Główne problemy estetyki współczesnej-wykład WH-KUZ-II-2-EstWspW
Wykład przybliża główne zagadnienia estetyki współczesnej w oparciu o teorię explicite - skupiającą się na tekstach z dziedziny estetyki oraz uwzględnia genezę tejże nauki. Kurs obejmuje historię myśli estetycznej wraz z jej głównymi przedstawicielami - Ingardenen, Sepanmaaą, Tatarkiewiczem, Welshem, Sartrem, Dufrennem. Przybliża studentom kwestie multidyscyplinarności w ujęciu estetyki XX wieku oraz jej uniezależnienie się od filozofii i nauk o sztuce. W toku kursu studenci poznają zagadnienia systemów filozoficznych, filozofów i teoretyków sztuki, które stanowiły genezę myśli estetycznej. Podwalinę metodologiczną wykładu stanowi prezentacja i wyjaśnienie głównych kwestii związanych z aparatem naukowym estetyki - przeżycia estetycznego, najważniejszych systemów estetycznych, metod badawczych estetyki. Studenci zapoznani są z kwestiami antyestetyki i antysztuki oraz związanym z nimi aparatem pojęciowym. Omawiane są definicje artysty i dzieła sztuki w ujęciu proponowanym przez estetyków. Kurs analizuje również kwestie związane estetyką współczesną takie jak ekoestetyka, estetyka informacyjna czy estetyka konsumencka.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
3 ECTS
0,5 = 15h uczestnictwo w wykładzie
1,5 = 45h lektura tekstów
1 = 30h przygotowanie do zajęć/egzaminu
KU2_W06 student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu estetyki, pozwalającą na specjalizowanie się w kierunku badań kulturoznawczych związanych z kwestiami estetyki
KU2_W08 student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach estetyki z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
KU2_W11 student w kontekście estetyki współczesnej zna w stopniu pogłębionym chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury polskiej i europejskiej, oraz najwybitniejsze dzieła kultury polskiej i światowej
KU2_U15 student formułuje opinie krytyczne na temat tekstów estetycznych, czerpiąc z wiedzy naukowej oraz wykorzystując wyniki własnych doświadczeń badawczych
KU2_K07 ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach - student regularnie uczęszcza na wykłady (maksymalnie jedna nieobecność w semestrze). 30%
Egzamin ustny na platformie MS Teams 30%
ocena bardzo dobra: student bez problemów omawia kwestie poruszane na wykładzie, korzystając poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Zna najważniejsze ujęcia estetyki, jej przedstawicieli. Potrafi wyjaśnić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Rozumie sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Swój wywód opiera o merytorycznie dobrane przykłady.
ocena dobra: student omawia kwestie poruszane na wykładzie, korzystając z nabytego aparatu pojęciowego z nielicznymi uchybieniami. Zna najważniejsze ujęcia estetyki, jej przedstawicieli. Potrafi wyjaśnić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Rozumie sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Wywód może być oparty o przykłady z zajęć.
ocena dostateczna: student omawia najważniejsze kwestie poruszane na wykładzie, wykorzystanie aparatu pojęciowego stanowi duży problem. Zna wybrane ujęcia estetyki oraz selektywnie przywołuje najważniejszych przedstawicieli. Potrafi częściowo omówić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Zna sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Ma trudności w oparciu wywodu o merytorycznie właściwe przykłady.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Maria Gołaszewska, Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984.
Maria Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001.
Dodatkowo we fragmentach:
Umberto Eco, Historia Piękna, Warszawa 2018.
Umberto Eco, Historia Brzydoty, Warszawa 2018.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
n/d |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: