Wstęp do komunikacji językowej WH-KUZ-I-2-WsdKomJe
1. Wprowadzenie podstawowych pojęć lingwistycznych: język, kompetencja językowa,znak, akt komunikacji, językowy obraz świata;
2. Wybrane koncepcje komunikacji językowej w lingwistyce i semiologii XX i XXI wieku;
3. Komunikacja a językowy obraz świata;
4. Problemy komunikacji medialnej - stereotyp w procesie komunikacyjnym;
5. Problemy komunikacji medialnej - perswazja i manipulacja
6. Przekaz medialny a wirtualizacja rzeczywistości.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
-W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować pojęcia oraz teorie wskazane w opisie programu;
-W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody analizy przekazów intencjonalnych (PR, dziennikarskich, propagandowych, reklamowych)
-W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać: płaszczyzny oficjalności, intencję właściwą pośrednich aktów mowy, językowe środki perswazyjne i sposoby manipulacji językowej, rodzaje gier językowych,
-jest przygotowany do aktywnego odbioru komunikatów werbalnych oraz do wyrażania ocen dotyczących zastosowania perswazyjnych (w tym manipulacyjnych) środków językowych.
Kryteria oceniania
- egzamin ustny w oparciu o treści przedstawione na wykładzie oraz zawarte w literaturze obowiązkowej.
Literatura
-Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008.
-Fleischer M., Zarys ogólnej teorii komunikacji, [w:] Grażyna Habrajska (Red.), Mechanizmy perswazji i manipulacji, Łask 2007, 29-72.
-Fleischer, Kognitywna i konstruktywna semantyka konceptu 'prawdy', [w:]
2K – Kultura i Komunikacja, 2, 2003, 18-23.
-Habrajska G., Stereotyp w komunikacji, [w:] Postscriptum Polonistyczne nr 1(1), 13-21
-Habrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, [w:] Folia Litteraria Polonica, 7, 2005
-Wendland M., Konstruktywizm komunikacyjny, Poznań 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: