w zajęciach, przygotowuje zadaną przez wykładowcę pracę pisemną i prezentację.
Ocena DB – Student posługuje się językiem fachowym i systematycznie uczestniczy w zajęciach, przygotowuje zadaną przez wykładowcę pracę pisemną i prezentację.
Ocena DST – student przygotowuje zadaną przez wykładowcę pracę pisemną i prezentację.
Ocena NDST – Nie spełnia kryteriów przewidzianych dla oceny dostatecznej.
Literatura
Z. Żygulski, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
Z. Gołubiew, "Nowe Sukiennice" i inne projekty Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzealnictwo 47 (2006), s. 103-114.
W. Suchocki, Nowe Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzealnictwo 47 (2006), s. 78-86
W cyklu 2019/20_Z:
Z. Żygulski, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. |
Uwagi
W cyklu 2019/20_Z:
Zajęcia mają charakter konwersatoryjny. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności weryfikowane są przez ocenę umiejętności posługiwania się studenta podstawowymi narzędziami badawczymi, prawidłową interpretację zdobytej wiedzy. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji weryfikowane są na podstawie dyskusji na temat treści poznanych na wykładach. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: