Wielkie kultury świata WH-KUZ-I-3-WielKul
1. Wielkie kultury? Claude Levi-Strauss przewraca się w grobie. Ale co z Bronisławem Malinowskim?
2. Welcome to British Museum
3. Zdobycie Jerycha
4. O metojkach, którzy pracowali, żeby Sokrates mógł filozofować, a Platon powiedzieć o poetach eidolon demiurgoi i wygnać ich - apopempein! - z idealnego państwa
5. O zmarnowanej przez Owidiusza szansie poznania barbarzyńców.
6. Torquemada i następcy
7. Biały Europejczyk cywilizuje Amerykę.
8. Wyprawy na Wschód. Tribute to Edward Wadie Said (1935-2003)
9. O rasizmie i klęsce oświecenia
10. O dobrodziejstwie pańszczyzny dla wielkiej kultury pańskiej
11. O majestacie Królestwa Belgów okazanym w Kongo. Próba lektury „Jądra ciemności”
12. Dziki Zachód i jego indiańskie ofiary
13. Dowody nadczłowieczeństwa. Prawnukowie Goethego na Majdanku.
14. Dostojewski wyrusza na wojnę Ukrainą, ale Czechow zostaje na miejscu
15. Ziemia poddana absolutnie. O triumfie homo sapiens nad królestwem zwierząt
W cyklu 2024/25_L:
1. Wielkie kultury? Claude Levi-Strauss przewraca się w grobie. Ale co z Bronisławem Malinowskim? 2. Welcome to British Museum 3. Zdobycie Jerycha 4. O metojkach, którzy pracowali, żeby Sokrates mógł filozofować, a Platon powiedzieć o poetach eidolon demiurgoi i wygnać ich - apopempein! - z idealnego państwa 5. O zmarnowanej przez Owidiusza szansie poznania barbarzyńców. 6. Torquemada i następcy 7. Biały Europejczyk cywilizuje Amerykę. 8. Wyprawy na Wschód. Tribute to Edward Wadie Said (1935-2003) 9. O rasizmie i klęsce oświecenia 10. O dobrodziejstwie pańszczyzny dla wielkiej kultury pańskiej 11. O majestacie Królestwa Belgów okazanym w Kongo. Próba lektury „Jądra ciemności” 12. Cywilizator Feliks Koneczny albo z dziejów ignorancji w Polsce 13. Dowody nadczłowieczeństwa. Prawnukowie Goethego na Majdanku. 14. Dostojewski wyrusza na wojnę Ukrainą, ale Czechow zostaje na miejscu 15. Ziemia poddana absolutnie. O triumfie homo sapiens nad królestwem zwierząt |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_1 z jednej strony rozumie śródziemnomorskie pochodzenie europejskich kultur, z drugiej zaczyna rozumieć, że POZA EUROPĄ istnieją takie kultury, które nigdy nie potrzebowały Europy, więcej, dla których zderzenie z nią oznaczało zagrożenia lub wręcz zagładę. Potrafi je nazwać i pokrótce opisać.
W_2 rozumie, że kultura to nie tylko wielka sztuka, wielka filozofia, wielka polityka, wielka religia, ale także mała CODZIENNOŚĆ niepiśmiennych, a obraz epok bez ich uwzględnienia będzie fałśzywy.
U_ 1 rozumie, że HIERARCHIE kultur tworzą zwycięscy i, że to oni piszą historię nazywając własne kultury wielkimi. Potrafi to uzasadnić
U_2 NAUKI O KULTURZE rozumie jako te, które - nawet wtedy, gdy patrzą w daleką przeszłość, patrzą z mikroperspektyw. Potrafi zastosować metody kulturoznawcze w interpretacjach historycznych, przynajmniej wie, że powinien potrafić.
K_1 rozumie DWUZNACZNOŚĆ europejskich kultur: ich osiągnięcia, ale i cenę, jaką za nie płacili poddani, niewolni, niewierni, a to stanowi decydujący krok w kształtowaniu jego kompetencji międzykulturowych
K_2 rozumie, że powinnością humanisty, gdy mowa o innych częściach świata, jest oddać głos NIEEUROPEJCZYKOM zamiast przemawiać za nich, choćby z empatią. Nie rozumie tylko, jak mają przemówić ci, których przedstawicie „wielkich kultur” wycieli w pień lub którym urządzili ludobójstwo pełzające. W tym przypadku wie, że nie wie.
Kryteria oceniania
Student przygotowuje godzinne wystąpienie dotyczące jednej z poniższych kultur, swoją opowieść umieszcza w kontekście zagadnień poruszanych na wykladzie. Poniższa lista nie została zamknięta, a inicjatywa studentów jest mile widziane
Kultura:
1. Indian brazylisjskich
2. Triobrandczyków
3. Inuitów
4. Pigmejów
4. Żydow etiopskich
5. Ślązaków
6. Aborygenów australijskich
Praktyki zawodowe
Nie ma
Literatura
Podawana do każdego tematu na bieżąco
W cyklu 2024/25_L:
Podawana na bieżąco do każdego tematu |
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Nie ma |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: