Pozyskiwanie środków WH-KUZ-II-2-PozSrod
W ramach przedmiotu zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące zasad tworzenia projektu oraz pozyskiwania środków ze źródeł publicznych (ze szczególnym uwzględnieniem i naciskiem na prezentację programów UE).
W ramach przedmiotu zostaną także omówione fundusze i programy wspierające kulturę na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Zostaną porównane generalne kryteria i warunki aplikowania o poszczególne rodzaje środków.
Kluczowe zagadnienia omawiane w ramach przedmiotu to:
1. Modele finansowania kultury w Europie
2. Źródła finansowania kultury: środki centralne, samorządowe, europejskie
3. Mecenat i sponsoring.
4. Mapa pozycjonowania źródeł finansowych (analiza dostępnych środków pomocowych);
5. Źródła informacji, strona mkidn.gov.pl oraz ngo.pl i ich wykorzystanie
6. Analiza źródeł finansowania przykładowych imprez kulturalnych
7. Analiza wniosków.
8. Kosztorysowanie: m.in. kategorie kosztów projektów, koszty kwalifikowane i niekwalifikowane, przykłady kosztorysów imprez kulturalnych, poprawność formalna i merytoryczna wniosków.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
3 ECTS = 90 h
Opis ECTS:
udział w zajęciach i aktywność - 45 h /1,5 ECTS
projekty zaliczeniowe (dwa) - 45 h /1,5 ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: prezentacja, wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektowa.
Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych dokonywana jest na podstawie obserwacji podczas ćwiczeń (ocena ciągła) i zadanej pracy zaliczeniowej - przygotowania projektu na temat związany z zarządzaniem i marketingiem kultury w Polsce.
Na ocenę wpływają zarówno efekty pracy studenta (projekt zaliczeniowy) jak i aktywność na zajęciach (ocena ciągła):
- na ocenę 3 (dst.): ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym, przygotowuje projekt na poziomie dostatecznym, wyszukuje informacje w sposób podstawowy, posługuje się terminologią za zakresu zarządzania kulturą na poziomie dst.
- na ocenę 4 (db.): na poziomie dobrym zna i stosuje terminologię z zakresu zarządzania kultury, przygotowuje projekt na poziomie dobrym, ma dobrą orientację we współczesnym życiu kulturalnym, umie wyszukiwać i przetwarzać informacje o zarządzaniu kulturą, umie na poziomie dobrym przygotować projekt na ten temat.
- na ocenę 5 (bdb.): ma bogatą wiedzę o współczesnej kulturze, potrafi korzystać z różnorodnych źródeł i baz danych, umie wykorzystać i przetworzyć informacje o zarządzaniu kulturą, w tym finansowania, umie napisać projekt bardzo dobrym poziomie, rozumie logikę i zasady prowadzenia badań i opracowań z zakresu zarządzania kulturą.
Praktyki zawodowe
Brak. Są jednak ćwiczenia warsztatowe w trakcie zajęć.
Literatura
1. Ilczuk D., "Ekonomika kultury", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
2. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, "Kultura a rozwój", Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012 cz. II, r. 1,2
3. Raport GUS, "Kultura w 2017 roku" (strona GUS) dane o skali finansowania kultury z budżetu państwa w ustawie budżetowej na 2019 r., https://www.mf.gov.pl/ministerstwofinansow/dzialalnosc/finanse-publiczne/budzet-panstwa/ustawy-budzetowe
4. Roczne sprawozdania z wykonania budżetu w cz. 24 i dziale 921 za kolejne lata: http://mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/ministerstwo/budzet-ministerstwa.php
5. "Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury", Raport przygotowany na Kongres Kultury, Warszawa 2009, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: