Antropologia współczesności WH-KUZ-II-1-AntWsp
Celem zajęć poświęconych antropologii współczesności jest przedstawienie pełnego i uporządkowanego zestawu teorii antropologicznych w kontekście przemian współczesnej kultury. Główny nacisk położony będzie na kolejne zwroty w naukach humanistycznych(językowy, performatywny, narratologiczny), kwestie metodologiczne, oraz pytania dotyczące takich zjawisk jak globalizacja, wielokulturowość, postkolonializm, przemiany życia codziennego, tożsamość płciowa, ruchy miejskie czy rozwój memory studies.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
KU2_W02: Zna na poziomie rozszerzonym specjalistyczną terminologię z zakresu kulturoznawstwa i innych nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii) oraz
pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki). Rozumie kluczowe koncepcje i teorie wypracowane na ich gruncie w stopniu pozwalającym na zintegrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
KU2_W07
Rozumie najważniejsze wyzwania współczesnej cywilizacji, zwłaszcza związane z procesem globalizacji i ekspansją sieciowych technologii komunikacyjno-medialnych, urynkowieniem, przemianami wzorców kulturowych i stylów życia. Zna ich źródła, kierunki rozwoju i możliwe konsekwencje.
UMIEJĘTNOŚCI:
KU2_U03
Potrafi opracować wyniki własnych badań z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych i nietypowych problemów badawczych.
KU2_U04: Potrafi komunikować się na specjalistyczne tematy z obszaru kulturoznawstwa i nauk o kulturze z ekspertami w tym zakresie, a także szerszym kręgiem odbiorców, dostosowując poziom swoich wypowiedzi do kompetencji interlokutorów.
OPIS ECTS - 2,5 pkt
Udział w ćwiczeniach - 15h
Przygotowanie do zajęć - 20h
Konsultacje - 5h
Prace pisemne - 30h
Forma pracy: kontakt bezpośredni (MS Teams, konsultacje) i praca własna
Kryteria oceniania
I. Ocena formująca:
KU2-W02
Zna na poziomie rozszerzonym terminologie z obszaru kulturoznawstwa w odniesieniu do antropologii.
na ocenę 2 (ndst.)- Nie zna na poziomie rozszerzonym terminologii z obszaru kulturoznawstwa w odniesieniu do antropologii
na ocenę 3 (dst.) - Dostatecznie zna na poziomie rozszerzonym terminologii z obszaru kulturoznawstwa w odniesieniu do antropologii
- na ocenę 4 (db.) - Dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologii z obszaru kulturoznawstwa w odniesieniu do antropologii
- na ocenę 5 (bdb.) - Bardzo dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologii z obszaru kulturoznawstwa w odniesieniu do antropologii
KU2_W07
Rozumie najważniejsze wyzwania współczesnej cywilizacji, zwłaszcza związane z procesem globalizacji i ekspansją sieciowych technologii komunikacyjno-medialnych, urynkowieniem, przemianami wzorców kulturowych i stylów życia. Zna ich źródła, kierunki rozwoju i możliwe konsekwencje.
na ocenę 2 (ndst.) - Nie rozumie najważniejszych wyzwań współczesnej cywilizacji, zwłaszcza związane z procesem globalizacji i ekspansją sieciowych technologii komunikacyjno-medialnych, urynkowieniem, przemianami wzorców kulturowych i stylów życia. Zna ich źródła, kierunki rozwoju i możliwe konsekwencje.
na ocenę 3 (dst.) - Rozumie w stopniu dostatecznym najważniejsze wyzwania współczesnej cywilizacji, zwłaszcza związane z procesem globalizacji i ekspansją sieciowych technologii komunikacyjno-medialnych, urynkowieniem, przemianami wzorców kulturowych i stylów życia. Zna ich źródła, kierunki rozwoju i możliwe konsekwencje.
na ocenę 4 (db.) - Rozumie w stopniu dobrym najważniejsze wyzwania współczesnej cywilizacji, zwłaszcza związane z procesem globalizacji i ekspansją sieciowych technologii komunikacyjno-medialnych, urynkowieniem, przemianami wzorców kulturowych i stylów życia. Zna ich źródła, kierunki rozwoju i możliwe konsekwencje.
na ocenę 5 (bdb.)- Bardzo dobrze rozumie najważniejsze wyzwania współczesnej cywilizacji, zwłaszcza związane z procesem globalizacji i ekspansją sieciowych technologii komunikacyjno-medialnych, urynkowieniem, przemianami wzorców kulturowych i stylów życia. Zna ich źródła, kierunki rozwoju i możliwe konsekwencje.
KU2_U03
Potrafi opracować wyniki własnych badań z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych i nietypowych problemów badawczych.
na ocenę 2 (ndst.) - Nie potrafi opracować wyników własnych badań z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz zaproponować oryginalnych rozwiązań złożonych i nietypowych problemów badawczych.
na ocenę 3 (dst.) - Potrafi dostatecznie opracować wyniki własnych badań z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych i nietypowych problemów badawczych.
na ocenę 4 (db.) - Potrafi dobrze opracować wyniki własnych badań z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych i nietypowych problemów badawczych.
na ocenę 5 (bdb.)- Potrafi bardzo dobrze opracować wyniki własnych badań z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych i nietypowych problemów badawczych.
KU2_U04
Potrafi komunikować się na specjalistyczne tematy z obszaru kulturoznawstwa i nauk o kulturze z ekspertami w tym zakresie, a także szerszym kręgiem odbiorców, dostosowując poziom swoich wypowiedzi do kompetencji interlokutorów.
- na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi komunikować się na specjalistyczne tematy z obszaru kulturoznawstwa w odniesieniu do antropologii
- na ocene 3 (dst.) - dostatecznie potrafi komunikować się na specjalistyczne tematy z obszaru kulturoznawstwa w odniesieniu do antropologii
- na ocenę 4 (db.) - dobrze potrafi komunikować się na specjalistyczne tematy z obszaru kulturoznawstwa w odniesieniu do antropologii
- na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobra potrafi komunikować się na specjalistyczne tematy z obszaru kulturoznawstwa w odniesieniu do antropologii
II Ocena podsumowująca:
Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do wiedzy: udział w dyskusji, prezentacje.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do umiejętności: prace pisemne oraz udział w dyskusji.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
PAWEŁ ŁUCZECZKO. 2012. ANTROPOLOGIA WSPÓLCZESNOŚCI W POLSCE NARODZINY, ROZWÓJ, PERSPEKTYWY Rocznik Antropologii Historii, 2012, rok II, nr 1(2), ss. 21–45
Wojciech Kruszelnicki. 2012. ZWROT REFLEKSYJNY W ANTROPOLOGII KULTUROWEJ, s. 122-135, 136-157, 166-188, 191-214.
Grażyna Gajewska. O WŁADZY LUDZI NAD ZWIERZĘTAMI W KULTURZE ZACHODNIEJ - PERSPEKTYWA POSTHUMANISTYCZNA. STUDIA EUROPAEA GNESNENSIA 11/2015 ISSN 2082-5951 DOI 10.14746/SEG.2015.11.11
Aleksandra KIL. 2012. Nowe media jako nasi wspólnicy. O sprawczości technologii na podstawie myśli Bruno Latoura
Dorota Sepczyńska, 2014. Transhumanizm. Spotkanie z utopią.
Bendyk E., Człowiek-tytan, „Krytyka Polityczna” 2008, nr 15
Jacyno M. 2004. Kultura indywidualizmu - wybrane strony
Kuligowski W. 2007. Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce - wybrane strony
Fatyga B. 1997. Dzicy z mojej ulicy
R. KLEŚTA-NAWROCKI, W. PIASEK, KU ANTROPOLOGICZNEJ HISTORII WSPÓŁCZESNOŚCI, Rocznik Antropologii Historii, 2012, rok II, nr 1(2), ss. 7–12
http://rah.pth.net.pl/uploads/2012_1_Współczesność/Klesta_Piasek_pol.pdf
Gans Eric, A Brief Introduction to Generative Anthropology, Un peu d’histoire. http://anthropoetics.ucla.edu/gaintro/ Peter Goldman, Why Generative Anthropology? (Chronicle445) https://web.archive.org/web/20160401153850/http://www.anthropoetics.ucla.edu/views/vw445.htm
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: