Kultura artystyczna - architektura muzeum WH-MU-I-1-KArArchMu
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-im-OztpoYGfMbPhrZtSK3S0oirBf1qbidL4Acfvgh81%40thread.tacv2/conversations?groupId=8cefe8bc-d0a7-4529-ad4b-19004ad94c03&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHB68mWuRx-D0JupTKN2B66Q3ggkl0lLIi6LzO5kfopY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=41a0ebe1-0cd7-4f12-b557-de831ead4e1c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Na początku omawiane są funcje architektury, jej cele, zadania, znaczenia, programy ideowe. Przedstawione zostają przykłady zastosowania "architecture parlante" w historii i współcześnie. W zarysie historycznym studenci zapoznają się starożytnymi i średniowiecznymi budowlami adaptowanymi na potrzeby składowania i ochrony cennych obiektów (muzejony, skarbce). Czasy nowożytne stają pod znakiem budynków przeznaczanych na intencjonalnie planowane cele ekspozycyjne (studiola, guardaroby, wunderkamery). Koniec XVIII w. przynosi pierwsze budynki projektowane pod cele muzealne. Współczesna architektura (XX/XXI w.) stanowi rewolucję w traktowaniu architektury muzeów jako „sanktuariów”, „składnic”, „handlowych centrów kulturowych” i „widowisk” (D. Ghirardo). Współczesne wyzwania architektoniczne związane są z nowym, "uspołeczniającym" pojmowaniem instytucji muzeum (definicja ICOM z 2022 roku) , które obejmują takie zadania jak: np. turystyka kulturowa, edukacja, nauka, czy rozrywka. Szczególnie analizowane są np. obiekty architektoniczne fundacji Salomona Guggenheima, stanowiące przemyślane i spójne odzwierciedlenie wpływu czynników społecznych, gospodarczych, turystycznych.
Podejmowane tematy:
1. Zajęcia organizacyjne. Podstawowe pojęcia i metodologia
2. Znaczenie architektury dla muzealnictwa
3. "Architecture parlante" w architekturze muzealnej.
4. Współczesna architektura muzealna: Architektura jako narzędzie przekazu
5. Budowle protomuzealne w starożytności i średniowieczu (muzejony i skarbce)
6. Instytucje muzealne w czasach nowożytnych: studiola, guardaroby, wunderkamery
7. Architektura muzealna w XVIII wieku: Znaczenie Oświecenia dla muzealnictwa, pierwsze plany architektoniczne muzeów
8. Architektura muzealna w XIX wieku: Ewolucja formy i treści
9. Architektura muzealna w XX wieku: modernizm i postmodernizm
10. Współczesne muzea narracyjne. Muzea pamięci
11. "Wielofunkcyjne zespoły muzealne". Ekspozycja w przestrzeni muzealnej (gablota, ekran)
12. Muzea w pejzażu. Oddziaływanie na zmysły. Synestezja
13. Architektura muzeów sztuki
14. Koncepcja ekomuzeum. W kierunku holistycznego rozumienia dziedzictwa kulturowego
15. Podsumowanie semestru
W cyklu 2022/23_Z:
Początkowo omawiane będą kategorie budynków z góry zaplanowane na cele ekspozycyjne, jak studiola, guardaroby, Wunderkamery, skarbce. Podejmowane tematy: |
W cyklu 2023/24_Z:
Na początku omawiane są funcje architektury, jej cele, zadania, znaczenia, programy ideowe. Przedstawione zostają przykłady zastosowania "architecture parlante" w historii i współcześnie. W zarysie historycznym studenci zapoznają się starożytnymi i średniowiecznymi budowlami adaptowanymi na potrzeby składowania i ochrony cennych obiektów (muzejony, skarbce). Czasy nowożytne stają pod znakiem budynków przeznaczanych na intencjonalnie planowane cele ekspozycyjne (studiola, guardaroby, wunderkamery). Koniec XVIII w. przynosi pierwsze budynki projektowane pod cele muzealne. Współczesna architektura (XX/XXI w.) stanowi rewolucję w traktowaniu architektury muzeów jako „sanktuariów”, „składnic”, „handlowych centrów kulturowych” i „widowisk” (D. Ghirardo). Współczesne wyzwania architektoniczne związane są z nowym, "uspołeczniającym" pojmowaniem instytucji muzeum (definicja ICOM z 2022 roku) , które obejmują takie zadania jak: np. turystyka kulturowa, edukacja, nauka, czy rozrywka. Szczególnie analizowane są np. obiekty architektoniczne fundacji Salomona Guggenheima, stanowiące przemyślane i spójne odzwierciedlenie wpływu czynników społecznych, gospodarczych, turystycznych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 2 ECTS:
1 ECTS - udział w zajęciach - 30 godz.
0.75 ECTS - przygotowanie do zajęć, indywidualne przygotowanie referatu/projektu - 22.5 godz.
0.25 ECTS - konsultacje z prowadzącym - 7.5 godz. | W cyklu 2022/23_Z: 30 h - zajęcia wspólne
25 h - przygotowanie się do zajęć
5 h - konsultacje z prowadzącym
30 h - 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
Muz1_W03 - rozumie znaczenie nauk humanistycznych, a także zauważa powiązania z dyscyplinami pokrewnymi. Zna kluczowe pojęcia z zakresu muzeologii i architektury.
Muz1_W08 -zna zasady dokumentacji, oraz dygitalizacji obiektów architektury.
Muz1_W09 - zna i rozumie zastosowanie nowych technologii w architekturze muzealnej.
Muz1_U04 - potrafi zastosować właściwą terminologię muzeologiczną i architektoniczną
Muz1_U06 - potrafi samodzielnie i w zespole zaprojektować ekspozycję stałą muzealną.
Muz1_K01 - rozumie konieczność ciągłego dokształcania i konsultacji specjalistycznych
Muz1_K04_dostrzega potrzeby społeczne w zakresie muzealnictwa
Kryteria oceniania
Ocena ndst:
- student nie rozumie znaczenia nauk humanistycznych, a także nie zauważa powiązania z dyscyplinami pokrewnymi. Nie przyswoił sobie kluczowych pojęć z zakresu muzeologii i architektury (Muz1_W03).
- nie zna zasad dokumentacji, oraz dygitalizacji obiektów architektury (Muz1_W08).
- nie zna i nie rozumie zasad stosowania nowych technologii w architekturze muzealnej (Muz1_W09).
- nie potrafi zastosować właściwej terminologii muzeologicznej i architektonicznej (Muz1_U04 ).
- nie potrafi samodzielnie i w zespole zaprojektować ekspozycji stałej (Muz1_U06 ).
- nie rozumie konieczności ciągłego dokształcania się i konsultacji specjalistycznych (Muz1_K01)
- nie dostrzega potrzeb społecznych w zakresie muzealnictwa (Muz1_K04)
Na ocenę dst:
- student w niewielkim stopniu przyswoił sobie znaczenie nauk humanistycznych, a także w niewielkim stopniu zauważa powiązania z dyscyplinami pokrewnymi. Słabo przyswoił sobie kluczowe pojęcia z zakresu muzeologii i architektury (Muz1_W03).
- w niewielkim stopniu posiadł wiedzę na temat zasad dokumentacji, oraz dygitalizacji obiektów architektury (Muz1_W08).
- słabo zna i rozumie zasady stosowania nowych technologii w architekturze muzealnej (Muz1_W09).
- w niewielkim stopniu potrafi stosować właściwą terminologię muzeologiczną i architektoniczną (Muz1_U04 ).
- słabo radzi sobie - samodzielnie i w zespole - z projektowaniem ekspozycji stałej (Muz1_U06 ).
- w niewielkim stopniu rozumie konieczność ciągłego dokształcania się i konsultacji specjalistycznych (Muz1_K01)
- słabo dostrzega potrzeby społeczne w zakresie muzealnictwa (Muz1_K04)
Na ocenę db:
- student dobrze przyswoił sobie znaczenie nauk humanistycznych, a także dobrze zauważa powiązania z dyscyplinami pokrewnymi. Satysfakcjonująco przyswoił sobie kluczowe pojęcia z zakresu muzeologii i architektury (Muz1_W03).
- zadowalająco posiadł wiedzę na temat zasad dokumentacji, oraz dygitalizacji obiektów architektury (Muz1_W08).
- dobrze zna i rozumie zasady stosowania nowych technologii w architekturze muzealnej (Muz1_W09).
- nieźle potrafi stosować właściwą terminologię muzeologiczną i architektoniczną (Muz1_U04 ).
- z pewnymi trudnościami potrafi samodzielnie i w zespole zaprojektować ekspozycji stałej (Muz1_U06).
- dobrze rozumie konieczność ciągłego dokształcania się i konsultacji specjalistycznych (Muz1_K01)
- dobrze dostrzega potrzeby społeczne w zakresie muzealnictwa (Muz1_K04)
Na ocenę bdb:
- student bardzo dobrze przyswoił sobie znaczenie nauk humanistycznych, a także dobrze zauważa powiązania z dyscyplinami pokrewnymi. Optymalnie przyswoił sobie kluczowe pojęcia z zakresu muzeologii i architektury (Muz1_W03).
- Wyśmienicie posiadł wiedzę na temat zasad dokumentacji, oraz dygitalizacji obiektów architektury (Muz1_W08).
- Doskonale zna i rozumie zasady stosowania nowych technologii w architekturze muzealnej (Muz1_W09).
- Celnie potrafi stosować właściwą terminologię muzeologiczną i architektoniczną (Muz1_U04 ).
- Bardzo dobrze potrafi samodzielnie i w zespole zaprojektować ekspozycji stałej (Muz1_U06).
- Znakomicie rozumie konieczność ciągłego dokształcania się i konsultacji specjalistycznych (Muz1_K01)
- Bardzo dobrze dostrzega potrzeby społeczne w zakresie muzealnictwa (Muz1_K04)
Literatura
Literatura podstawowa:
A) (ref/prez)
1) K. Pacholewicz, Architektura muzeów sztuki, Kraków 2013, Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej - on line: https://repozytorium.biblos.pk.edu.pl/redo/resources/26331/file/suwFiles/PacholewiczK_ArchitekturaMuzeow.pdf
2) J. Krenz, Architektura znaczeń, Gdańsk 1997 - dostęp on line:
https://pbc.gda.pl/dlibra/doccontent?id=4429
B) (zal.)
1) M. Gyurkovich, Muzeum dziś, Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej - on line - https://repozytorium.biblos.pk.edu.pl/redo/resources/33136/file/suwFiles/GyurkovichM_MuzeumDzis.pdf
2) Z. Żygulski jun., Przemiany architektury muzeów, "Muzealnictwo, 45 (2004), S. 106-124 - dostęp on line:
https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/4019/1/Zygulski_Przemiany_architektury_muzeow_2004.pdf
Literatura uzupełniająca:
A. Kiciński, Muzea. Zagadnienia rozwoju i projektowania. Polska
perspektywa, Warszawa 2011.
Z. Żygulski jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
Z. Gołubiew, "Nowe Sukiennice" i inne projekty Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzealnictwo 47 (2006), s. 103-114.
P. Winskowski, Budynek muzealny jako pomost kultury, "Zarządzanie w Kulturze" 2005(6), s. 271-302
W. Suchocki, Nowe Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzealnictwo 47 (2006), s. 78-86
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: (dst) (ref/prez - dst) (db) (bdb) Literatura uzupełniająca: A. Kiciński, Muzea. Zagadnienia rozwoju i projektowania. Polska |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: