Seminarium licencjackie WH-KUZ-I-3-SeLic
Cele przedmiotu:
• udział studenta w badaniach;
• opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej i udział studentów w badaniach;
• poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej;
• rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych;
• sporządzanie bibliografii podmiotowej i przedmiotowej;
• nabycie umiejętności edytorskiego opracowania tekstu naukowego;
• opanowanie umiejętności wykorzystywanie źródeł naukowych;
• opanowanie znajomości zasad cytowania;
• nabycie umiejętności redagowania przypisów i indeksów;
• nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy magisterskiej;
• opanowanie podstawowych umiejętności dotyczących konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia.
Treści merytoryczne: Warsztat naukowy współczesnego humanisty. Zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych. Zasady konstruowania wywodu naukowego. Zasady edytorskie humanistycznych prac naukowych. Elementy stylistyki tekstu naukowego. Kompozycja pracy licencjackiej.
Metody oceny: ocena ciągła przygotowania do seminarium.
W cyklu 2021/22_L:
Cele przedmiotu: Treści merytoryczne: Warsztat naukowy współczesnego humanisty. Zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych. Zasady konstruowania wywodu naukowego. Zasady edytorskie humanistycznych prac naukowych. Elementy stylistyki tekstu naukowego. Kompozycja pracy licencjackiej. Metody oceny: ocena ciągła przygotowania do seminarium. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: OPIS ECTS - 5 pkt
Udział w seminarium - 15h (0,5 ECTS)
Przygotowanie i złożenie pracy licencjackiej - 75h (2,5 ECTS)
Konsultacje - 60h (2 ECTS) | W cyklu 2022/23_L: 1 semestr
OPIS ECTS - 5 pkt
Udział w seminarium - 1 ECTS
Przygotowanie kolejnych rozdziałów pracy - 3 ECTS
Konsultacje - 1 ECTS
2 semestr
OPIS ECTS - 5 pkt
Udział w seminarium - 1 ECTS
Przygotowanie i złożenie pracy licencjackiej - 3 ECTS
Konsultacje - 1 ECTS | W cyklu 2023/24_L: obecność 15 h
pisanie pracy 90 h
konsultacje 10 h |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
KU1_W01 --Zna kluczowe pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze pochodzące z tradycji kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz ich współczesnych nurtów. Rozumie najważniejsze teorie wypracowane w ramach tych dyscyplin; zna historię i kontekst ich powstania oraz wzajemne relacje między nimi.
KU1_U01 --Potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła.
KU1_U02 --Potrafi samodzielnie sformułować problem
badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.
KU1_U03--Potrafi korzystać z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w celu uzyskania wartościowych informacji i źródeł niezbędnych do rozwiązania problemu badawczego z obszaru kulturoznawstwa i nauk o kulturze.
KU1_U05-- Potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący opanowania specjalistycznej terminologii oraz posiadania umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
KU1_K02--Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
KU1_K05--Jest gotów do kierowania się zasadami etycznymi oraz postępować zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi podczas swojej aktywności badawczej i praktycznej zgodnie z najwyższymi standardami zawodu kulturoznawcy
Kryteria oceniania
Przygotowanie pracy licencjackiej opartej na wszechstronnej wiedzy z zakresu kulturoznawstwa z charakterystyczną dlań wielodyscyplinarnością na podstawie umiejętności nabytych w czasie studiów w poczuciu odpowiedzialności za społeczne znaczenie pracy kulturoznawcy.
Efektami kształcenia jest to, że studentów, który ukończył seminarium:
- ma uporządkowaną podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk hu- manistycznych w systemie nauk oraz o specyfice przedmiotu badań kultu- roznawczych
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym
- ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych
- potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych
- umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji
- samodzielnie formułuje problem badawczy oraz decyduje o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych
- potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
- ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
- umie nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i potrzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań
1 semestr
OPIS ECTS - 5 pkt
Udział w seminarium - 1 ECTS
Przygotowanie kolejnych rozdziałów pracy - 3 ECTS
Konsultacje - 1 ECTS
2 semestr
OPIS ECTS - 5 pkt
Udział w seminarium - 1 ECTS
Przygotowanie i złożenie pracy licencjackiej - 3 ECTS
Konsultacje - 1 ECTS
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
1. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.
2. Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia.
W cyklu 2021/22_L:
A. Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Wyd. PIW, Warszawa 2016 Andrzej Radomski, O zastosowaniu map myśli w nauce i edukacji, Kultura i Historia nr 36/2019 (2) http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/wp-content/uploads/2019/12/1AndrzejRadomskiOZastosowaniumapmysli.pdf E. Kulczycki, Jak napisać "dobry" artykuł naukowy, czyli naukowo o pisaniu Steven Pinker, Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku. Małgorzata Rygielska , O „tekście kultury” A. Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Wyd. PIW, Warszawa 2016 Tomasz Poskrobko, Redagowanie tekstów naukowych. Metodyka pracy naukowej |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: