Kultura cyfrowa WH-KUZ-II-1-KulCyf
Celem zajęć jest refleksja nad komunikacyjnymi, edukacyjnymi oraz twórczymi aspektami uczestnictwa w Sieci połączona z praktycznym sprawdzeniem możliwości wybranych platform internetowych w tym zakresie. Omówione zostaną: style użytkowania internetu, jego społeczne wymiary, zjawiska z nim związane, możliwości, które oferuje, a także zagrożenia, które się z tym wiążą. Partycypacja w wirtualnym świecie jest coraz ważniejszym elementem codzienności każdego z nas, dlatego należy poddać ją refleksyjnemu, krytycznemu oglądowi, by nie przegapić szans, które otwiera ona zarówno przed uczestnikami życia społeczno-kulturowego, jak i jego badaczami, a także uniknąć - a przynajmniej być świadomym - zagrożeń.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/ka:
- posiada podstawową wiedzę o modelach komunikacyjnych i stylach użytkowania cyfrowych przekazów (KU2_W03)
- rozumie mechanizmy funkcjonowania komunikacji masowej, zwłaszcza w konwergentnym modelu medialnym (KU2_W03, KU2_W07)
- rozumie wpływ przekazów medialnych na konstruowanie obrazu rzeczywistości społeczno-kulturowej (KU2_W07)
- potrafi twórczo wykorzystywać możliwości Sieci w ramach swoich aktywności zarówno prywatnych, jak i publicznych (KU2_U05);
- potrafi dokonać rzetelnej i krytycznej analizy przekazów medialnych i cyfrowych (KU2_U05);
- potrafi wykorzystać medium cyfrowe do zdobywania rzetelnych informacji z zakresu życia społeczno-kulturalnego (KU2_K02)
- potrafi odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w cyfrowej rzeczywistości; zna dobre zasady interakcji i aktywności w obrębie Sieci, tzw. netykietę (KU2_K02).
OPIS ECTS:
- udział w zajęciach w formie e-learningu - 30h
- lektura tekstów - 15h
- konsultacje z wykładowcą za pośrednictwem aplikacji MS Teams - 10h
- prowadzenie obserwacji netnograficznej - 15h
- przygotowanie raportu z badania netnograficznego - 10h
Razem: 80 : 25 = 3 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest ocenianie ciągłe oraz poziom przygotowanych raportów badawczych z zakresu netnografii.
Na ocenę dst student/ka:
- posiada minimalną wiedzę o modelach komunikacyjnych i stylach użytkowania cyfrowych przekazów; ma problemy ze zrozumieniem mechanizmów komunikacji w konwergentnym modelu medialnym;
ma problemy ze zrozumieniem wpływu przekazów medialnych na konstruowanie obrazu rzeczywistości społeczno-kulturowej; potrafi twórczo wykorzystywać możliwości Sieci w stopniu minimalnym; z trudem dokonuje rzetelnej i krytycznej analizy przekazów medialnych i cyfrowych; rozumie specyfikę i ograniczenia wybranych platform i portali sieciowych w stopniu minimalnym; potrafi wykorzystać medium cyfrowe do zdobywania informacji z zakresu życia społeczno-kulturalnego, lecz problem sprawia mu/jej krytyczna ich ocena; potrafi odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w cyfrowej rzeczywistości w stopniu minimalnym; zna dobre zasady interakcji i aktywności w obrębie Sieci, tzw. netykietę w stopniu minimalnym.
Na ocenę db student/ka:
- posiada średnią/wystarczającą wiedzę o modelach komunikacyjnych i stylach użytkowania cyfrowych przekazów; nie ma większych problemów ze zrozumieniem mechanizmów komunikacji w konwergentnym modelu medialnym; nie ma większych problemów ze zrozumieniem wpływu przekazów medialnych na konstruowanie obrazu rzeczywistości społeczno-kulturowej; potrafi twórczo wykorzystywać możliwości Sieci w stopniu średnim-wystarczającym; bez większych problemów dokonuje krytycznej analizy przekazów medialnych i cyfrowych; rozumie specyfikę i ograniczenia wybranych platform i portali sieciowych w stopniu średnim/wystarczającym; potrafi wykorzystać medium cyfrowe do zdobywania informacji z zakresu życia społeczno-kulturalnego, przy wystarczającej sprawności w ich ocenie; potrafi odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w cyfrowej rzeczywistości w stopniu średnim/wystarczającym; zna dobre zasady interakcji i aktywności w obrębie Sieci, tzw. netykietę w stopniu średnim/wystarczającym.
Na ocenę bdb student/ka:
- bardzo dobrze przyswoił/a wiedzę o modelach komunikacyjnych i stylach użytkowania cyfrowych przekazów; zrozumienie mechanizmów komunikacji w konwergentnym modelu medialnym nie sprawia mu/jej problemów; doskonale rozumienie wpływ przekazów medialnych na konstruowanie obrazu rzeczywistości społeczno-kulturowej; potrafi twórczo i sprawnie wykorzystywać możliwości Sieci w ramach własnych aktywności; dokonuje wnikliwej krytycznej analizy przekazów medialnych i cyfrowych; doskonale rozumie specyfikę i ograniczenia wybranych platform i portali sieciowych; potrafi wykorzystać medium cyfrowe do zdobywania informacji z zakresu życia społeczno-kulturalnego i rzetelnie ocenić ich wiarygodność; potrafi odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w cyfrowej rzeczywistości; doskonale zna dobre zasady interakcji i aktywności w obrębie Sieci, tzw. netykietę, i stara się ich przestrzegać.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: