Aksjologia WH-KUZ-I-3-Aksjo
Zajęcia skupiają się na analizie wartości jako fundamentalnego elementu kształtującego zarówno życie jednostki, jak i funkcjonowanie społeczeństw. Obejmują one badanie pochodzenia, roli oraz dynamiki wartości w kulturze, jak również ich wpływu na normy dynamikę kultury. Kurs prezentuje zarówno klasyczne, jak i współczesne teorie wartości, pokazując, w jaki sposób wartości powstają i ulegają transformacji w kontekście współczesnych przemian kulturowych.
Na początku zajęć studenci zapoznają się z pojęciem wartości, z ich miejscem w kulturze oraz ich funkcją jako nośników normatywnych. Kolejne etapy kursu koncentrują się na różnych koncepcjach powstawania wartości i ich związku z moralnością oraz religią, przedstawiając, jak wartości kształtują jednostkowe doświadczenia i postawy.
W dalszej części kursu poruszana jest kwestia doświadczania wartości w codziennym życiu oraz analiza roli, jaką piękno odgrywa w procesie wartościowania. Kluczowym zagadnieniem jest również to, jak wartości wpływają na podmiotowość i kreatywność jednostki, a także jak kształtują ludzką twórczość i działalność w kulturze.
Ostatnia część zajęć poświęcona jest przemianom wartości we współczesnym życiu kulturowym oraz analizie zjawisk takich jak moda, przemoc i konflikty w kontekście wartości. Zajęcia kończą się refleksją nad transformacjami wartości we współczesnym świecie, co pozwala studentom lepiej zrozumieć aktualne trendy w kulturze. Kurs zawiera również elementy praktyczne – projekty badawcze, które umożliwiają studentom zastosowanie zdobytej wiedzy w analizie konkretnych zagadnień związanych z wartościami w kulturze.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Student zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, rozumie uwarunkowania procesu twórczego oraz specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki. Potrafi zidentyfikować różnorodne metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych, opierając się na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych, szczególnie w kontekście aksjologicznym i estetycznym.
Umiejętności - Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury. Jest zdolny do analizy ich społecznego oddziaływania oraz umiejscowienia w procesach historyczno-kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem roli wartości i ich dynamiki w kontekście przemian estetycznych i moralnych.
Student potrafi planować i organizować indywidualną pracę badawczą, uwzględniając cel oraz kontekst społeczno-kulturowy i aksjologiczny. Jest zdolny do pracy zespołowej, przyjmując różne role, rozwijając swoje umiejętności komunikacyjne, szczególnie w kontekście badania wartości w kulturze oraz ich wpływu na estetykę i normy społeczne.
Kompetencje- Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce, szczególnie przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych związanych z wartościami. Potrafi rozwiązywać teoretyczne i praktyczne problemy dotyczące wartości, z naciskiem na przemiany aksjologiczne i estetyczne we współczesnej kulturze.
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra (5.0)
Student wykazuje bardzo dobrą znajomość teorii wartości, zarówno w kontekście kulturowym, jak i estetycznym.
Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować wytwory kultury, dokonując głębokiej refleksji nad wartościami i ich dynamiką.
W prezentacjach i pracach pisemnych przedstawia oryginalne podejście badawcze oraz innowacyjne interpretacje tekstów kultury.
Jest aktywny podczas zajęć, argumentując swoje stanowiska w sposób logiczny i dobrze uzasadniony.
Projekty badawcze cechują się wysoką jakością, solidnym zapleczem teoretycznym oraz kreatywnością w podejściu do tematu.
Ocena dobra plus (4.5)
Student posiada szeroką wiedzę na temat teorii wartości oraz potrafi skutecznie analizować różnorodne wytwory kultury.
Potrafi przeprowadzać rzetelne analizy i wyciągać adekwatne wnioski, jednak nie zawsze podejmuje nowe, oryginalne perspektywy.
Aktywność na zajęciach jest wyraźna, a prezentacje i prace pisemne są na wysokim poziomie, choć mogą zawierać drobne niedociągnięcia.
Projekty badawcze są dobrze przygotowane, z poprawną strukturą teoretyczną i empiryczną.
Ocena dobra (4.0)
Student ma dobrą znajomość podstawowych teorii wartości oraz potrafi stosować zdobytą wiedzę w analizie tekstów kultury.
Prace pisemne i prezentacje są solidne, ale mogą wykazywać pewne braki w głębokości analizy lub oryginalności podejścia.
Student wykazuje aktywność na zajęciach, choć może być mniej zaangażowany w dyskusje.
Projekty badawcze są poprawne pod względem metodologicznym, ale nie wyróżniają się innowacyjnością.
Ocena dostateczna plus (3.5)
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii wartości, ale wykazuje pewne trudności w jej zastosowaniu w bardziej skomplikowanych analizach kulturowych.
Prace pisemne i prezentacje są na przyzwoitym poziomie, ale wymagają poprawy w zakresie argumentacji i analizy.
Aktywność podczas zajęć jest ograniczona, a wkład w dyskusje bywa minimalny.
Projekty badawcze spełniają wymagania formalne, lecz brakuje im głębszej analizy oraz kreatywnego podejścia do tematu.
Ocena dostateczna (3.0)
Student ma podstawową znajomość teorii wartości, ale jego umiejętność krytycznej analizy jest ograniczona.
Prace pisemne i prezentacje są wykonane na minimalnym akceptowalnym poziomie, z licznymi brakami w analizie i argumentacji.
Student jest mało aktywny podczas zajęć, a jego wkład w dyskusje jest marginalny.
Projekty badawcze spełniają jedynie podstawowe kryteria formalne, ale brakuje im solidnych podstaw teoretycznych i empirycznych.
Ocena niedostateczna (2.0)
Student nie posiada wystarczającej wiedzy na temat teorii wartości i nie potrafi jej zastosować w analizie wytworów kultury.
Prace pisemne i prezentacje są na niskim poziomie, z licznymi błędami merytorycznymi i brakami w argumentacji.
Student nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, a jego zaangażowanie w proces dydaktyczny jest minimalne lub nieobecne.
Projekty badawcze są niekompletne, z poważnymi brakami metodologicznymi i teoretycznymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: