Poprawność, etykieta i etyka w języku biznesu WH-KUZ-M-II-1-PoEtwJ
Przedmiot prowadzony jest w ramach modułu "Komunikacja w biznesie" dla studentów kulturoznawstwa II stopnia.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student:
- posiada szczegółową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, a także podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
- umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student:
- posiada szczegółową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, a także podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
- umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego.
Na ocenę dobrą i dostateczną student:
- posiada ograniczoną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
- umie w stopniu dobrym bądź dostatecznym zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, a także podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
- umie w stopniu dobrym i określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego.
Na ocenę niedostateczną student:
- nie posiada wystarczającej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
- nie umie samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać umiejętności badawczych, a także podejmować autonomicznych działań zmierzających do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
- nie umie określić warunków oraz znaczenia praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego.
Literatura
Etyka a biznes: społeczne aspekty podnoszenia potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz pracowników, red. Jan Czarzasty, Mateusz Warchał, Katowice 2010.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2014.
I. Kamińska-Radomska, Kultura biznesu. Normy i formy, Warszawa 2014.
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa 2005 (lub II wyd.: 2019).
Jak pisać i redagować, pod red. Aleksandry Kubiak-Sokół, Warszawa 2009;
Jak się mówi…? Jak się pisze…? Poradnik językowy dla dziennikarzy, pod red. J. Podrackiego, Warszawa 2007;
Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Warszawa 2017 (i inne).
Język w prawie, administracji i gospodarce, pod red. K. Michalczewskiego, Łódź 2010.
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja. Warszawa 2018 (lub wydanie I: 2009).
E. Malinowska, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001.
M. Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre-u, Warszawa 2009.
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa 2018 (lub wydanie I: 2005).
M. Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre-u, Warszawa 2009.
R. Zenderowski, B. Koziński, Różnice kulturowe w biznesie, Warszawa 2012.
W. Wołowik, Język ciała: w biznesie, polityce i życiu publicznym, przeł. N. Łozowa, Kraków 1998.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, PWN (jak najnowsze wydanie).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: