Historia w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-1-HistMuz
Muzeum należy do instytucji, które integrują wiele specjalizacji. Zwiedzając muzea lub pracując w nich można spotkać osoby reprezentujące różne dyscypliny naukowe, w tym historię.
Satysfakcjonująca praca zespołowa oraz zdolność zrozumienia instytucji tak złożonej jak muzeum wymaga również rozpoznania specyfiki historii: rozumianej jako przeszłość lub jako nauka o przeszłości.
Historia (jako przeszłość oraz jako nauka) obecna jest w wielu muzeach, w sposób szczególny - w grupie muzeów zwanych „narracyjnymi”, których przykładami są w Polsce: Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN czy Muzeum Historii Polski.
Historia może być również użyteczna w życiu publicznym, ułatwiając zrozumienie współczesnego świata, czy też odnalezienie zbiorowej oraz indywidualnej tożsamości.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju muzeologii i muzealnictwa historycznego, dyscypliny naukowej historia oraz właściwych jej elementów metodologii.
Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie dyscypliny historia w pracy w muzeum.
Student jest świadom interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej, z uwzględnieniem dorobku naukowego w dyscyplinie historia.
Kryteria oceniania
Ocena BDB –
student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii oraz zna wydarzenia i procesy, dotyczące historii muzeów (Muz1_W04)
student wyciąga wnioski, dotyczące oddziaływania teorii historiograficznych na rozwój muzeów, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach (Muz1_U10)
student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, udostępniających zbiory historyczne oraz edukujące o historii, a podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych w historii, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków (Muz_K01)
Ocena DB –
student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii oraz zna najważniejsze wydarzenia i procesy, dotyczące historii muzeów (Muz1_W04)
student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach (Muz1_U10)
student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje dostatecznego obiektywizmu w formułowaniu wniosków (Muz_K01
Ocena DST –
student identyfikuje metody badawcze stosowane w historii oraz posiada selektywną wiedzę na temat historii muzeów (Muz1_W04)
student podejmuje próby wyciągania wniosków, dotyczących oddziaływania teorii historiograficznych na rozwój muzeów (Muz1_U10)
student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, sporadycznie stosując poznane metody badawcze, nie zachowując dostatecznego obiektywizmu w formułowaniu wniosków (Muz_K01)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: