Lider i manager w kulturze WH-KUZ-M-I-3-LidManK
Celem zajęć jest prezentacja modeli zarządczych (przywódczych i menadżerskich), odpowiadających założeniom działalności kulturalnej, odwołujących się tym samym do specyfiki zarządzania instytucjami, do zadań których należy opieka nad długim trwaniem kultury jako systemu dóbr i wartości, kształtujących postawy indywidualne oraz wspólnotowe. W trakcie zajęć poruszone zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1) Kultura i działalność kulturalna jako podmiot zarządzania.
2) Zarządzanie jako proces:
a) planowanie a zarządzanie strategiczne;
b) organizacja a finansowanie działalności;
c) przewodzenie a formy nadzoru zewnętrznego;
d) kontrola a instrumenty parametryczne: mikroskala (np. audyt), makroskala (statystyka, wskaźniki efektywności, normy ISO).
3) Modele zarządcze (aspekty przywódcze i menadżerskie) i typy przywództwa.
4) Społeczno-gospodarczy kontekst przywództwa.
5) Zarządzanie kryzysowe i zarządzanie zmianą, z uwzględnieniem kontekstu pandemii).
6) Analiza czynników sukcesu i porażki w przywództwie.
7) Analiza doświadczenia wybranych liderek i liderów zarządzania instytucjami kultury z uwzględnieniem udziału w zajęciach zaproszonych gości.
8) Zarządzanie a specyfika kultury i dziedzictwa kulturowego (np. zarządzanie humanistyczne, zasada nienastawienia na osiąganie zysku).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W10 Zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady
postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym
realizowanego modułu kształcenia.
KU1_U10 Potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się,
uzupełniania informacji oraz doskonalenia
kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę
zdobytą w ramach realizowanego modułu
kształcenia.
KU1_K06 Jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności
zdobytych podczas realizacji wybranego modułu
kształcenia przy planowaniu działalności zawodowej
i aktywności na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć (40%).
Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60%).
Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, wyciąga wnioski, dotyczące zarządzania i przywództwa, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zarządzania; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków.
Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną, opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zarządzania; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje obiektywizmu w formułowaniu wniosków.
Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze i podejmuje próby wnioskowania.
Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej.
Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej (po semestrze zimowym – jej konspektu), zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami.
Literatura
Literatura:
1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.
2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.
3) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011.
4) M. Fumaroli, Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008.
5) P. Majewski, Muzealna twarz Klio (wybór tekstów z lat 1999-2019), Warszawa 2020.
6) P. Majewski, Muzeum i co dalej? Niedokończona próba diagnozy, w: Muzea na wolnym powietrzu. Antycypacje, red. K. Barańska, M. Murzyn-Kupisz, J. Święch, Kolbuszowa-Kraków 2020.
7) N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995.
8) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020.
9) D. M. Rubenstein, Liderzy. 30 inspirujących rozmów z największymi liderami naszych czasów, Kraków 2021.
10) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018.
11) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020.
12) czasopismo „Business English Magazine”.
13) czasopismo naukowe: „Załącznik Kulturoznawczy”.
14) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym.
Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
link do dyżuru: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: