Główne problemy estetyki współczesnej -wykład WH-KUZ-II-2-GłPrEsW
Wykład przybliża główne zagadnienia estetyki współczesnej w oparciu o teorię explicite - skupiającą się na tekstach z dziedziny estetyki oraz uwzględnia genezę tejże nauki. Kurs obejmuje historię myśli estetycznej wraz z jej głównymi przedstawicielami - Ingardenen, Sepanmaaą, Tatarkiewiczem, Welshem, Sartrem, Dufrennem. Przybliża kwestie multidyscyplinarności w ujęciu estetyki XX wieku oraz jej uniezależnienie się od filozofii i nauk o sztuce. W toku kursu omawiane są zagadnienia systemów filozoficznych, filozofów i teoretyków sztuki, które stanowiły genezę myśli estetycznej. Podwalinę metodologiczną wykładu stanowi prezentacja i wyjaśnienie głównych kwestii związanych z aparatem naukowym estetyki - przeżycia estetycznego, najważniejszych systemów estetycznych, metod badawczych estetyki. Poruszane są również kwestie antyestetyki i antysztuki oraz wiązany z nimi aparat pojęciowy. Omawiane zostają definicje artysty i dzieła sztuki w ujęciu proponowanym przez estetyków. Kurs przybliża również kwestie związane estetyką współczesną takie jak ekoestetyka, estetyka informacyjna czy estetyka konsumencka.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
3 ECTS
0,5 = 15h uczestnictwo w wykładzie
1,5 = 45h lektura tekstów
1 = 30h przygotowanie do zajęć/egzaminu
KU2_W06 student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji, pozwalającą na specjalizowanie się w wybranym kierunku badań kulturoznawczych
KU2_W08 student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla
kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk
humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych, pozwalającą na integrowanie
perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
KU2_W11 student zna w stopniu pogłębionym chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury polskiej i europejskiej, oraz najwybitniejsze dzieła kultury polskiej i światowej
KU2_U15 student formułuje opinie krytyczne na temat tekstów kultury, czerpiąc z wiedzy naukowej oraz wykorzystując wyniki własnych doświadczeń badawczych
KU2_K07 ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach - student regularnie uczęszcza na wykłady (maksymalnie jedna nieobecność w semestrze).
Egzamin ustny na platformie MS Teams
UWAGA
Zajęcia odbywają się w semestrze zimowym w systemie synchronicznym na platformie MS Teams + materiały i informacje na platformie Moodle
LINK DO ZESPOŁU MS TEAMS
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7361b70b64b74a48a5ec844df9fe3638%40thread.tacv2/conversations?groupId=ff68b915-58fe-4aab-9125-bfbaaa068fc8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ocena bardzo dobra: student bez problemów omawia kwestie poruszane na wykładzie, korzystając poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Zna najważniejsze ujęcia estetyki, jej przedstawicieli. Potrafi wyjaśnić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Rozumie sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Swój wywód opiera o merytorycznie dobrane przykłady.
ocena dobra: student omawia kwestie poruszane na wykładzie, korzystając z nabytego aparatu pojęciowego z nielicznymi uchybieniami. Zna najważniejsze ujęcia estetyki, jej przedstawicieli. Potrafi wyjaśnić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Rozumie sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Wywód może być oparty o przykłady z zajęć.
ocena dostateczna: student omawia najważniejsze kwestie poruszane na wykładzie, wykorzystanie aparatu pojęciowego stanowi duży problem. Zna wybrane ujęcia estetyki oraz selektywnie przywołuje najważniejszych przedstawicieli. Potrafi częściowo omówić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Zna sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Ma trudności w oparciu wywodu o merytorycznie właściwe przykłady.
ocena niedostateczna: student nie potrafi omówić podstawowych kwestii poruszanych na wykładzie, ani wykorzystać aparatu pojęciowego. Nie zna najważniejszych przedstawicieli ani nurtów estetyki. Nie potrafi nawet częściowo omówić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Nie zna sposobów badań estetycznych.
Literatura
Maria Gołaszewska, Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984.
Maria Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001.
Dodatkowo we fragmentach:
Umberto Eco, Historia Piękna, Warszawa 2018.
Umberto Eco, Historia Brzydoty, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: