Aksjologia WH-KUZ-I-3-Aksjolog
Treści merytoryczne:
A. CZY ISTNIEJĄ I JAKIE SĄ WARTOŚCI?
WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI
1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte
2. Schoppenhauera traktat o złu
3. Joseph Conrada "Jądro ciemnosci"
CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ
4. Heinrich Rickert
5. Max Scheller
WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY
6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a
7. "Inny świat" i "Anus mundi"
CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA)
8. Roman Ingarden
9. Tadeusz Kotarbiński
10. Władysław Tatarkiewicz
11. Adam Schaff
12. Leszek Kołakowski
13. Józef Tischner
B. WARTOŚCI W DRAMATACH SZEKSPIRA
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: A. CZY ISTNIEJĄ I JAKIE SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI 1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte 2. Schoppenhauera traktat o złu 3. Joseph Conrada "Jądro ciemnosci" CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ 4. Heinrich Rickert 5. Max Scheller WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY 6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a 7. "Inny świat" i "Anus mundi" CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) 8. Roman Ingarden 9. Tadeusz Kotarbiński 10. Władysław Tatarkiewicz 11. Adam Schaff 12. Leszek Kołakowski 13. Józef Tischner B. WARTOŚCI W DRAMATACH SZEKSPIRA |
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W02
Student rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki) dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami.
KU1_W05
Student zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
KU1_U04
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: obserwacja aktywności studenta i jej ocena, ocena udziału w dyskusjach, referat, pisemne zaliczenie semestralne.
Kryteria oceniania:
KU1_W02
na ocenę 5 student bardzo dobrze rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; bardzo dobrze zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami.
na ocenę 4 student dobrze, choć ze zdarzającymi się uchybieniami, rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna większość wzajemnych powiązań między tymi dyscyplinami.
na ocenę 3 student rozumie, choć z widocznymi uchybieniami, znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; ma dostateczną orientację we wzajemnych powiązaniach między tymi dyscyplinami.
na ocenę 2 student nie rozumie znaczenia innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; ma znikomą orientację we wzajemnych powiązaniach między tymi dyscyplinami.
KU1_W05
na ocenę 5 student zna biegle podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
na ocenę 4 student zna w większości podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
na ocenę 3 student zna niektóre podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
na ocenę 2 student nie zna podstawowych założeń teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
KU1_U04
Na ocenę 5 student potrafi w pełni wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Na ocenę 4 student nie zawsze w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Na ocenę 3 student rzadko i nie w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Na ocenę 2 student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Na ocenę końcową składają się:
1. aktywność na zajęciach (możliwość wygłoszenia referatu), udział w dyskusjach;
2. obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia);
3. pozytywny wynik z pisemnego sprawdzianu semestralnego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975.
2. R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I-III.
3. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005.
4. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992.
5. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002.
6. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006.
7. J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, [w:] O wartościowaniu w badaniach literackich, red. S. Sawicki, W. Panas, Lublin 1986, s. 7-23.
8. Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003.
9. A. Wierzbicka, Język - Umysł - Kultura, Warszawa 1999.
10. Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: