Kultura cyfrowa WH-KUZ-II-2-KultCyf
Celem zajęć jest zapoznanie studentów/ek z zjawiskiem i procesami określanymi jako kultura cyfrowa. Od strony teoretycznej zostaną przedstawione zagadnienia historyczne, jak i techniczne tzw. cyfryzacji, społeczeństwa informacyjnego czy też nowych mediów.
Zajęcia ukierunkowane są również na prezentację produktów cyfrowych i praktyk związanych z światem cyfrowym, a także na ukazanie określonych narzędzi cyfrowych, zdalnego funkcjonowania, i udostępniania zasobów cyfrowych. Celem zajęć jest również przekazanie wiedzy na temat finansowania tzw. kultury cyfrowej, aspektów prawnych, jak i instytucji, środowisk, itp. działających w branży cyfrowej.
Zajęcia prezentują zarówno pozytywne, jak i negatywne strony cyfryzacji, jaki i skutki procesów cyfrowych, z ukierunkowaniem w stronę przestrzeni funkcjonowania instytucji kultury, inicjatyw kulturalnych itp..
Praktycznym efektem zajęć będzie przeprowadzenie m.in. analizy wybranych przykładów działań w tzw. świecie cyfrowym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
W03 - student/ka (1) definiuje podstawowe terminy dotyczące kultury cyfrowej, (2) nazywa, a zarazem (3) dobiera określone zjawiska związane z kulturą cyfrową, w odniesieniu do współczesnego kulturoznawstwa i nauk o kulturze;
W07 – student/ka (4) rozumie i nazywa wyzwania współczesnej cywilizacji w odniesieniu do globalizacji i ekspansji sieciowych technologii komunikacyjno-medialnych, urynkowieniem itp., a także (5) zna źródła, kierunki rozwoju oraz możliwe konsekwencje związane z istnieniem narzędzi i procesów cyfrowych;
U05 – student/ka (6) potrafi zainicjować i prowadzić debatę specjalistyczną z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, z ukierunkowaniem na zjawiska aktualne zjawiska i procesy społeczno-kulturowe, związane z cyfryzacją;
K02 – student/ka (7) potrafi uznać znaczenie zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej – rzeczywistości cyfrowej.
Kryteria oceniania
Efekt W03:
- dostateczny/3 – posiada (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) podstawową wiedzę z zakresu głównych trendów rozwojowych współczesnego kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wraz z kluczowymi zagadnieniami podejmowanymi na ich gruncie, z ukierunkowaniem na tzw. kulturę cyfrową, a zarazem wykazuje (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) zrozumienie ich znaczenia jako wyrazu rosnącej samoświadomości dyscyplin, a także odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata, zwłaszcza wyzwania cyfrowego świata;
- dobry/4 – posiada większość wiedzy z zakresu głównych trendów rozwojowych współczesnego kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wraz z większością kluczowych zagadnień podejmowanych na ich gruncie, z ukierunkowaniem na tzw. kulturę cyfrową, a zarazem wykazuje zrozumienie ich znaczenia jako wyrazu rosnącej samoświadomości dyscyplin, a także odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata, zwłaszcza wyzwania cyfrowego świata;
- bardzo dobry/5 – posiada pełną wiedzę z zakresu głównych trendów rozwojowych współczesnego kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wraz z wszystkimi kluczowymi zagadnieniami podejmowanymi na ich gruncie, z ukierunkowaniem na tzw. kulturę cyfrową, a zarazem wykazuje pełne zrozumienie ich znaczenia jako wyrazu rosnącej samoświadomości dyscyplin, a także odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata, zwłaszcza wyzwania cyfrowego świata.
Efekt W07:
- dostateczny/3 – posiada (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) umiejętność rozumienia najważniejszych wyzwań współczesnej cywilizacji, zwłaszcza tych związanych z procesem globalizacji i ekspansją sieciowych technologii komunikacyjno-medialnych, przemian wzorców kulturowych itp.. Zna, definiuje, omawia itp. (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) źródła, kierunki rozwoju i możliwe konsekwencje ww. wyzwania i procesów;
- dobry/4 – posiada umiejętność rozumienia większości najważniejszych wyzwań współczesnej cywilizacji, zwłaszcza tych związanych z procesem globalizacji i ekspansją sieciowych technologii komunikacyjno-medialnych, przemian wzorców kulturowych itp.. Zna, definiuje, omawia itp. większość głównych źródeł, kierunków rozwoju i możliwych konsekwencji ww. wyzwania oraz procesów;
- bardzo dobry/5 – posiada umiejętność pełnego rozumienia najważniejszych wyzwań współczesnej cywilizacji, zwłaszcza tych związanych z procesem globalizacji i ekspansją sieciowych technologii komunikacyjno-medialnych, przemian wzorców kulturowych itp.. Zna, definiuje, omawia itp. wszystkie główne źródła, kierunki rozwoju i możliwe konsekwencje ww. wyzwania oraz procesów.
Efekt U05:
- dostateczny/3 – (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) potrafi inicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, z ukierunkowaniem na kulturę cyfrową, wykorzystując przy tym znajomość kluczowych pojęć i teorii wypracowanych na gruncie ww. dyscyplin, z jednoczesnym odniesieniem do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych – zjawisk i procesów cyfrowych;
- dobry/4 –potrafi inicjować i prowadzić debatę na większość specjalistycznych tematów z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, z ukierunkowaniem na kulturę cyfrową, wykorzystując przy tym znajomość większości kluczowych pojęć i teorii wypracowanych na gruncie ww. dyscyplin, z jednoczesnym odniesieniem do większości (głównych) aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych – większości głównych zjawisk i procesów cyfrowych;
- bardzo dobry/5 – potrafi inicjować i prowadzić debatę na wszystkie specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, z ukierunkowaniem na kulturę cyfrową, wykorzystując przy tym znajomość wszystkich kluczowych pojęć i teorii wypracowanych na gruncie ww. dyscyplin, z jednoczesnym odniesieniem do wszystkich (głównych) aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych – wszystkich głównych zjawisk i procesów cyfrowych.
Efekt K02:
- dostateczny/3 – (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) wykazuje podstawowe przygotowanie do wykorzystania uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z podstawowymi wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej;
- dobry/4 – wykazuje przygotowanie do wykorzystania uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania większości poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z większością wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej;
- bardzo dobry / 5 – wykazuje przygotowanie do samodzielnego wykorzystania uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania wszystkich omawianych na zajęciach poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wszystkimi omawianymi na zajęciach wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: