Wiedza o regionaliźmie WH-KUZ-I-2-WiedzReg
Wykład obejmują problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie inter- i tran-sdyscyplinarnej (antropologia, etnografia, historia, językoznawstwo, politologia ), począwszy od podstawowych kategorii pojęciowych, poprzez zakresy poznawcze dyscypliny, omówienie specyfiki regionalistycznych badań europejskich i pozaeuropejskich, mity o początkach, Europa jako region historyczny i językowy oraz euroregiony, mniejszości etniczne i mniejszości narodowe, regiony i stereotypy, grupy allochtoniczne i autochtoniczne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W06
Zna w pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.
KU1_U02
Potrafi samodzielnie sformułować problem
badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.
KU1_K02
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
ECTS: 2,5
kontakt bezpośredni i praca własna:
aktywność na platformie e-lerningowej- 15 h
przygotowanie prac pisemnych do poszczególnych zajęć- 15 h
przygotowanie do egzaminu ustnego- 10 h
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
KU1_W06
na ocenę ndst:
Student nie zna w pogłębionym stopniu religijnych, społecznych, historycznych i politycznych uwarunkowań polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Nie rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.
na ocenę dst:
Student zna w dostatecznym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie w stopniu dostatecznym znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.
na ocenę db:
Student zna w dobrym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie w stopniu dobrym znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.
na ocenę bdb:
Student zna w bardzo dobrym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie bardzo dobrze znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.
KU1_U02
Potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.
na ocenę ndst:
Nie potrafi samodzielnie sformułować problemu badawczego zgodnego z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednich metod i narzędzi badawczych do jego rozwiązania.
na ocenę dst:
Potrafi w stopniu dostatecznym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.
na ocenę db:
Potrafi w stopniu dobrym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.
na ocenę bdb:
Potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.
KU1_K02
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
na ocenę ndst.:
Nie jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
na ocenę dst:
Jest gotów w stopniu dostatecznym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
na ocenę db:
Jest gotów w stopniu dobrym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
na ocenę bdb:
Jest gotów w stopniu bardzo dobrym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
Literatura
Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej.
https://www.researchgate.net/publication/285753997_Wybrane_koncepcje_regionu_w_socjologii_polskiej
Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-deea37e8-46dd-4452-99c3-d344d3542d05/c/msr_12_szul.pdf
Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38
http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf
Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu
Kliknij link http://www2.tf.jcu.cz/~klapetek/polska2.pdf,
Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ?
http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2010_1_13/c/8688-13172.pdf-
Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki
Kliknij link https://geopolityka.net/kulturowe-regiony-europy-jako-stymulatory-rozwoju-turystyki/,
Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9734/1/06-Wicherkiewicz.pdf
Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej
https://journal.tertium.edu.pl/index.php/JaK/article/view/67/104
Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju
https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2016_ostrowska.pdf
Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia...
https://drive.google.com/file/d/0BxWbWLWUdz47ZG1NaVQ0MHRsSGc/view
Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45.pdf
Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b5a45631-65c2-46b2-8c00-cd8d99964cd1/c/27._kulturowe.pdf
Jeremy Ryfkin, Europejskie marzenie, Warszawa 2005
Krzysztof Kowalski, Europa: mity, modele, symbole, Kraków 2002
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: