Aksjologia WH-KUZ-I-3-Aksj
Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat aksjologicznych podstaw kultury, oraz umiejętności wyjaśniania dynamiki podmiotu i jego strukturalnym uwarunkowaniu w dyskursywnych mechanizmach.
Prowadzący towarzyszy studentom w odkrywaniu przez nich kluczowego znaczenia wartości w kształtowaniu przemian kultury oraz rozumienia wartości charakteryzujących współczesną kulturę. Dzięki wspólnym poszukiwaniom studenci poznają obszary przejawiania się świata wartości, mechanizmów ich kształtujących oraz
Specyfiką konwersatorium jest podążanie prowadzącego za studentami. Kolejność zagadnień oraz dobór tematów będzie dostosowany do indywidualnych poszukiwań przez studentów.
Studenci od początku zajęć przygotowują projekty badawcze, wyjaśniające specyfikę współczesnej kultury w perspektywie aksjologicznej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student potrafi nazwać przestrzenie funkcjonowania wartości
2. Student rozumie napięcie pomiędzy podmiotowością a strukturą w kulturze
3. Zna podstawowe teorie dotyczące genezy wartości
4. Wie na czym polegają współczesne przemiany struktur wartości.
5. Student charakteryzuje kulturę jako dynamikę związaną z wartościami
6. Wyjaśnia przemiany współczesnej kultury z perspektywy wartości.
Umiejętności:
1. Student dostrzega wymiar aksjologiczny w wybranych obszarach kultury
2. Student wyjaśnia przejawy dynamiki wartości w kulturze
3. Student wyjaśnia mechanizmy zależności pomiędzy podmiotowymi i strukturalnymi aspektami wartości
4. Student wyjaśnia na czym polegają przemiany wartości we współczesnej kulturze.
Kompetencje
1. Student włącza się w sposób krytyczny w dyskurs na temat współczesnych przemian wartości.
2. Student dzieli się krytyczną wiedzą na temat indywidualizmu we współczesnej kulturze
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra (5.0)
Student potrafi wyjaśnić genezę różnych wartości za pomocą wybranych teorii, wskazuje konkretne przejawy oraz przestrzenie funkcjonowania wartości. Potrafi odróżniać podmiotowe oraz strukturalne zakorzenienie wartości oraz mechanizmy zależności pomiędzy nimi. Wie na czym polegają współczesne przemiany struktur wartości. Charakteryzuje współczesną kulturę z perspektywy wartości.
Ocena dobra plus (4.5)
Student potrafi wyjaśnić genezę wartości za pomocą wybranych teorii, wskazuje ogólne przejawy funkcjonowania wartości. Potrafi odróżniać podmiotowe oraz strukturalne zakorzenienie wartości oraz ich dynamikę. Wie na czym polegają przemiany struktur wartości. Charakteryzuje kulturę z perspektywy wartości.
Ocena dobra (4.0)
Student zna wybrane teorie genezy wartości oraz wymienia niektóre przejawy funkcjonowania wartości. Potrafi odróżniać podmiotowe oraz strukturalne zakorzenienie wartości. Wskazuje na niektóre przemiany współczesnej kultury związane z wartościami.
Ocena dostateczna plus (3.5)
Student zna przynajmniej jedną teorię genezy wartości oraz kojarzy pojęcia takie jak ideologia, estetyka. Wie, na czym polegają współeczesne przemiany wartości.
Ocena dostateczna (3.0)
Student kojarzy pojęcia takie jak tożsamość, ideologia, przeżycie estetyczne. Wie, na czym polegają współeczesne przemiany wartości.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: