Metodologia badań kulturoznawczych WH-KUZ-II-1-MetBaKu
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia własnych badań (np. do prac dyplomowych czy na zlecenie sektora publicznego) lub udziału w projektach badawczych poprzez wykształcenie w nich świadomości metodologicznej i wyposażenie w przydatne narzędzia, techniki i metody możliwe do wykorzystania w działalności badawczej o charakterze kulturoznawczym. Zajęcia uzupełnione są o aspekt praktyczny związany z najbardziej popularnymi i przydatnymi w działalności badacza kultury metodami badawczymi, takimi jak techniki przeprowadzania wywiadów, tworzenie notatek terenowych w ramach obserwacji uczestniczącej, przygotowywanie ankiet, analiza i interpretacja wyników, interpretacja materiałów wizualnych czy krytyczna analiza dyskursu. W czasie spotkań prezentowane i omawiane będą wykonane przez studentów zadania związane z zastosowaniem poszczególnych metod badawczych w praktyce. Będziemy również dyskutowali, bazując na doświadczeniach uzyskanych podczas wykonywanych zadań, nad mocnymi i słabymi stronami zastosowania danej metody przy określonej problematyce badawczej, a także nad teoretycznymi, praktycznymi i etycznymi aspektami procesu badawczego. Podstawowym celem jest wyrobienie w studentach samoświadomości metodologicznej i przygotowanie do samodzielnego zaprojektowania i przeprowadzenia badania ilościowego i jakościowego w ramach własnej praktyki naukowej (pod kątem zbierania materiału do rozprawy magisterskiej lub pracy w agencjach czy instytucjach badawczych).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/ka:
- Zna specyfikę badań kulturoznawczych na tle innych dziedzin i dyscyplin naukowych; zna metody i narzędzia badawcze, teorie oraz właściwe im zaplecze pojęciowe, oraz potrafi krytycznie, autorefleksyjnie się do nich odnieść podczas badania (KU2_W01)
- Potrafi sensownie i zasadnie łączyć teorie i metody badawcze, a także samodzielnie stworzyć odpowiednie dla danego tematu narzędzia badawcze; zna techniki zbierania i porządkowania materiału badawczego, a także podstawowe zasady jego analizy i interpretacji i potrafi wykorzystać je w praktyce badawczej (KU2_W01).
- Zna zarówno ograniczenia, jak i mocne strony perspektywy kulturoznawczej, dlatego potrafi (i wie, kiedy należy) prowadzić badania wraz z przedstawicielami innych dyscyplin naukowych czy innych, nienaukowych praktyk (np. artystycznej czy aktywistycznej) przy wykorzystaniu aktualnych teorii z zakresu nauk o kulturze (KU2_W03)
- Jest gotów, uczestnicząc w rzeczywistości społeczno-kulturowej, rozpoznać palące problemy i nowe zjawiska, które domagają się kulturoznawczego zbadania (KU2_KO1)
- Jest gotów samodzielnie sformułować problem badawczy oraz dobrać adekwatne metody do jego rozwiązania; potrafi wpisać swój problem badawczy w szerszy kontekst, obejmujący literaturę przedmiotu i inne badania, a także wyznaczyć cele przyszłym badaniom, które mogłyby opierać się na wyprowadzonych wnioskach (KU2_K01)
- Jest gotów wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce badawczej (np. w ramach współpracy z sektorem publicznym) (KU2_KO2)
- Jest świadomy/a ważności i zapotrzebowania na ekspercką wiedzę o charakterze naukowym we współczesnym świecie (KU2_K02)
Punkty ECTS:
- obecność na zajęciach - 30h
- czytanie literatury przedmiotu - 20h
- konsultacje z prowadzącym - 15h
- przygotowywanie zadań badawczych - 10h
75 : 25 = 3 pkt ECTS
Kryteria oceniania
W zakresie wiedzy - ocenianie ciągłe.
W zakresie umiejętności - ocenianie ciągłe, projekty i ćwiczenia praktyczne.
Na ocenę dst student/ka:
- ma problem ze zrozumieniem znaczenia konceptualnego przygotowania badania na poziomie formułowania hipotez/pytań badawczych i określania metod badawczych;
- zna wyłącznie najważniejsze narzędzia i techniki badawcze związane z określonymi tradycjami w obrębie nauk o kulturze i innych dyscyplin kulturoznawczych;
- ma problem ze zrozumieniem zasad poprawnego definiowania pojęć, określania przedmiotu badawczego i doboru materiału badawczego;
- dobranie metod badawczych odpowiednio do sformułowanego problemu oraz postawionych pytań/hipotez badawczych sprawia mu/jej wyraźny problem;
- opracowanie i przedstawienie wyników przeprowadzonego badania w zależności od dobranych metod sprawia mu/jej wyraźny problem;
- z trudem potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do właściwego sproblematyzowania i teoretycznego ujęcia ważnych zjawisk aktualnego życia społeczno-kulturalnego.
- potrafi zachować właściwą kolejność poszczególnych etapów badawczych, uzasadnić ważność zachowania odpowiedniej procedury postępowania, ale nie rozpoznaje sytuacji, które wymagają względnej elastyczności działania.
Na ocenę db student/ka:
- rozumie znaczenie konceptualnego przygotowania badania na poziomie formułowania hipotez/pytań badawczych i określania metod badawczych w stopniu średnim/wystarczającym;
- zna większość najważniejszych narzędzi i technik badawczych związanych z określonymi tradycjami w obrębie nauk o kulturze i innych dyscyplin kulturoznawczych;
- rozumie w stopniu średnim/wystarczającym zasady poprawnego definiowania pojęć, określania przedmiotu badawczego i doboru materiału badawczego;
- dobranie metod badawczych odpowiednio do sformułowanego problemu oraz postawionych pytań/hipotez badawczych sprawia mu/jej nieznaczne problemy;
- opracowanie i przedstawienie wyników przeprowadzonego badania w zależności od dobranych metod sprawia mu/jej nieznaczne problemy;
- potrafi w stopniu średnim/wystarczającym wykorzystać zdobytą wiedzę do sproblematyzowania i teoretycznego ujęcia ważnych zjawisk aktualnego życia społeczno-kulturalnego;
- potrafi w stopniu średnim/wystarczającym zachować właściwą kolejność poszczególnych etapów badawczych, uzasadnić ważność zachowania odpowiedniej procedury postępowania i rozpoznać sytuacje, które wymagają względnej elastyczności działania.
Na ocenę bdb student/ka:
- doskonale rozumie znaczenie konceptualnego przygotowania badania na poziomie formułowania hipotez/pytań badawczych i określania metod badawczych;
- bardzo dobrze zna najważniejsze narzędzia i techniki badawcze związane z określonymi tradycjami w obrębie nauk o kulturze i innych dyscyplin kulturoznawczych;
- doskonale rozumie zasady poprawnego definiowania pojęć, określania przedmiotu badawczego i doboru materiału badawczego;
- dobranie metod badawczych odpowiednio do sformułowanego problemu oraz postawionych pytań/hipotez badawczych nie sprawia mu/jej większych problemów;
- opracowanie i przedstawienie wyników przeprowadzonego badania w zależności od dobranych metod nie sprawia mu/jej większych problemów;
- doskonale potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do sproblematyzowania i teoretycznego ujęcia ważnych zjawisk aktualnego życia społeczno-kulturalnego;
- potrafi zachować właściwą kolejność poszczególnych etapów badawczych, uzasadnić ważność zachowania odpowiedniej procedury postępowania i rozpoznać sytuacje, które wymagają względnej elastyczności działania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: