Podstawy wiedzy o teatrze WH-KUZ-I-2-PoWiTeat
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką tworzywa artystycznego teatru (muzyka, plastyka, aktorstwo, kostiumy, literatura); dawnymi i współczesnymi konwencjami teatralnymi; dzisiejszym językiem teatru z uwzględnieniem przemian historycznych. Zostaną także omówione najważniejsze doktryny teatralne, dawne i współczesne. Na wykładzie zajmiemy się architektura teatralną i przestrzenią w teatrze; zagadnieniami życia teatralnego – krytyka, konwencje, legendy – oraz omówimy społeczną funkcja teatru. W zakresie zajęć znajdą się także takie problemy jak: tekst dramatu i tekst teatralny; odbiór dzieła teatralnego – indywidualny a zbiorowy; rola i znaczenie poszczególnych elementów spektaklu; przemiany konwencji teatralnych i ich obecne znaczenie. Zostaną także omówione problemy mediatyzacji teatru współczesnego oraz źródła do historii teatru.
Najważniejsze pojęcia i zagadnienia
Cztery podstawowe znaczenia pojęcia „teatr”:
Budynek
Czynność
Instytucja
Dzieło sztuki
Cztery podstawowe odmiany teatru:
Teatr dramatyczny
Teatr muzyczny
Teatr tańca
Teatr lalkowy
Dwa podstawowe gatunki teatralne (historycznie):
Tragedia
Komedia
Teatr jako synteza sztuk
Źródła do historii teatru
Program teatralny
Recenzje teatralne
Dokumentacja przedstawienia
Cztery podstawowe kategorie z teorii teatru (historycznie):
Mimesis
Poiesis
Katharsis
Aisthesis
Współczesne modele teoretyczne:
Socjologia teatru: Interakcjonizm; Teoria gry
Semiotyka teatru
Postrukturalizm
Psychoanaliza
Fenomenologia
Teoria widowisk
Na czym polega społeczna funkcja teatru?
Dramat jako rodzaj literacki
Performans lektury tekstu dramatycznego
Tekst teatralny
Tekst post-dramatyczny (H-T. Lehman)
Dramaturgia sceniczna
Dekoracja słowna
Na czym polega praca reżysera?
Reżyseria a inscenizacja
Aktor i rola w ujęciu fenomenologicznym
Proces twórczy aktora: Stanisławski i Brecht
Co to jest antropologia teatru?
Widz w teatrze w ujęciu socjologicznym
Estetyka recepcji: co wpływa na odbiór przedstawienia?
Przestrzeń teatralna
Co to jest „miejsce teatralne”?
Podstawowe typy sceny
O czym nas informuje architektura teatru?
O czym nas informuje lokalizacja teatru?
Scenografia teatralna
Analiza spektaklu dramatycznego: etapy
Media w teatrze
Teatr w mediach
Teatr a rytuał; etnografia
Dramat społeczny
W cyklu 2022/23_L:
j.w. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
- ma uporządkowaną podstawową wiedzę o teatrologii jako dziedziny czerpiącej z innych nauk,
- umie analizować dzieło sztuki teatralnej wykorzystując specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz całościowe ujęcie teatrologiczne,
- zna język nowoczesnego teatru,
- orientuje się w najnowszych tendencjach scenicznych oraz ich antecedencjach,
- zna bazy danych zbierające dokumentację teatralną,
- zna konwencje sceniczne, życia teatralnego oraz ich antecedencje,
- umie wypowiadać się bazując na bibliografii oraz własnej analizie,
- umie definiować zjawiska w teatrze nowoczesnym
- potrafi ocenić interteksty teatralne,
Kryteria oceniania
Egzamin ze znajomości problematyki poruszanej w czasie wykładów oraz bibliografii.
80 procent - egzamin
20 procent - aktywność
Bardzo dobry – zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego, umie posługiwać się narzędziami badawczymi dobranymi do danej konwencji teatralnej, umie wpisać tekst teatralny w kontekst innych tekstów kultury.
Dobry - zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego, umie wpisać tekst teatralny w kontekst innych tekstów kultury.
Dostateczny - zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego.
Niedostateczny - nie zna i nie rozumie terminologii z zakresu historii i teorii teatru, nie zna głównych zgadanień z historii i teorii teatru, nie zna głównych konwencji teatru dawnego i współczesnego, nie umie posługiwać się narzędziami badawczymi dobranymi do danej konwencji teatralnej, nie umie wpisać tekstu teatralnego w kontekst innych tekstów kultury.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: