Pozyskiwanie środków WH-KUZ-II-2-PozSrodk
Celem przedmiotu jest omówienie podstawowych zagadnień związanych z pozyskiwaniem i zarządzaniem środkami finansowymi na działalność kulturalną. W ramach przedmiotu zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące zasad budowania projektu oraz pozyskiwania środków z różnych źródeł (publicznych różnego szczebla, europejskich, prywatnych). Zostaną omówione fundusze i programy wspierające kulturę na poziomie międzynarodowy, krajowym, regionalnym i lokalnym. Ponadto poruszone zostanie zagadnienie związane z dywersyfikacją finansowania kultury ze szczególnym uwzględnieniem ekonomiki kultury, społecznej odpowiedzialności biznesu, fundraisingu, finansowania obywatelskiego, crowdfundingu. Uczestnicy kursu porównają też generalne kryteria i warunki aplikowania o poszczególne rodzaje środków.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
udział w zajęciach - 15 godzin
przygotowanie do zajęć - 5 godzin
przygotowanie prezentacji/pracy zaliczeniowej - 15 godzin
konsultacje - 10 godzin
Razem: 45 godzin / 30 godzin = 1,5 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceny:
- obecność i aktywność na zajęciach
- prezentacja multimedialna i/lub praca pisemna - PROCES TWORZENIA PROJEKTU KULTURALNEGO ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM STRATEGII POZYSKANIA NA NIEGO DOFINANSOWANIA (dopuszczalne duety)
Literatura
- Skrypt ABC tworzenia projektu. Praktyczny przewodnik, Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP
- Zasady skutecznego pozyskiwania środków w organizacjach społecznych, Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP, Bank rozwiązań, https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/pozyskiwanie-srodkow
- L. Płatkowska-Prokopczyk, J. Pieczonka, Zróżnicowanie oferty instytucji kultury jako efekt dywersyfikacji źródeł ich finansowania, [w:] Nauki o finansach, 3 (24) 2015
- D. Ilczuk, Ekonomika kultury, PWN, Warszawa 2012
- K. Obłąkowska-Kubiak, Kultura i gospodarka – od pogranicza nauk ku perspektywie ekonomicznej, Rynek - Społeczeństwo - Kultura nr 4 (8) 2013
- Klamer A., Petrova L., Mignosa A., 2006, Financing the Arts and culture in the European Union, Policy Department Structural and Cohesion Policies, “Culture and Education”, Brussels, European Parliament, November 2006
- M. Gwizda, M. Kosewska-Kwaśny i inni (red)., Fundusze UE 2014 - 2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, Warszawa 2014
- K.D. Kopeć, Finansowanie kultury w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, Kraków 2014
- A. Grzegorczyk (red.), Fundraising w działalności organizacji pozarządowych, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2011 (wybrane fragmenty)
- Raport z badania oceniającego model finansowania kultury w Polsce oraz wspierania twórców poprzez platformy crowdfundingowe, ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, Patronite.pl Warszawa 2017
https://instytutfundraisingu.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: