Lider i manager w kulturze WH-KUZ-I-3-M-LidMan
Celem zajęć jest prezentacja modeli zarządzania odpowiadających założeniom i potrzebom działalności kulturalnej, uwzględniających specyfikę zarządzania w instytucjach kultury, w tym takich, do których zadań należy opieka nad dziedzictwem, rozumianym jako system dóbr i wartości, kształtujących postawy wspólnotowe.
Zagadnienia szczegółowe:
1) Kultura a zarządzanie.
2) Zarządzanie jako proces: planowania, organizowania, kierowania, kontrolowania.
3) Modele kierowania (przegląd).
4) Zarządzanie: aspekty liderskie i menadżerskie.
5) Kierowanie a zewnętrzne formy nadzoru i kontroli.
6) Zarządzanie strategiczne a zadania lidera.
7) Zarządzanie kryzysowe a zadania lidera.
8) Zarządzający jako osoba publiczna.
9) Koncepcja zarządzania humanistycznego a praca zespołowa.
10) Analiza czynników sukcesu i czynników porażki w zarządzaniu z perspektywy lidera i menadżera.
11) Przegląd doświadczeń wybranych liderów i menadżerów (w tym: spotkania z zaproszonymi gośćmi).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W10
Zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym realizowanego modułu kształcenia.
KU1_U10
Potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach realizowanego modułu kształcenia.
KU1_K06
Jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć (40%).
Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.
2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.
3) R.W. Giuliani, wsp. K. Kurson, Przywództwo, Kraków 2003.
4) K. Kłudkiewicz, Dyrektor w ‘ciaśniejszych ramach’, w: M. Gumowski, Siła do ujarzmienia, Warszawa 2021.
5) P. Kruczkowska, Urzędnik kontra menadżer – przemiany roli kierownika instytucji kultury, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2016, nr 12, s. 192-211.
6) Leadership: Where Else Can We Go?, red. M.W. Mc Call Jr, M.M. Lombardo, Durham, 1978.
7) P. Majewski, Wszystko już było… Muzea polskie w perspektywie długiego trwania, w: Mieczysław Treter, Muzea współczesne. Studium muzeologiczne. Początki, rodzaje, istota i organizacja muzeów. Publiczne zbiory muzealne w Polsce i przyszły ich rozwój, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa [1917] 2019, s. 5-27.
8) D. M. Rubenstein, Liderzy. 30 inspirujących rozmów z największymi liderami naszych czasów, Kraków 2021.
9) E. Sanecka, Narcystyczne przywództwo w organizacjach. Analiza ujęć teoretycznych i empirycznych, „Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne”, 2015, nr 16(1), s. 55-67.
10) Strategie zarządzania instytucjami i projektami kulturalnymi, red. K. Pawlicka, A. Wróblewska, Warszawa 2019 https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/humanistyka/532--e-book-strategie-zarzadzania-instytucjami-i-projektami-kulturalnymi.html.
11) Zarządzanie humanistyczne, red. R. Batko i in., Warszawa 2015.
12) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020.
13) czasopismo naukowe „Załącznik Kulturoznawczy”.
14) czasopismo „Business English Magazine”.
15) filmy: Zabić drozda, prod. A. Pakula, 1962; Jak zostać królem, reż. T. Hooper, 2010; Pan od muzyki, reż. Ch. Barratier, 2004; Jan Zachwatowicz 1900-1983, reż. A. Krauze, 2000; Mistrz, reż. M. Barczewski, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: