Zarządzanie instytucjami kultury i projektami kulturalnymi WH-KUZ-M-3-ZarzInKul
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=26354 (w cyklu 2021/22_L)
Tematy:
1) Wprowadzenie do zarządzania instytucjami kultury i projektami kulturalnymi - definicje, podstawa prawna.
2) prawne aspekty działalności kulturalnej.
3) Zarządzanie zespołem w instytucjach kultury. Przywództwo.
4) Zarządzanie finansami w sektorze kultury.
5) Zarządzanie zbiorami w muzeum.
6) Rozwój publiczności.
7) Zarządzanie projektami kulturalnymi.
8) Animacja kulturalna.
9) Marketing w kulturze.
10) Promocja instytucji kultury i projektów kulturalnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student powinien:
- posiadać wiedzę dotyczącą typów instytucji kultury oraz podmiotów kultury nie będących instytucjami kultury,
- znać najważniejsze pojęcia związane z zarządzaniem,
- posiadać wiedzę z zakresu zarządzania instytucją lub projektem kulturalnym,
- posiadać wiedze o obowiązujący aktach prawnych, których przestrzeganie konieczne jest w procesie zarządzania instytucją kultury lub projektem kulturalnym;
- umieć rozpoznawać metody zarządcze stosowane w instytucjach i projektach kulturalnych.
3 punkty ECTS
30 godzin - uczestnictwo w zajęciach
20 godzin - praca własna studenta (przygotowywanie prezentacji lub tekstu na wybrany temat, udział w konsultacjach, przygotowanie do tematu zajęć konwersatorium ).
20 godzin - samodzielna analiza materiałów źródłowych.
5 godzin - konsultacje
Suma godzin: 75 - 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim - 35 godz. (1 ECTS)
Kryteria oceniania
- na ocenę bdb – student identyfikuje pojęcia i procesy zachodzące w instytucjach kultury i projektach kulturalnych, a także potrafi zidentyfikować i opisać zachodzące procesy i wykorzystywane przez zarządzających narzędzia; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zarządzania płynnie posługując się terminologią z zakresu przedmiotu;
- na ocenę db – student identyfikuje pojęcia i procesy zachodzące w instytucjach kultury i projektach kulturalnych, a także potrafi częściowo zidentyfikować i opisach zachodzące procesy i wykorzystywane przez zarządzających narzędzia; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zarządzania posługując się w częściowo terminologią z zakresy zarządzania;
- na ocenę dst – pojęcia i procesy zachodzące w instytucjach kultury i projektach kulturalnych i podejmuje próby wnioskowania;
na ocenę ndst – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej.
Literatura
Adorno T., Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, NCK, Warszawa 2019.
Barańska K., Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.
Engage Audiences, Study on Audience Development - How to place audiences at the centre of
cultural organisations, European Commision, 2017: http://engageaudiences.eu/materials
Ilczuk D., Ekonomika kultury, PWN, Warszawa 2015.
Pluszyńska A., Konior A., Gaweł Ł., Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2020.
Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19911140493
Varbanova L., Zarządzanie strategiczne w kulturze, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015.
Zarządzanie projektami w sferze kultury. Studia przypadków, pod red. A. Góral., A. Kędziory, A. Koscielnej, J. Zdebskiej-Schmidt, , Wydawnictwo Attyka, Kraków 2015.
„Zarządzanie w kulturze, kwartalnik Uniwersytetu Jagiellońskiego, www.ejournals.eu/Zarzadzanie-w-Kulturze/
Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: