Badania wizualne WH-KUZ-II-2-BadWiz
Omówienie zajęć: Zajęcia mają formę warsztatów, podczas których będziemy pracować wspólnie, w grupach i samodzielnie. Generalnym celem zajęć jest przeprowadzenie przez uczestników i uczestniczki własnego (w grupach) projektu badawczego wykorzystującego metody i techniki badań wizualnych poznane podczas zajęć. Spotkania zaczynamy od fenomenu fotografii jako zjawiska społecznego oraz problemu realizmu fotograficznego. Następnie przechodzimy do omówienia konkretnych metod i technik badawczych. Końcowe zajęcia dotyczą wybranych problemów, którymi zajmuje się socjologia wizualna. Równocześnie pracujemy nad konceptualizacją i operacjonalizacją projektów badawczych, których wyniki prezentowane będą na ostatnim spotkaniu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu zajęć:
- posiada na poziomie rozszerzonym specjalistyczną terminologię z zakresu kulturoznawstwa i innych nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii) oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki). Rozumie kluczowe koncepcje i teorie wypracowane na ich gruncie w stopniu pozwalającym na zintegrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych w odniesieniu do metodologii wizualnych (KU2_W02)
- potrafi odpowiednio dobrać metody, a także samodzielnie skonstruować narzędzia badawcze i zastosować je w celu rozwiązania złożonych i nietypowych problemów poznawczych z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze w ramach badań wizualnych (KU2_U02)
- jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji oraz korekty posiadanej wiedzy pod kątem jej adekwatności względem najnowszych osiągnięć teoretycznych z zakresu kulturoznawstwa, innych nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, uwzględniając przy tym aktualne przemiany i zjawiska społeczno- kulturowe (KU2_K01)
OPIS ECTS - 5 pkt
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń - 30h
Konsultacje - 5h
Przygotowanie pracy końcowej - 50h
Kryteria oceniania
Na ocenę niedostateczną student/ka:
- nie jest na poziomie rozszerzonym specjalistyczną terminologię z zakresu kulturoznawstwa i innych nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii) oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki). Rozumie kluczowe koncepcje i teorie wypracowane na ich gruncie w stopniu pozwalającym na zintegrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych w odniesieniu do metodologii wizualnych (KU2_W02)
- nie potrafi odpowiednio dobrać metody, a także samodzielnie skonstruować narzędzia badawcze i zastosować je w celu rozwiązania złożonych i nietypowych problemów poznawczych z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze w ramach badań wizualnych (KU2_U02)
- nie jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji oraz korekty posiadanej wiedzy pod kątem jej adekwatności względem najnowszych osiągnięć teoretycznych z zakresu kulturoznawstwa, innych nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, uwzględniając przy tym aktualne przemiany i zjawiska społeczno- kulturowe (KU2_K01)
Na ocenę dostateczną student/ka:
- w dostatecznym stopniu jest na poziomie rozszerzonym specjalistyczną terminologię z zakresu kulturoznawstwa i innych nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii) oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki). Rozumie kluczowe koncepcje i teorie wypracowane na ich gruncie w stopniu pozwalającym na zintegrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych w odniesieniu do metodologii wizualnych (KU2_W02)
- w dostatecznym stopniu potrafi odpowiednio dobrać metody, a także samodzielnie skonstruować narzędzia badawcze i zastosować je w celu rozwiązania złożonych i nietypowych problemów poznawczych z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze w ramach badań wizualnych (KU2_U02)
- w dostatecznym stopniu jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji oraz korekty posiadanej wiedzy pod kątem jej adekwatności względem najnowszych osiągnięć teoretycznych z zakresu kulturoznawstwa, innych nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, uwzględniając przy tym aktualne przemiany i zjawiska społeczno- kulturowe (KU2_K01)
Na ocenę dobrą student/ka:
- w dobrym stopniu jest na poziomie rozszerzonym specjalistyczną terminologię z zakresu kulturoznawstwa i innych nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii) oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki). Rozumie kluczowe koncepcje i teorie wypracowane na ich gruncie w stopniu pozwalającym na zintegrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych w odniesieniu do metodologii wizualnych (KU2_W02)
- w dobrym stopniu potrafi odpowiednio dobrać metody, a także samodzielnie skonstruować narzędzia badawcze i zastosować je w celu rozwiązania złożonych i nietypowych problemów poznawczych z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze w ramach badań wizualnych (KU2_U02)
- w dobrym stopniu jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji oraz korekty posiadanej wiedzy pod kątem jej adekwatności względem najnowszych osiągnięć teoretycznych z zakresu kulturoznawstwa, innych nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, uwzględniając przy tym aktualne przemiany i zjawiska społeczno- kulturowe (KU2_K01)
Na ocenę bardzo dobrą student/ka:
- w bardzo dobrym stopniu jest na poziomie rozszerzonym specjalistyczną terminologię z zakresu kulturoznawstwa i innych nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii) oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki). Rozumie kluczowe koncepcje i teorie wypracowane na ich gruncie w stopniu pozwalającym na zintegrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych w odniesieniu do metodologii wizualnych (KU2_W02)
- w bardzo dobrym stopniu potrafi odpowiednio dobrać metody, a także samodzielnie skonstruować narzędzia badawcze i zastosować je w celu rozwiązania złożonych i nietypowych problemów poznawczych z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze w ramach badań wizualnych (KU2_U02)
- w bardzo dobrym stopniu jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji oraz korekty posiadanej wiedzy pod kątem jej adekwatności względem najnowszych osiągnięć teoretycznych z zakresu kulturoznawstwa, innych nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, uwzględniając przy tym aktualne przemiany i zjawiska społeczno- kulturowe (KU2_K01)
Zajęcia odbywają sie synchronicznie poprzez MS Teams.
Materiały dydaktycznych do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle.
Metody weryfikacji - aktywność na zajęciach, ocenianie ciągłe, realizacja projektu badawczego.
Metody dydaktyczne:
Metoda ćwiczeniowa, studium przypadku i metoda projektu.
W zakresie wiedzy - ocenianie ciągłe, projekty i ćwiczenia praktyczne.
W zakresie umiejętności - ocenianie ciągłe, projekty i ćwiczenia praktyczne.
W zakresie kompetencji - ocenianie ciągłe, projekty i ćwiczenia praktyczne.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
GILLIAN ROSE. 2020. Interpretacja materiałów wizualnych. PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: