Lider i menedżer kultury WH-KUZ-I-3-LidMeKul
Wyzwaniem czasów współczesnych jest konstrukcja modeli zarządczych, odpowiadających rudymentom działalności kulturalnej, odwołującej się do rozumienia doświadczenia historycznego oraz jego znaczenia dla budowania wspólnoty państwowej i kulturowej, mieszczących się więc w kontekście i roli długiego trwania kultury jako systemu dóbr i wartości. W ramach tak określonego wyzwania mieści się również ewaluacja dominujących we współczesnym świecie modeli zarządczych, limitowanych okresami sprawowania funkcji kierowniczych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod i mechanizmów zarządzania, a w szczególności przywództwa, z uwzględnieniem jego specyfiki, wynikającej z charakteru dziedzictwa kulturowego. Prowadzenie zajęć zakłada współuczestnictwo osób, pełniących publiczne roli liderów i liderek w działalności kulturalnej.
Przedmiotem zajęć będą następujące zagadnienia:
- zarządzanie i przywództwo jako proces;
- zarządzanie dziedzictwem kulturowym w muzeach jako zadanie państwa i jego instytucji;
- system prawa powszechnie obowiązującego;
- kompetencje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, innych organów władzy państwowej oraz wyspecjalizowanych instytucji kultury;
- źródła finansowania kultury – współczesne formy mecenatu;
- wyzwania zarządcze;
- system zarządzania dziedzictwem kulturowym;
- społeczna misja instytucji kultury;
- modele finansowania a zasada nienastawienia na osiąganie zysku;
- zarządzanie kryzysowe i zarządzanie zmianą (z uwzględnieniem w kontekstu pandemii).
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
ZK-spec1_W02
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii badań nauk humanistycznych i wybranych nauk społecznych w oparciu o ogólną metodologię nauk, w szczególności w obszarze zarządzania kulturą
ZK-spec1_W03
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalizacji, w szczególności zarządzania kulturą
ZK-spec1_U01
Student potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności w obszarze zarządzania kulturą
ZK-spec1_U02
Student potrafi w sposób samodzielny pozyskiwać informacje z różnorodnych źródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadającym postepowaniu badawczemu w obszarze nauk o kulturze i dyscyplin pokrewnych, rozwijać swoje kompetencje badawcze i zawodowe, oraz kierować swoją karierą zawodową, w szczególności w obszarze zarządzania kulturą
ZK-spec1_K01
Student potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności w obszarze zarządzania kulturą
ECTS; 2 p.
Kryteria oceniania
Metody:
Ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć (40%).
Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60%).
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są poprzez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć.
Kryteria:
Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, wyciąga wnioski, dotyczące zarządzania i przywództwa, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zarządzania; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków.
Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną, opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zarządzania; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje obiektywizmu w formułowaniu wniosków.
Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze i podejmuje próby wnioskowania.
Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej.
Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej, zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami.
Literatura
Literatura: Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle.
Literatura:
1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.
2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.
3) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011.
4) P. Majewski, Wykształcony muzealnik we współczesnym muzeum – próba diagnozy stanu obecnego i perspektyw zmian, „Przegląd Zachodniopomorski”, 2018, nr 2.
5) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006.
6) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019.
7) Muzea kościelne wobec nowych wyzwań, red. N. Błażejczyk, P. Majewski, Warszawa 2019.
8) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018.
9) I Kongres Muzealników Polskich, red. M. Wysocki, Warszawa 2015.
10) czasopismo naukowe „Muzealnictwo”.
11) czasopismo naukowe „Załącznik Kulturoznawczy”.
12) Rocznik Kultury Polskiej 2016, 2017, 2018, Narodowe Centrum Kultury.
13) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: